Tekil Mesaj gösterimi
Eski 02.06.16, 03:06   #1
nurideniz34
Uzman Üye

nurideniz34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2016
Yaş: 68
Konular: 622
Mesajlar: 3,492
Ettiği Teşekkür: 57546
Aldığı Teşekkür: 8111
Rep Derecesi : nurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyor
Ruh Halim: Cap Canli
Thumbs up Çelik Halat Nedir?

Çelik Halat Nedir?


Tanımı:

1500 metre uzunluğundaki Palamut veya İstavrit ağımızın mola ettikten , yani denize ağ attıktan sonra ağın altını toplamada kullandığımız ( ki biz buna ağın altının basılması diyoruz) korozyona dayanımlı çelik halat telleri sıcak daldırma yöntemi ile çinko kaplanmış olmalarına rağmen, deniz suyu gibi Korozyona karşı dayanımı arttırmak amacıyla da deniz suyu atmosferine dayanımlı özel greslerle örneğin asfalt bazlı gresler ile yağlanarak dirençleri arttırılabilmektedir.

Ayrıca tellerin kıvrılması sırasında yine mukavemeti arttırıcı olarak da telleri birbirine bağlama özelliği olan polipropilen sicimler kullanılmaktadır. Gerçektende 1.5 metre çapındaki tahta makara ile firmadan satın aldığımız bu çelik telin bükümleri arasında mavi beyaz renkteki polipropilen ipleri görmek mümkündür.

Bizim gemide kullandığımız çelik halat 80 mm çapında ve 1700 metre uzunluğundadır. Bu çaptaki bir telin kopma veya kaldırma mukavemeti bize verilen fabrika bilğilerine göre 160 kg/mm2 dir. Bu fevkalade güçlü bir tel demektir.

Böyle sağlam olmalarına rağmen yinede bilhassa marmaradaki avcılığımızda bu telleri en az 1 veya 2 kez kopardığımızda olmuştur. Bunun nedeni; ağın altındaki kurşunların ve kalın kurşun yakasının elişkan dediğimiz yüksek tepe şeklindeki denizin dibindeki kayalara takılmasından kaynaklanmaktadır.

Bazen kopmayan bu çelik teli basan ( çeken ) elktrikli Irgat makineleri dahi Stop durumuna düşmekte veya o koskoca gemimiz bordası üzerine yan yatmaktadır. Bazen dalgalı havalarda güverteye su dahi girmektedir.

Böyle kopmayan durumlarda bu çelik halatı taş motoru ile biz kesmek zorunda kalıyoruz. 1000 metre uzunluğundaki bir telin peşin bedeli 6.000 - 7000.-TLdir.

Ağın altını basmakta kullandığımız bu çelik halat, elektrikle çalışan ve 2 adet kuvvetli çıkrığı bulunan, özel fren tertibatı ile donatılmış, özel dişliler ile de her iki taraftan tahrikli olan bu iki tambur üzerine tel, ön tarafta bulunan ve teliyönlendirici 2 adet travers bulunmaktadır. Bu traverslers sayesinde çelik halat tambura düzenli bir şekilde sarılmaktadır.

Sezon sonunda bu çelik halatımızı önce tatlı su ile iyice yıkar ve ardından da benim buluşum olan parafinli veya kuyruk yağ karışımlı olan sıcak 90 numaralı makine yağı içerisine batırır hava ile temasını keseriz. Böylece yeni sezona tel yine pırıl pırıl kullanılmış olsun.
Bu çelik tellerin 20mm çapında olanlarını da vinçlerde kullanmaktayız.

kaynak: nuri deniz
__________________
En büyük zenginlik,
Sıhhat ve afiyette olmaktır...


İstanbul - 0RH pozitif -1949

Balıkçı Reisi: Nuri Deniz
(Kimya ve İşletme müh.)
nurideniz34 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz nurideniz34'in Mesajına Teşekkür Etti.