Tekil Mesaj gösterimi
Eski 18.01.14, 14:53   #2
ReaL
Deniz Sevengillerden

ReaL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2009
Konular: 2603
Mesajlar: 30,048
Ettiği Teşekkür: 161562
Aldığı Teşekkür: 177624
Rep Derecesi : ReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardırReaL şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: Arastirmaci
Standart Cevap: Zeybek Hakkında Genel Bilgiler | Zeybek Oyunları



Bir türkünün zeybek formunda olabilmesi için 9 zamanlı olması gerekir. Yani müzik diliyle bir ölçü içerisinde dokuz eşit vuruş olması gerekir. Yapısal anlamda dörde ayrılırlar.

1- Çok Ağır Zeybekler: Bu tür zeybeklere aydın ve izdir yöresinde rastlanır. Çoğu sözsüzdür. Düğünlerde ve eğlencelerde yaşını geçmiş, büyük diye saygı gösterilen kimselerce ve erkekler tarafından oynanır. 9/2'lik ve 9/4'lük ölçülere sahiptir. Örneğin: Koca Arap Zeybeği, Ötme Bülbül Zeybeği gibi.

2- Ağır Zeybekler:
Ana zeybek yörelerinde (Aydın, İzmir, Muğla, Manisa ve Denizli) bulunur. Sözlü ve sözsüz icra edilirler. Genellikle erkeklerin oynadığı bu zeybekler, halk oyunlarımızda yeni yeni yer alan karma sunum (kız ve erkeğin birlikte oynaması) sonucu kadınlar tarafından da benzer figürler ile oynanabilmektedir. 9/4'lük ölçülere sahiptir. Örneğin: Harmandalı Zeybeği, Çandarlı Zeybeği vb.

3- Kıvrak Zeybekler: Kadınlar ve erkekler tarafından orjinal figürleri ile oynanabilen zeybeklerdir. Hemen hemen her zeybek yöresinde rastlanır. 9/4'lük ve 9/8'lik ölçülere sahiptir. Örneğin: Kerimoğlu Zeybeği, Kordon Zeybeği vb.

4- Çok Kıvrak Zeybekler: Ana zeybek yörelerinde genellikle kadınların oynadığı, yardımcı zeybek yörelerinde (Kütahya, Burdur, Balıkesir, Uşak, Çanakkale) erkekler ve kadınlar tarafından oynanan, zeybekten tekeye geçiş yörelerinde (denizli) daha sık rastlanan zeybeklerdir. Örneğin: Serenler Zeybeği, Arpazlı Zeybeği.





Zeybek aynı zamanda halk oyunlarımızda da bir türdür. Azeri türü ile beraber Türk halk oyunlarında tavır temelli oyunlara sahiptir. Ritmlerinde, ezgilerinde ve oyunlarında kendine has bir coşkuya sahiptir. Her oyunumuz gibi zeybek oyunları da topluma ait karakterin bir bölümünü yansıtır. Tek başına oynanabileceği gibi toplu halde belli bir sahne düzenlemesi içerisinde de sunum edilebilir.





Harmandalı Zeybeği

Bu harmandalı, zeybek çeşitlerinin epey zamandır en yaygını ve en çok oynanılanı olarak tanınıyor. Türkünün tam çıkış yeri bilinmemekle birlikte Çanakkale - Balıkesir tarafları olduğu görüşü yaygındır Şimdiki Harmandalı oyun havasını 1916'da Çanakkale'de Ahmet Yekta Madran yazmıştı. Sözleri Kurtuluş Savaşı'nda o havaya benimsetilerek "Harmandalı Zeybek Oyun Havası" diye gün gördü. Rahmetli Ahmet Yekta Madran meraklı bir musikîci ve eski muzikalılardandı. Egeli halk çocuklarından olmasıyla zeybek oyunları konusuna çekirdekten itibaren ömrü boyunca güven ve gururla bağlı yaşamıştı. Oyunun bilenlerce daima onun adı anılarak tutunabilişi yerinde bir kadirbilirlik eseri olmuştur. Bu itibarla ve "Eski Harmandalı"ndan ayırt edilmek üzere oyunun "Madran Zeybeği" diye ayrıca adlandırılması en doğru bir hareket olacaktır.





Eski ve yeni Harmandalı çeşitleri arasında figür unsurları bakımından "Üç başlangıcı" gibi müşterek (ortak) taraflar yok değildir. Yeni Harmandalı da Ege yöresinde az çok farklarla oynanır. Belli başlı tertibe göre havasının temposu üç sayılıp beş oynanır.

Harmandalı çoğu zaman tek oynanmakla beraber 2. 4 ve daha çok kişiyle yürütülmesi de mümkündür. Sekiz figürü vardır. Bergama'nın Kaşıkçı köyünde görülebilen dörtlü Harmandalının eskisine en yakın kaldığı anlaşılır.





Oyuna Kalkış: Harmandalına kalkan oyuncu, sol ayak önde, sağ ayak yarım adım geride olmak üzere efece durur ve kendi ed'sı dairesinde haykırır; bu "esas duruş"tur.

Duruş, yürüyüş, kolların sallanışı, havaya kaldırılması ve ağır ağır indirilmesi, sağ elle silâhlıktan (yani belden) tabancaya davranır gibi yapış, bütün bunlar oyuncunun elinde olan tavırlardır, sanatla yapılabilirler.






ReaL isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
19 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti.