Tekil Mesaj gösterimi
Eski 25.08.16, 15:52   #1
nurideniz34
Uzman Üye

nurideniz34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2016
Yaş: 68
Konular: 622
Mesajlar: 3,492
Ettiği Teşekkür: 57546
Aldığı Teşekkür: 8112
Rep Derecesi : nurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyornurideniz34 artık herkes tanıyor
Ruh Halim: Cap Canli
Thumbs up Katamaran Nedir?

Katamaran Nedir?

Katamaran birbirine bağlı iki gövdeden – basit tabiriyle birbirine bağlı iki tekneden – oluşan deniş taşıtına verilen isimdir. Sri Lanka, Hindistan ve Polinezya kökenli olan katamaran tekneler Pasifik Adaları’nda yüzyıllardan beri kullanılmaktadır.


Günümüzde Avrupa ve ABD’de gezi amacıyla yaygın biçimde kullanılmakta, yelkenli ya da motorlu çeşitleri yapılmaktadır. Katamaran sözcüğü Hindistan’ın güneyinde konuşulan Tamil dilinde “bağlı ağaç” anlamına gelen kattamarara’dan gelir. Üç gövdeli teknelere trimaran denir.

Önceleri kürekle yürütülen katamaranlar yelkenin eklenmesiyle büyük hız kazanmıştır. İlk katamaranlar yükü taşıyan bir ana gövde ile yandan buna sopalarla bağlı küçük bir şamandıradan oluşuyordu. Bu şamandıra rüzgarın geliş yönünde tutulur rüzgarın yelken üzerindeki kuvvetini dengelerdi. Tekne rüzgara doğru yol alırken (denizci tabiriyle orsalarken), yön değiştirince (tramola) teknenin de yönünün 180° çevrilmesi gerekirdi. Çünkü şamandıranın rüzgarın geliş yönünde kalması zorunluydu. Bu teknelerin burnu ve kıçı aynı olduğu için, iki yönde de gidebiliyor, dönme anında yelken takımı da ters yöne çevrilebiliyordu. 1950’lerden sonra plastik ve metal alaşımların ortaya çıkmasıyla katamaranlar yaygınlaştı.

Bu yeni gereçlerin hafifliğine karşın, çok dayanıklı ve güçlü oluşu, teknenin 25 deniz milini aşan büyük hızlarda seyredebilmesine olanak verdi. Günümüzde, bir ya da iki kişinin kullandığı bu tür çok gövdeli tekneler için özel yarışlar düzenlenmektedir. 1950’den bu yana yarışlarda kullanılmaktadır. Okyanus aşırı yarışlarda teknelerin yerini almaya başlamıştır. İstanbul’da kullanılan deniz otobüsleri de katamaran tipindedir.

Ağır deniz şartlarına dayanıksızdırlar. Çok gövdeli teknelerle (katamaran, trimaran gibi) tek gövdeli tekneler arasındaki temel fark, çok gövdeli teknelerin genişlikleri sayesinde kazandıkları dengedir. Tek gövdeli tekneler bu dengeyi kazanmak için nerdeyse teknenin ağırlığının yarısına eşit omurgalar taşır. Çok gövdeli teknelerde gereksiz ağırlık olmadığı için, rüzgar kuvveti tekneyi daha hızlı hareket ettirebilir.

Teknenin yarması gereken su da daha az olur. Böylece hız üç katına çıkabilir. Katamaran teknelerin en büyük sakıncası, tek gövdeli teknelerin tersine, devrildikleri zaman kolayca düzelememeleridir.

kaynakça
__________________
En büyük zenginlik,
Sıhhat ve afiyette olmaktır...


İstanbul - 0RH pozitif -1949

Balıkçı Reisi: Nuri Deniz
(Kimya ve İşletme müh.)
nurideniz34 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz nurideniz34'in Mesajına Teşekkür Etti.