Tekil Mesaj gösterimi
Eski 23.01.09, 23:38   #1
oneyouu
Ziyaretçi
oneyouu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Konular:
Mesajlar: n/a
Rep Derecesi :
Ruh Halim:
Standart La Orient Expresse - Şark Ekspresi

Orient Express yada Şark Ekspresi



İ
lk ve orijinal Orient Express, yarım düzine ülkeden geçip Avrupa ile İstanbul'u bağlayan ilk ekspres trendir. Avrupa'nın ilk lüks yataklı ekspresi,

Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Europeens 1876 yılında kurulmuştur. 1882 yılında Almanların Blitzzug dediği "Eclair" adlı tren ile Paris-Viyana arasında deneme seferleri yapılmış ve 1883 yılında tarifeli seferler başlamıştır. Bu ilk seferlerin rotası şöyle idi: Paris'ten kalkan ekspres Romanya'nın Giurgiu kentine ulaşır. Orada Tuna nehri feribot ile geçilir. Sonra standart bir tren ile Ruse - Varna arası katedilir ve Varna'dan Avusturya Lloyd'da ait bir buharlı gemi ile İstanbul'a varılır.

Bazı kaynaklara göre Orient Express, emperyalistlerin Osmanlı İmparatorluğu'nu parçalama ve paylaşma arzularından doğmuş; Avrupa-İstanbul bağlantısı bu nedenle önemli olmuştur.

Belçikalı iş adamı Georges Nagelmackers tarafından Amerika'daki "Pullman"a benzer bir yataklı vagon işletmesi oluşturmak hayali ile doğmuştur.


Orijinal Orient Express'in İstanbul'da çekilmiş bilinen tek fotoğrafı; tarih bilinmiyor, lokomotif muhtemelen Société Générale pour l'Exploitation des Chemins de Fer Orientaux'ya (CO) ait B't tipi lokomotif (TCDD 2251):






Orient Express yada Şark Ekspresi
Şark Ekspresi, 1883 yılından başlayarak 1977 yılına kadar Paris-İstanbul hattında sefer yapan tren.4 Ekim 1883'de yapılan ilk seferde, Fransız,İngiliz,Alman ve Osmanlı diplomatlar da katıldı.Ayrıca The Times muhabiri Edmond About'da bu trende yolculuk edenler arasındaydı.

Şark Expresi'nde seyahat eden yolcular İstanbul'a geldiklerinde ilk dönemlerde çeşitli otellerde kalıyorlardı.Daha sonra Expresin işletmecisi olan Vagon-Li Şirketi, Pera Palas otelini satın almasından sonra yolcular burada kalmaya başladı.Birinci Dünya Savaşı sırasında tren seferleri 4 yıl süreyle yapılamadı.

1919'da yeniden seferlerine başlayan Şark Ekspresi 1905 yılında açılan Simplon Tünelinin ismiyle 'Simplon Orient Express' olarak anılmaya başlandı. Şark Ekspresinin yeni sefer güzergahından I. Dünya Savaşının mağlupları olan Almanya ve Avusturya'nın istasyonları çıkarıldı. Böylece Şark Ekspresi, Paris, Lozan, Milano ve Venedik üzerinden 58 saatte İstanbul'a ulaşmaya başladı. 1929'daki büyük ekonomik bunalım trenin yolcularının azalmasına yol açtı. Şark Ekpresi çeşitli roman ve filmlere konu oldu. Ünlü İngiliz polisiye roman yazarı Agatha Christie 'Şark Ekspresinde Cinayet' isimli romanını 1934 yılında yayınladı.

II. Dünya Savaşı (1939-1945) sırasında Şark Ekspresinin seferleri tekrar kesintiye uğradı. II. Dünya Savaşından sonra Trenin güzergahı üzerindeki ülkelerin bir kısmında sosyalist rejimler kuruldu. Soğuk savaş sebebiyle çeşitli kısıtlamalarla karşı karşıya kalan ve gittikçe önemini kaybeden Şark Ekspresi son seferini 27 Mayıs 1977 tarihinde gerçekleştirdi. Trenin vagonları Montecarlo'da satıldı. Agatha Christie'in 'Şark Ekspresinde Cinayet' isimli romanınına konu olan trenin iki vagonu bir İngiliz tarafından satın alındı. Vagonlardan bazıları Fas Kraliyet Sarayı Müzesi tarafından satın alındı.



Şark Expresi ilginç bir olaya da şahit olmuştur.I. Dünya Sasvaşını sona erdiren mütareke İtilaf Devletleri ile Almanya arasında Paris yakınlarında Şark Ekspresinin 2419 numaralı vagonunda imzalandı. Daha sonra bu vagon tarihi öneminden dolayı Fransızlar tarafından müzeye kondu.II. Dünya Savaşı sırasında Almanya, Fransayı işgal edince Hitler Almanların I. Dünya Savaşında teslim anlaşmasını imzaladığı tarihi vagonda bu defa Fransızların teslim anlaşmasını imzalamasını istedi.

Şark Ekspresinin 2419 numaralı vagonu müzeden çıkarıldı. Bu tarihi vagonda bu defa Fransa'nın teslim anlaşması imzalandı. Bu vagon daha sonra Almanya'ya götürüldü. 1945 yılında Almanya'nın teslim olmasından kısa bir süre önce bu vagon bir SS birliği tarafından imha edildi. Böylece Almanya ikinci defa bu tarihi vagonda anlaşma imzalama ihtimalinden kurtuldu.

Günümüzde senede bir kez eylül ayında olmak üzere seferlerine devam etmektedir.




























  Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz 'in Mesajına Teşekkür Etti.