Tekil Mesaj gösterimi
Eski 25.10.15, 02:57   #16
alkanaga
Uzman Üye

alkanaga - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Sep 2015
Konular: 102
Mesajlar: 1,698
Ettiği Teşekkür: 4231
Aldığı Teşekkür: 6221
Rep Derecesi : alkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardıralkanaga şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: none
Standart Türklerde Kurt Nereden Gelir?

Türklerde Kurt Nereden Gelir?

Türk ve Moğol boyları, soylarının bu kutlu varlıktan türediğine inanırlar. Çoğu zaman soyun bir kolu Gökkurt’tan, diğer kolu ise Gökgeyik’den gelmektedir. Kurt sürülerinin başında bulunup idare eden kurtlara da Gökkurt denilir


Kaskır ve Börü kelimeleri de değişik lehçe ve şivelerde kurt demektir. Bozkurt gökyüzünü temsil eder.



Alageyik ise yeryüzünün simgesidir...


Göktürklerin gök (mavi) bayraklarında kurtbaşı resmi vardır. Savaşçılığı ve savaş ruhunu, özgürlüğü, hızı, doğayı temsil eder. Türk ulusunun başına bir iş geldiğinde, bir tehdit belirdiğinde ortaya çıkar ve yol gösterir. Çadırların önüne tepesinde altından kurtbaşı bulunan direkler dikilir.


Türklerde Ayrıca Savaş tanrısı da Kurt Postuna Bürünür ve Kurt olarak görünür.



Altıncı yüzyıla ait bir taş anıtta kurttan süt emen bir çocuk betimlenmektedir. Erenler, evliyalar zaman zaman kurt kılığına girerler. Bozkurda “Gök Oğlu” da denir. Halk kültüründe Bozkurt dişinin cepte taşınmasının nazardan koruyacağına inanılır.


Coğrafi şartlar hayvanlarla ilgili inançların oluşmasında etkili olan unsurlardandır. İnsanların günlük uğraşları ve gündelik sorunları çeşitli arketipler oluşturmuş ve bazen de kutsiyet yüklenmiştir. Eski Hint mitolojisinde ölüler diyarının muhafızı ve talihsizliğin sembolü olan köpek pek rağbet görmese de, özellikle hayvancılık ve avcılıkla geçinen insanlar daha çok kurttan korkmuştur.

Türklerde köpek sembolü kurt veya kartal gibi ulusal bir sembol olmamıştır. Şaman ayinlerinde güçlü şamanlar kurt, Kartal gibi hayvanların biçimine girerken zayıf şamanlar köpek şekline giriyordu zira Kurtların hırçın, ehlîleştirilemez ve özgürlüğüne düşkün saldırgan özelliği büyük ihtimalle bölgede yaşayan insanları çok fazla etkilemiştir.

Sonuçta kurtlara tabiatüstü güçler atfedilmiştir. Ayrıca Kurt ile ilgili mit’ler türemiş ve Kurda duyulan saygı, temel olarak, kurttan türeme mitiyle ilgili hale gelmiştir.. Atalarına saygı duyan ve bu saygıyı kültleştiren Türkler; Ata, Baba, Bab, Buka, Kökçe/Gökçe, Kurt Ata, Kurt Dede, Ak Sakal vb. mistik varlık veya şahsiyetleri zihin dünyalarında yaşatmışlardır.

Kurt ile ilgili olarak zamanla gelişen hayvan ata kavramı devlet, hükümdarlık vb. gibi unsurların sembolü olmuştur. Çin kaynaklarında egemenlik ve yiğitliği sembolize etmiştir. Türklerin kendi hayat tarzları ile benzerlikler kurduğu kurt, Uygur Oğuz Kağan Destanı’nda ve Başkurt Türklerinde, yol gösterici bir unsur olarak tasvir edilmiştir. Kurt, Türk mitolojisinde gök unsuruna bağlı olarak aydınlığın sembolü Olmuş, biçim değiştirme temasıyla da ilgili olmuştur. Birçok hayvan sembolünde Olduğu gibi, kurtlar da İslamiyet’ten sonra, eski tanrısal konumlarını büyük ölçüde Kaybetmiş, yiğitlik veya güç sembolü olarak algılanmaya devam etmiştir.

Kurt, Türk destanlarında “olağanüstü kılavuz varlık” bakımından değerlendirilmiştir. Kurda atfedilen kutsiyeti vurgulamak için kullanılan bu renklerin yanı sıra, halk anlatmalarında kurdun yalnız yerde değil, göklerde de dolaştığı bilgisine rastlanmaktadır. Kurdun göklerde dolaşma hali, ona sınırsız özgürlük ve hareket imkânı kazandırmaktadır. Bu özgürlük, anlatmalarda, kurdun birden ortaya çıkma...sı ve yine aynı şekilde kaybolması şeklinde kendini göstermektedir. Ayrıca bu durum, kurdun zaman hâkimiyetinin yanı sıra, mekân hâkimiyetini de göstermektedir. Tüm bu özellikleri sayesinde halk anlatmalarında Tanrısal bir hayvan olması nedeniyle saygı duyulan bozkurt, Tanrı’nın yeryüzündeki temsilcisi olan kişilerle, devlet yöneticileriyle ya da komutanlarla iletişim kurmakta ve bu yönüyle de belirli bir kutsallığı temsil etmektedir.

Türkler, belli bir dönemden itibaren geleneksel dinlerinden yavaş yavaş koparak, evrensel dinlere ve özellikle de İslamiyet’e tabi olmaya başlamıştır. Bundan sonra Türklerin geleneksel inançlarında yer alan birçok sembol, İslam’ın motifleriyle kaynaşmış ve hayatiyetlerini devam ettirmiştir. İslamiyet öncesi döneme ait anlatmalarda “bozkurt”, İslamiyet’in kabulünden sonra teşekkül eden anlatmalarda ise, “Hızır” olarak karşımıza çıkmıştır.

Bozkurt’un yol göstericiliği ve bilgeli “Hızır” olarak görülmüştür. Bu durumu İslam’ın İlk kabulü sırasındaki Türklerin dualarında geçiş aşaması olarak görebiliriz. Dualarda önce Bozkurt’a sonra ise Hızır’a atıflarda bulunulmuştur.

Özetle, eski Türklerde Kurt yine Tanrı’nın habercisi sayılmış, çeşitli görevlerle kavimlere yol gösterdiği ve koruyuculuk ettiğine inanılmıştır..

Kaynaklarım
Türk Söylence Sözlüğü, Deniz Karakurt, Türkiye, 2011,
Dr. Resul ÇATALBAŞ, TÜRKLERDE HAYVAN SEMBOLİZMİ VE DİN İLİŞKİSİ, TURAN-SAM, YIL: 20 1 1 , Cİ L T: 3 SAYI: 12 ,SONBAHAR 2011
Mustafa DUMAN, BOZKURTTAN HIZIR’A TÜRK HALK ANLATMALARINDA KILAVUZ, Millî Folklor, 2012, Yıl 24, Sayı 96

Çetin, İsmet. “Türk Mitinde Kut İyesi Kıdır ve Medeniyet Değişikliğinde Kıdır’dan Hızır’a Geçiş”. Milli Folklor 54, (Yaz 202): 30-34

Ergin, Muharrem. Dede Korkut Kitabı I (Giriş- Metin-Faksimile). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1997

wiki
__________________
Sevmekten asla vazgeçmeyin. Sevgisiz bir hayat amaçsız, anlamsız olur. Alkanaga
alkanaga isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz alkanaga'in Mesajına Teşekkür Etti.