Tekil Mesaj gösterimi
Eski 25.01.19, 17:50   #78
Livan
Gerçek Üye

Livan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: May 2015
Yaş: 50
Konular: 1
Mesajlar: 939
Ettiği Teşekkür: 789
Aldığı Teşekkür: 3531
Rep Derecesi : Livan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardırLivan şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türkçe Yazım Kuralları

Alıntı:
Orjinal Mesaj Sahibi Cimcimecik Mesajı göster
Burada ve birkaç diğer kelimede ki edadı birleşik yazılagelmiş. Bir tür galat-ı meşru olmuş.

Mesela sanki kelimesinde de ki aynıdır, ama birleşik yazılıyor.
Hey Allah'ım ya. Deli etcek beni ha.

Yukarıda bağlaç dediniz, düzelttik onu. Bağlaç değil. Bu sefer edat diyosunuz. Edat da değil. Ordaki ki ektir efendim ek.

Tekrar açıklıyorum bakın. Bağlaç olsaydı bitişik değil, ayrı yazmak zorundaydınız. Bitişik yazılması galatı meşhur falan değil. (galat'ı meşru demişsiniz, bunu da düzeltelim, galat'ı meşhur. Meşru başka bir şey. Meşhur, yaygın, tanınan, şöhret kökünden geliyo.)

Başka bir nedeni de var bağlaç olmadığının. Bağlaçları cümleden atabilirsiniz, anlam değişmez. Örneğin, 'ama' bir bağlaçtır. 'Koştum ama yetişemedim.' Şimdi 'ama'sız söyleyelim, koştum yetişemedim. Bakın, anlam değişmedi, sadece biraz zayıfladı. Şimdi 'ki'nin olmadığı, sadece 'çün'le eski Türkçe'den bir cümle:

Hak Teala çün yarattı ademi
Kıldı ademle müzeyyen alemi
(Süleyman Çelebi)

(Çünkü, insanoğlunu Allah yarattı ve alemi (dünyayı) insanla süsledi.)

Şimdi, 'ki' edat da değildir. Çünkü edatlar cümleden çıkarılamazlar. Çıkarıldığında cümle bozulur. Örneğin, 'gibi' edattır. Kullanalım. 'Senin gibisini görmedim.' Çıkaralım 'gibi'yi; 'senin görmedim.' Bakın cümle bozuldu.

Çünkü'nün kü'sü veya ki'si ne edattır, ne de bağlaçtır. Neden, sebep içinde olma anlamında zarf ekidir.

Çünkü'nün çünki olmamasının nedeni de zaten 'büyük sesli uyumu'na uymadığı içindir.
__________________
Livan isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Livan'in Mesajına Teşekkür Etti.