Tekil Mesaj gösterimi
Eski 28.01.11, 08:46   #2
şövaLye
Tam Üye

şövaLye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2011
Konular: 36
Mesajlar: 256
Ettiği Teşekkür: 827
Aldığı Teşekkür: 1028
Rep Derecesi : şövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerde
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Hicaz Makamı


Hicâz makamı, dügâh (la) perdesinde karar eden makamlardandır. Hicaz dörtlüsü ile Rast beşlisinin birleşmesinden teşekkül etmiştir. Güçlüsü neva (re), yedeni rast (sol) perdesidir. Orta sekizlideki sesleri şöyledir: Dügah (la), dik kürdî (bakiyye bemollü si), nim hicaz (bakıyye diyezli do), neva (re), hüseyni (mi), evc (bakiyye diyezli fa), gerdaniye (ince sol) ve muhayyer (ince la). Çıkıcı-inici bir seyir gösterir.

Hicâz makamı makamlar arasında, Yılmaz Öztuna'nın verdiği bilgiye göre 2052 eserle birinci sırayı almaktadır. Hicaz makamına çok yakın olan 3 makam daha vardır. Bunlar Hümâyun, Uzzâl ve Zengûle (Zirgüle) makamlarıdır ve hepsi birlikte "Hicaz Grubu" diye adlandırılmaktadır. Bu şekilde değerlendirilecek olursa, Hicaz makamındaki eserlerin sayısı 2481'i bulmaktadır.

Hicaz grubundaki makamların değişik perdelerdeki şedleri de çok sevilen ve kullanılan makamlardır. Bu şed makamlar arasında Sûzidil, Şedd-i Arabân, Hicâzkâr ve Evcârâ ilk akla gelenlerdir.

Hicâz, Klasik Türk müziğinde dügah perdesinde karar kılan bir makam ve perde. Hicaz perdesi Türk müziğinde do diyez notasını andıran perdedir. Bu perde makamın yapısındaki en karakteristik perde olduğu için, makama da adını vermiştir.

Hicaz makamı en eski makamlardan biridir. Asırlar boyunca olduğu gibi bugün de en sevilen, en çok kullanılan makam olmuştur.
  • Bu makamdan besteler
Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek (Selahattin Pınar)

Acaba şen misin, kederin var mı (Bimen Şen)
Anlatılmaz bin dert ile (Erdoğan Yıldızel)
Açık bırak pencereyi, örtme perdeyi bu gece (Şekip Ayhan Özışık)

Adalardan bir yar gelir bizlere (Yesari Asım Arsoy)
Ağlar gezerim sahili, sanki benimlesin (Alaeddin Yavaşça)
Artık bu solan bahçede bülbüllere yer yok (Alaeddin Yavaşça)

Ben gamlı hazan sense bahar (Melahat Pars)
Bir bahar akşamı rastladım size (Selahattin Pınar)
Bir gün karşılaşırsak ayrıldığımız yerde (Yusuf Nalkesen)
Değdi saçlarıma bahar gülleri (Azeri Bekirof)
Dilşad olacak diye kaç yıl avuttu felek (Avni Anıl)
Enginde yavaş yavaş günün minesi soldu (Sadettin Kaynak)
Çatılmış kaşlarınla kime düşman gibisin (Yusuf Nalkesen)
Gittin de bıraktın beni aylarca kederde (Münir Nurettin Selçuk)

Gönül penceresinden ansızın bakıp geçtin (Muzaffer İlkar)
Gülünce gözlerinin içi gülüyor (İrfan Özbakır)
Kader, kime şikayet edeyim seni, bilemem (Avni Anıl)
Madem ki gidiyorsun bırakıp burda beni (Muzaffer İlkar)
Söyleyemem derdimi kimseye, derman olmasın diye (Şükrü Tunar)

Yalancının birine kapıldı kaldı gönül (Necdet Tokatlıoğlu)
Bir ateşim yanarım, külüm yok dumanım yok (Avni Anıl)
  • Bu makamdan örnek

Bir ateşim yanarım, külüm yok dumanım yok
Sen yoksan mekanım belli değil, zamanım yok
Fırtınalar içinde beni yalnız bırakma
Benim senden başka sığınacak limanım yok

(derleme)
__________________
Ulusal onurdan yoksun olanlar, insanlık onurundan da yoksundurlar...
şövaLye isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
9 Üyemiz şövaLye'in Mesajına Teşekkür Etti.