Forum Gerçek

AnasayfaForumları Okundu Kabul Et Bugünkü Mesajlar
Geri git   Forum Gerçek > Motorlu Araçlar Dünyası > Teknik Bilgi ve Sorun Merkezi > Bilgi ve Sorun Merkezi


Yeni Konu aç  Cevapla
 
Seçenekler
Eski 01.02.2009, 05:58   #1
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Lastik Hakkında Genel Bilgiler (Bilinmesi Gerekenler)

Lastik Nedir?

Lastik kauçuk kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.

Sırt : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi.

Omuz : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.

Yanak : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.

Topuk : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.


EBAT GÖSTERİMİ

Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı,

dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır.


1 - (175) Nominal Kesit Genişliği (mm)

İlgili janta uygun takılmış ve hava ile şişirilmiş bir lastiğin dıştan dışa yanaklar arasında kalan en
geniş mesafenin (kabartma yazılar hariç) mm cinsinden nominal gösterimidir. Ölçülerek bulunan
kesit genişliği değeri ile lastiğin üzerinde yazılı olan nomimal kesit arasından fark olabilir.

2 - (70) Kesit Oranı

Kesit yüksekliğinin kesit genişliğine yüzde olarak oranıdır.kesit oranı azaldıkça, lastik kesit
(yanak) yüksekliği azalır. (60,70 serisi gibi...)

3 - (R) Radyal Lastik

4 - (13) Jant Çapı (inç)

5 - (82) Yük Endeksi

Belirtilen hız limitinde lastiğin taşıyacağı maksimum yüktür.

6 - (T) Hız Endeksi
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limitini belirtir


Lastiğin Performansı ve Ömrünü Etkileyen Faktörler

Hava Basıncı : Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.

Rot Ayarı : Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.

Balans Ayarı : Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.

Rotasyon (Yer Değiştirme) : Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.

Diş Derinliği : Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.

Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi : Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap hatti) üzerinde yüklemeler; lastiğin çabuk ısınmasına ; yanak,omuz ve topuk bölgelerinde arıza vermesine ve hızlı aşınmasına sebep olur.Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerinde olumsuz etki yapar.

Fren Ayarı : Fren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur. Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.

Araç Kullanım Şartlarına Uygun Lastik Seçimi : Araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır.

Araç Hızı : Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.

Lastik Eşlemeleri : Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.

Yol ve İklim Şartları : Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.

Lastik Performansı ve Ömürleri : Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.

Lastik Kullanımı İle İlgili Tavsiyeler

# Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın.
# Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın.
# Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
# Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler.
# Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın.
# Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın.
# Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur.
# Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının.
# Diş derinliği 1.6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin.
# Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin.
# Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın.
# Subap kapaklarını kapalı tutun.
# Su ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur.

Lastikte Hız Sınırı

Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle yapabileceği en yüksek hız limitini belirtir.

Hız Sembolü J K L M N P Q R S T U H V W Y Z(*)
Hız Limiti (km/saat) 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 240+


Lastik Ebadı

- P-METRIC




- EUROPEAN METRIC






Alpha-metric





Numerik




Geçici Yedek Lastik


"T" tipi geçici yedek lastik




"S" tipi geçici yedek lastik




Hafif Ticari Araç Lastikleri


- LT-METRIC






- FLOTATION




- ALPHA-NUMERIK




- NUMERIK



Bilgiler Lassa, Mıchelen ve pirelli sitelerinden alınmıştır..

Konu Kartal tarafından (03.02.2009 Saat 03:58 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
5 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 01.02.2009, 05:59   #2
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik hakkında genel bilgi(Bilinmesi Gerekenler)

Lastik Kesiti


İç Lastiksiz Radyal Lastik – Terminoloji






Radyal Otomobil Lastiği – Bileşen ve Fonksiyonları



Konu Kartal tarafından (02.02.2009 Saat 21:43 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 01.02.2009, 06:06   #3
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik hakkında genel bilgi(Bilinmesi Gerekenler)

Yuvarlanma Direnci: Lastik ve Yakıt Tüketimi


10 Yılda 1,7 Milyar Litre Yakıt Yakıt Tasarrufu veya 1,4 milyon ton yakıt. Veya 1,6 milyon özel aracın yıllık yakıt tüketimi. Yuvarlanma direncine sahip 3. nesil Michelin Energy lastiği sayesinde Fransa'da gerçekleştirilen yakıt tasarrufu. 1994'te MXT ve MXV3A Energy. 1997'de XT1-XT2-XH1 ve son olarak 2003'te Michelin Energy E3A-B. Ortak özellikleri? Lastik yol tutuş kalitesi ve aşınma direncinden ödün vermeden yuvarlanma direncinin azaltılması.

  • Yuvarlanma Direnci – Lastiğin Rolü
Ortalama olarak 5 dolu depodan 1'i (% 20) lastiklerin yuvarlanma direncini yenmeye yarar.

  • Yuvarlanma Direncinin Temeli
Temas yüzeyinde mikro deformasyonların etkisiyle oluşan enerji kaybıdır ki bu aslında yuvarlanma direncidir.

  • Yuvarlanma Direncinin Azaltılması
Her ne kadar sürüşe karşı düşük dirençli bir lastiğin elde edilmesi özel bir formül gerektiriyorsa da (örneğin karbon siyahı yerine silikanın eklenmesi) aynı zamanda, bu formül ile uyumlu bir karıştırma yöntemini de gerektirmektedir.

Sorun, düşük dirençli kauçukların tasarlanmasında değil fakat yuvarlanma direncinde düşük ancak aşınma ve yol tutuş anlamında da yüksek performanslı kauçukların üretilmesindedir..

Konu Kartal tarafından (02.02.2009 Saat 21:43 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 01.02.2009, 06:18   #4
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik hakkında genel bilgi(Bilinmesi Gerekenler)

Otomobil Lastiğinde Sırt Deseni Ne İşe Yarar?

Kauçuk tek başına tüm iklim koşullarında, sabit bir yol tutuşu sağlamaz.

Saniyenin binde birinde, desen, suyu kanallar içine toplamakta ve temas bölgesinin dışına atmaktadır.
195/65R15 ebadında bir lastik, saniyede yaklaşık 15 litre su boşaltmaktadır.

Lastik, güvenlik, sürüş keyfi, kullanım maliyeti gibi özellikleri, yapısına, bileşenlerine ve desenine borçludur… Her ne kadar lastik yapısı görünmez ve lastik kauçuğu her zaman siyah olsa da, lastik deseni belirgindir. Özellikle de sürücülerin çok yüksek beklentilerine cevap veren bu 2 kilit performansı anlamak gerekir: - güvenlik (ıslak zemin üzerinde yol tutuş) - sürüş keyfi (kuru zemin üzerinde yol tutuş)


ISLAK ZEMİNDE YOL TUTUŞ

Lastik deseni, temas yüzeyindeki suyu boşaltarak, sırt bandının zeminle temasını ve yol tutuşunu sağlar. Lastik deseni, saniyenin binde birinde suyu toplar ve temas yüzeyinin dışına atar.


Dolu/boş oranı
(Kanal yüzdesi) ne kadar fazla olursa, desenin su "toplama" kapasitesi de o kadar iyi olacaktır.

Desen ve yön
Sırt deseni (simetrik, yönlü, asimetrik…) gerçek bir boşaltma şebekesi olarak, suyu kenarlara mümkün olan en hızlı biçimde atar.

Kılcal kanallar
Kılcal kanallar, bir "silecek" rolü üstlenerek zemini kurutmaya geniş ölçüde katkıda bulunur.


KURU ZEMİNDE YOL TUTUŞ

Sırt desenin sertliği,sürüş yönünde kesinlik ve direksiyon hareketlerine cevap verme için gerekli olan kilit unsurlardan biridir.


Lastik desenin bu sertliği:

Lastiğin profili: Kare omuzlarla düz bir profil, lastiğe özellikle virajda iyi bir tutunma sağlar.

Dolu/boş oranı: Boşluk yüzdesi ne kadar düşük olursa, zeminle temas eden kauçuk yüzeyi de o kadar çoğalır ve performans artar.

Sırt Blokları
: Sırt blokları, desenin hareketliliğini, kalınlığı içinde sınırlandırır.

Kilitlenen kılcal kanallar: Kılcal kanallar, desenin sertliğini "bozar" (fırça etkisi). Bunu engellemek için, 3 boyutlu kılcal kanal sisteminden yararlanılır.

Performansı ayrı ayrı en yüksek seviyede kullanmak kolay gözükse de, performanslar arasındaki dengeyi kontrol etmek son derece güçtür. Burada yalnızca aralarından ikisinin (yola tutunma/yol tutuşu) ve yalnızca bir ayar düğmesinin (sırt deseni) ele alınmış olduğunu hatırlatalım. Lastik üreticisinin sanatı işte budur: ürünün tipine veya aranan dengeye cevap veren - çoğunlukla çelişkili - teknik çözümler bulmak.


Konu Kartal tarafından (02.02.2009 Saat 21:40 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 01.02.2009, 06:24   #5
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik hakkında genel bilgi(Bilinmesi Gerekenler)

Yol Tutuş

Eğer yol tutuş olmasaydı, araçlar ne dönebilirler, ne de ilerleyebilirlerdi : oldukları yerde patinaj yaparlardı. Yol tutuş, özellikle frenlemede ve virajda kendini gösterir: Islak zeminde bile, yol yönünde ilerlemek veya yoldan çıkmadan yavaşlamak gereklidir.

Su tek başına, yol tutuş mekanizmasını bozar. Yol ıslak olduğunda su, temas yüzeyinin altına sızar ve bu durum, yol üzerindeki su yüksekliği önemli olduğunda ve aracın hızı yüksek olduğunda, daha da güçlü biçimde gerçekleşir. Su, potansiyel yol tutuş seviyesini bozar. Her durumda, yol tutuş güvenlik anlamına gelir.

Kuru zeminde yol tutuş
Mikro pürüzlülük moleküler yapışma kuvvetlerini devreye sokar. Böylelikle, görünürde düz yüzeyler üzerinde yol tutuş olgusu gözlemlenebilir.

Makro pürüzlülük çok önemli yol tutuş kuvvetlerini devreye sokacaktır: bu girinti çıkıntı mekanizmasıdır.


Islak zeminde yol tutuş

Suda Kızaklama (su yüksekliği < 0,5 mm).
Viscoplanage, zemin ile lastik arasında bulunan su katmanı yüzünden oluşur (su yüksekliği < 0,5 mm). Bu ince su tabakası, kauçuk ile zemin arasına girer ve moleküler bağlantılar kendi aralarında tamamen kesintiye uğrar. Yol tutuş sıfıra düşer ve kayma hiçbir karşı koyma ile karşılaşmaz.

Suda Kızaklama (su yüksekliği > 0,5 mm).
Hydroplanage, aracın hızı yüzünden, lastik ile zemin arasında bulunan su tabakası yüzünden (su yüksekliği > 0,5 mm) zeminle temasın kademeli olarak kaybolmasıdır.
Lastiğin ilerleme hızının etkisiyle, su basıncı artar ve lastiği kademeli olarak yukarı kaldırır. Gittikçe artan hız ile birlikte, su tabakası lastiğin altına doğru ilerler ve sonunda onu zeminden tamamen ayırır.


Hydroplanage 3 noktada özetlenebilir :
  • Lastiğin yüksek hızı nedeniyle, suyun basınca uğraması,
  • Suyun kısmen, lastik deseniyle, lastiğin kenarları üzerinden boşaltılması,
  • Hidrodinamik basınçlar temas yüzeyi basıncından daha yüksek hale geldiğinde lastiğin yukarı kalkması.
Bu durumda yol tutuş azalır ve dolayısıyla da, fren mesafesi artar ve direksiyon hakimiyeti azalır.


Konu Kartal tarafından (02.02.2009 Saat 21:41 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
5 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 01.02.2009, 06:33   #6
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik hakkında genel bilgi(Bilinmesi Gerekenler)

Balansın önemi

Balansı kötü yapılmış lastikler titreşimlere yol açabilir. Doğru balans, yani ağırlığın doğru şekilde dağılımı bu titreşimlerin azalmasını ve böylelikle daha iyi bir sürüş konforu sağlar.

Doğru balans:
-Mekanik aksamın erken aşınmasını önler.
-Daha iyi bir sürüş konforu sağlar.
-Lastik ömrünü korur.


Lastiklerinizin gözetimi ve bakımı

1- Ayda bir kez lastiklerin hava basıncını kontrol ediniz.

ve özellikle de aracınızı yüksek hızda kullanmadan önce. Doğru basınç güvenlik ve uzun ömür faktörüdür.

Bu kontrol, "lastikler soğukken" (yani araç en fazla 3 km gitmiş olmalıdır) yapılmalıdır. Stepne lastiği kontrol etmeyi unutmayınız ve araç üreticilerinin tavsiyelerine uyunuz.

2- Her lastik değişikliğinde supabı da değiştiriniz.
Supap sızdırmazlığı garanti eder ve lastiklerinizin uzun ömürlü olmasına katkıda bulunur, ancak merkezkaç kuvvetin etkisiyle zaman içinde bozulur.

3- Titreşimleri ortadan kaldırmak için balans gereklidir.
Böylelikle, yalnızca lastiklerin değil, aynı zamanda süspansiyon, direksiyon aksamı ve rulmanların erken aşınması da engellenmiş olur.

4- Araç geometrisini kontrol ediniz.

Araç dingillerinin birbirine paralelliği, ön düzen ve arka düzen ayarları kadar önemlidir.Böylelikle lastiklerinizin düzensiz aşınmasını engellemiş olursunuz. Kötü araç geometrisi, düzensiz aşınmaya sebep olur. Lastiklerinizin yerlerini değiştirmeyi unutmayınız.


Lastiklerin kullanım süresi

Otomobil, Kamyonet (C veya LT işaretlemeleri) ve 4X4 lastiklerinin kullanım süresi hakkında tavsiyeler :
Lastiklerin kullanım süreleri çok değişkendir ve önceden kesin bir şey söylemek mümkün değildir. Aslında, lastikler, düzgün işleyişleri için esas teşkil eden ancak zamanla değişimlere uğrayan değişik nitelikteki maddelerden ve kauçuk karışımlarından oluşmaktadır. Bu değişim, lastiğin ömrü boyunca maruz kaldığı hava koşulları, stoklama ve kullanım koşulları (yük, hız, hava basıncı, bakım, vb.) gibi çok sayıda faktöre bağlıdır.

Bu nedenle, sürücülerin, lastiklerin değiştirilmesini gerektirecek, lastiklerin dış görünümüne, her türlü hava basıncı kaybına veya her türlü anormal belirtiye (titreşim, ses, çekme) dikkat etmesi tavsiye edilmektedir.

Ayrıca, düzenli kontroller ve hava basıncı ayarından bağımsız olarak, bütün lastiklerin (stepne lastik, römork, karavan ve kamping araçlarının lastikleri dahil), bir uzman tarafından düzenli olarak kontrolden geçirilmesi tavsiye edilir. Bu kontroller lastiğin daha uzun ömürlü olmasını sağlayacaktır.

Lastiklerin 5 yıl veya daha fazla kullanılması halinde, bu kontrolün yılda en az bir kez yapılması gerekir.
Aksi takdirde, araç üreticisinin orijinal lastiğin değiştirilmesi hakkındaki önerilerine bakınız.

Tedbir olarak, lastiklerin üretim tarihi üzerinden 10 yıl geçmişse*, kullanıma uygun gözükseler ve yasal diş derinliği sınırına erişmemiş olsalar bile, yeni lastiklerle değiştirilmesi tavsiye edilir.


Doğru Basınç

Basınç, lastiklerinizin uzun ömür ve güvenlik faktörüdür. Lastik soğukken kontrol edilmelidir(en az 2 saattir kullanılmayan veya düşük hızda 3 km'den daha az yol almış lastikler). Sıcakken yapılan kontrolde, tavsiye edilen basınca 4-5 PSI eklenmesi yerinde olacaktır.

Lastiklerin basıncı düzenli olarak, ayda en az bir kez (stepne lastik unutulmadan) veya her uzun yolculuktan önce kontrol edilmeli ve araç üreticisi tarafından tavsiye edilen hava basınç değerine göre gerekli ayarlamalar yapılmalıdır. Lastik hava basıncında nitrojen kullanımı, lastiklerinin basıncının sıklıkla kontrol edilmesi gereğini ortadan kaldırmaz.

Doğru basınç, lastik üreticisi ve aracınızın üreticisi tarafından müştereken düzenlenmiş olan basınçtır. Bu ibareler, aracın kullanım kitabında veya araca yapıştırılmış bir çıkartma üzerinde (kapı içi / benzin kapağı / torpido gözü, vb.) bulunur.

Kış lastiklerinin şişirilmesi :
Hava sıcaklığı, lastik hava basıncını doğrudan etkiler.Hava sıcaklığı ne kadar düşük olursa, ölçülen hava basıncı da o kadar düşük olur.Oysa, kışın genel olarak hava soğuktur. Kış aylarında "düşük hava sıcaklığını" karşılamak için ve doğru hava basıncıyla araç kullanmak için günlük kullanım basıncına veya diğer (yüklü) kullanım basıncına 3PSI (lastik soğukken ölçülmelidir) daha fazla hava basıncı ilave edilmesi gerekir.


Basıncın etkileri

Aracın dengesi üzerindeki etkiler :
-Yetersiz yönlenme: Ön lastikte düşük hava basıncı, çoğunlukla araç virajda savrulur.
-Aşırı yönlenme: Arka lastikte düşük hava basıncı, çoğunlukla araç virajda yoldan çıkar.


Suda kızaklama üzerindeki etkiler :

Genelde her 7 psi basınç dilimi için temas yüzeyinin yarısı kaybedilir.


ZEMİNLE TEMAS YÜZEYİNİN GÖRÜNTÜLENMESİ

Basınç = 29 psi
Zemin = 100 baz alınırsaBasınç = 22 psi
Zemin = 50Basınç = 14.5 psi
Zemin = 25

Lastik ömrü üzerindeki etkiler :
%20 daha az şişirilmiş bir lastiğin kilometre ömrü yaklaşık %30 azalır (özellikle keskin virajlarda).

Fazla şişirme, düzensiz aşınmaya ve özellikle lastik sırtında merkezi aşınmaya sebep olur.


Lastik patladığında

Lastik patladığında;
- dörtlü flaşörleri yakınız,
- yoldan mümkün olan en uzak yerde boş bir alana park ediniz,
- el frenini çekiniz,
- yolcuları emniyete alınız,
- kendi güvenliğiniz için gerekli önlemleri alınız.

Lastik patladığında lastik değiştirmek için gerekli yararlı birkaç tavsiye :

  • Daima bir çift eldiven bulundurunuz.
  • Bagajınızda daima kullanımınıza hazır bir çöp torbası bulundurunuz. Patlamış tekerleği yerleştirmek için yararlı olabilir, özellikle de çamura bulanmışsa !
  • Yumuşak zeminde, kriko saplanabilir, dolayısıyla yanınızda sağlam bir levha bulundurunuz.
  • Somunların sökülmesini kolaylaştırmak için bijon yuvalarını gresle hafifçe yağlayınız.
  • Tamir ve takma sonrası tekerleğin balansını yaptırınız.
  • Yedek tekerleği taktığınızda çok hızlı sürmeyiniz. Doğru basınçta şişirilmemiş olabilir ve aracınızı tam olarak kontrol edememe riski ortaya çıkabilir.
  • Bijonları kötü sıkarsanız, fren disklerini kapatabilir veya sabitleme sistemini bozabilirsiniz.
  • Eşit ve doğru sıkma için torkmetre kullanılması tavsiye edilir. Torkmetre, somunlar üzerindeki sıkma kuvvetinin ayarlanmasına olanak sağlar.
  • Eğer torkmetreniz yoksa, tekerleklerinizi kontrol etmesi için en yakın lastik satıcısına gidiniz.
"Doğru sıkma, aynı zamanda sökme kolaylığının garanti edilmesi anlamına da gelir ! "

Konu Kartal tarafından (02.02.2009 Saat 21:42 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 01.02.2009, 06:49   #7
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik hakkında genel bilgi(Bilinmesi Gerekenler)

Neden Kış Lastikleri Kullanmalıyız?

Kışın sürüş koşulları daha zor olabilir. Bir lastik için kış 7°C'te başlar. Gerçekten de sıcaklık bu seviyenin altına indiğinde, yaz lastiklerini kauçuğu sertleşir ve etkinliğini kaybeder.

Kışın, fren mesafesi kullanılan yol tipine göre 8 ile çarpılabilir.

Kışın, yaz lastiği, kış lastiğine göre daha düşük performanslıdır :

50 km/s hızla karlı zemin üzerinde fren mesafesi
Yaz lastiği : 63 m - Kış lastiği : 32 m

Yaz lastiğiyle durmak için fazladan 31 m gerekmektedir.

Islak zeminde fren mesafesi, 80 km/saat hızla, 7°C'ten düşük bir ısıda

Yaz lastiği : 40 m - Kış lastiği : 34 m
Yaz lastiğiyle durmak için fazladan 6 m gerekmektedir.

7°C'nin altında, kış lastiği daha fazla güvenlik ve her türlü zemin üzerinde, yaz lastiğine göre daha kısa fren mesafesi sağlar.


Kış Lastiklerinin Takılması:

Daha yüksek yol tutuşla birlikte artan performans, ıslak zeminde daha düşük suda kızaklama riski ve daha iyi bir frenleme:


Kış Aylarına Uygun Desen:
  • Yönlü ve asimetrik sırt deseni
  • Dolu/boş oranı %5 ila %8 oranında daha fazla.
  • Daha fazla kılcal kanal (1500 kılcal kanal, bu sayı yaz lastiklerinde 200'dür)
  • Yüksek performanslı kılcal kanallar (Stabiligrip ve VTS kılcal kanallar)

Aracın 4 Tekerleğine de Kış Lastiği Takılması:

Kışın, kalkıştaki performansı artırmak için çoğunlukla sadece aracın çekiş yönüne göre aracın ön veya arka lastiklerine kış lastikleri takma eğilimi vardır. Ancak bu, iyi performans ve optimum güvenlik sağlamak için yeterli değildir. 2 kış lastiği ile yalnızca çekişinizi sağlama alırsınız. Aracınızı daha iyi kontrol altında tutabilmeniz ve güvenliğinizi garanti edebilmeniz için aracınıza 4 adet kış lastiği takmanızı öneririz.

- Kış lastikleri sadece ön tarafa takılmış önden çekişli bir araçta, arkada dengesizlik oluşur ve aracın savrulma riski artar.

- Kış lastikleri sadece arka tarafa takılmış arkadan çekişli bir araçta, önde dengesizlik oluşur ve virajı alamama riski doğar.


Kış Lastiklerinin Şişirilmesi:

Hava sıcaklığı, lastik hava basıncını doğrudan etkiler.Hava sıcaklığı ne kadar düşük olursa, ölçülen hava basıncı da o kadar düşük olur.Oysa, kışın genel olarak hava soğuktur. Kış aylarında "düşük hava sıcaklığını" karşılamak için ve doğru hava basıncıyla araç kullanmak için günlük kullanım basıncına veya diğer (yüklü) kullanım basıncına 3PSI (lastik soğukken ölçülmelidir) daha fazla hava basıncı ilave edilmesi gerekir.


İki Mevsim Arasında Lastiklerin Saklanması:


Lastiklerin İstiflenmesi ve Stoklanması

Lastikler belirtilen şekilde stoklanmalıdır :
  • Havalandırılmış, kuru ve ılık bir mekanda ve doğrudan güneş ışığı ve kötü hava koşullarına maruz kalmayacak şekilde
  • Doğal kauçuğa zarar verebilcek her türlü kimyasal maddeden, solventten veya hidrokarbürden uzakta.
  • Kauçuğun içine nüfuz edebilecek her türlü maddeden uzakta (metal uçlar, tahta, …)
  • Lastikler janta monte edilmiş ve şişirilmiş halde olmadığı sürece, uzun zaman boyunca üst üste istiflenmiş olarak saklanmamalıdır. Lastiklerin başka nesneler altında ezilmesinden kaçınılmalıdır.
  • Yakınında alev veya yanıcı bir madde, kıvılcım veya elektrik deşarjına yol açabilecek her türlü materyal (akü şarj cihazları) olmasından kaçınılmalıdır.
  • Lastiklerin istiflenmesinde koruma eldivenlerinin kullanılması tavsiye edilir.

Konu Kartal tarafından (02.02.2009 Saat 21:43 ) değiştirilmiştir..
  Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 24.11.2009, 18:44   #8
Çevrimdışı
ReaL
Deniz Sevengillerden

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik Hakkında Genel Bilgiler (Bilinmesi Gerekenler)

Otomobil lastiklerinin ömrü hiç kullanılmasa bile 5 yıl kadardır... 5 Yıldan sonra lastikler özelliğini kaybeder...

Elde kalmış lastikleri elden çıkartmak amacıyla ucuzluk yapan firmalar lastikleri müşterine bir şekilde satarlar..


Müşteri olarak, lastikçiye lastiğin üretim tarihini sorsanız doğru dürüst yanıt alamazsınız.. Birçoğu da bilmiyor zaten...

O nedenle, lastik üzerindeki harf ve sayı grubunun ne anlam taşıdığını bilmek de yarar var...


(Örnek) Lastiğin Üretim Tarihi:

DOT XJ J3 XJJX 208 ifadesinde:

DOT: Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada onay sembolü

XJ: Lastiği üreten firma ve üretildiği fabrika kodu

J3: Lastik ölçüsünü belirten kod

XJJX: Lastik belirten kod

208: Üretim tarihi, lastiğin 1998'in 20.haftasında üretildiğini göstermektedir.
__________________



Tüm katılımcı arkadaşların okumasını rica ediyorum... Lütfen Tıklayınız..
* * *
  Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 04.12.2009, 18:35   #9
Çevrimdışı
Megan
Uzman Üye

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik Hakkında Genel Bilgiler (Bilinmesi Gerekenler)

verdigin bilgiler için teşekkurler ,

Jantsız stoklama :
ben lastiklerimi yıkayıp siyah torbaya koyup torbayı asıyor ,veya dik şekilde saklıyordum ama açıkçası ayda bir degiştirilmesi gerektigini şimdiye kadar ne bir yerde okudum nede lastik tamircisi arkadaşlar soyledi ,

bundan sonra buna daha çok dikkat edecegim ,bir kez daha teşekkur ederim .
__________________
Ya çaresizsiniz, yada çare sizsiniz.

Benim Hayatımı Yargılamadan önce ..

Benim ayakkabılarımı giy
ve benim geçtiğim yollardan,
sokaklardan, dağ ve ovalardan geç .
Hüznü, acıyı ve neşeyi tad...
Benim geçtiğim senelerden geç,
benim takıldığım taşlara takıl,yeniden ayağa kalk

ve aynı yolu tekrar git, benim gittiğim gibi !!

Ancak ondan sonra BENİ YARGILAYA BİLİRSİN
  Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Megan'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 19.08.2014, 00:15   #10
Çevrimdışı
Kartal
Müdavim

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: Lastik Hakkında Genel Bilgiler (Bilinmesi Gerekenler)

Lastiğin kullanım ömrü saklama, istif edilme, rotasyon ve servis koşulları ile birlikte lastiğin kullanım süresince maruz kaldığı yük, hız, hava basıncı, yollarda meydana gelen hasarlara vb. gibi tüm işlevlerin toplamına denk gelir. Servis koşularının çok çeşitli olması, lastiğin ömrünün kesin olarak belirlenmesini imkansız kılar.

Lastiğin ne zaman üretildiğini kontrol edebilmeniz için, büyük lastik üreticileri ortak bir kodlama sistemi kullanırlar. Bu kodu lastiğinizin yanaklarında bulabilirsiniz. 1999 sonrası üretilen lastiklerde son dört sayı üretim tarihini gösterir. Bu dört rakamın ilk ikisi üretim haftasını, son iki rakam ise üretim yılını gösterir. Örneğin, 2207 işaretli bir lastik 2007 yılının 22. Haftasında üretilmiş demektir.


4208 42.hafta 2008 yılı anlamına geliyor
Tavsiyemiz:
On seneden önce üretilmiş lastiklerin (yedek lastikler de dahil), dış görünüş itibariyle kullanılabilir görünse de ve lastik diş kalınlığı izin verilen minimum değerlere ulaşmasa dahi yenileriyle değiştirmesi gerekmektedir.




  Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
anlamları, bilgiler, bilinmesi, genel, gerekenler, hakkında, harf, lastik, lastiklerdeki, nedir, rakam, sembollerin


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Hızlı Erişim


WEZ Format +3. Şuan Saat: 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.