Tekil Mesaj gösterimi
Eski 15.10.12, 23:37   #1
Canan
Çiçekci kız

Canan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2011
Konular: 9271
Mesajlar: 31,921
Ettiği Teşekkür: 106731
Aldığı Teşekkür: 165356
Rep Derecesi : Canan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: none
Standart Vasa Müzesi | Stockholm - İsveç







Vasa veya Wasa, 1626-1628 yılları arasında yapılmış olan bir İsveç İmparatorluğu savaş gemisidir. Gemi 10 Ağustos 1628 tarihindeki ilk yolculuğunda limandan ayrıldıktan hemen sonra henüz 1 deniz mili bile gitmeden su alarak batmıştır. Gemideki en değerli olarak değerlendirilen bronz toplar kurtarıldığı için unutulan geminin batığı 1950’li yıllarda yeniden keşfedilmiştir.



Tarih 16 Haziran 1625. İsveç Kralı Gustav II Adolf, tersane şefi Henrik Hybertsson ve kardeşi Arendt Groot ile İsveç deniz filosuna katılmak üzere 4 gemi yapımı için bir anlaşma yapar. Bunlardan ilki Vasa gemisi olacaktır. Geminin adı İsveç tahtındaki Vasa soyundan gelmektedir.


Vasa gemisi İsveç Deniz Kuvvetleri'nin en büyük gemisi olacaktı . Deniz kuvvetlerinin elindeki 20 kadar gemiye göre çok büyük bir silah üstünlüğü vardı . Muhtemelen o yıllarda İsveç'in en büyük rakibi olan Polonya'ya karşıkullanılacaktı. Uzunluğu pruvadan arka uca kadar 69 metre, genişliği en geniş yerinde 11.7 metre , yüksekliği omurgadan direğe 52.5 metre, kıç yüksekliği 19.3 metre olan 1200 ton ağırlığında bir dev . 3 direğinde toplam alanı 1275 metrekare olan 10 adet yelken taşıyabiliyordu . Ve çift güvertede 64 tane topu vardı . Bu gemide 145 denizci ve 300 kadar asker bulunacaktı .



1626 yılında Stockholm'deki Skeepsgarden donanma tersanesinde yaklaşık 300 işçi ile geminin yapımı başlar. İlk şanssızlık 1627 yılında tersane şefi Henrik Hybertsson'un ölmesi olur. Vasa gemisine çok önem veren kral 1628 yılının ocak ayında tersaneyi ziyaret eder.



10 Ağustos 1628 tarihinde Vasa gemisi Stockholm limanından ayrılmak üzere ilk seferine çıkar. Henüz 1300 metre kadar yol almışken şiddetli bir rüzgar ile yan yatar ama kendini toparlar. İkinci bir rüzgarla tekrar yan yatan geminin bu kez açık top lombarlarından içeriye su dolar ve gemi batar. Kaptan Söfring Hansson , sorumlu olarak tutuklanır, ama sonra salıverilir. Gemiyi kurtarmak için 1629 yılının ortalarına kadar çalışılır ancak başarılı olunamaz.



Geminin batışının üzerinden yıllar geçmesine rağmen gemiyi denizden çıkarma fikri hiç akıldan çıkmaz . 1658 yılında Albrecht Von Treileben gemiyi kurtarma çalışmaları için izin alır . 1663-65 yılları arasında Vasa gemisinin toplarından çoğu çıkarılır. Geminin batışının üzerinden 200 yıldan fazla geçmiştir. 1840 yılında İsveç'li deniz mühendisi Anton Ludwig Fanehjelm, Vasa batığına dalışı kolaylaştıran yeni dalgıç kıyafetleri tasarlar.1920 yılında Olsohonsky Dalış ve Gemi Kurtarma Şirketi, Vasa batığına dalış yapmak için izin ister ancak izin verilmez.



1950 li yılların başlarında Anders Franzen ve Per Edvin Falting adlı özel araştırmacılar Vasa'yı aramaya başlarlar ve 1956 yılının eylül ayında gemiyi deniz yüzeyinin 32 metre altında bulurlar. 1957 yılında İsveç Donanması, Ulusal Deniz Müzesi ve Neptün Gemi Kurtarma Şirketi batığın çıkarılması için işbirliği yaparlar. Bunun için yapılan dalışlarda dalgıçlar geminin altına 6 tane tünel açarlar ve bu tünellerden geçirilen kablolar taşıyıcılara bağlanarak gemi su yüzeyine çıkarılmaya başlanır. Fakat geminin bütünlüğünün bozulmadan yüzeye çıkarılmasına dair büyük endişeler vardır. 18 aşamalı bir planla gemi sığ sulara çekilir.Bu süre içerisinde dalgıçlar gemide kalan üç toptan birini daha çıkarırlar . Ayrıca geminin enkazında bulunan iyi korunmuş heykel ve benzeri kalıntılar da su yüzüne çıkarılır. Ve 24 Nisan 1961 tarihinde saat 09.03 te Vasa gemisi batışından 333 yıl sonra tekrar güneş ışığını görür.



1961 yılının kasım ayında halka sergilenmek üzere Vasa Tersane Müzesi'ne taşınır . İlk yıllarda çürümeye karşı korumak için sürekli sulanan Vasa gemisi , daha sonraları ahşap içindeki suyun yerini alarak koruma sağlayan polietilen glikol ile 17 yıl boyunca spreylenir ve spreyleme işi 1979 yılında bitirilir.

Canan isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
14 Üyemiz Canan'in Mesajına Teşekkür Etti.