Merhabalar
Forum Gerçek üyesi değilsiniz ya da Üye Girişi yapmamışsınız.
Sitemizden tam olarak yararlanabilmek için;
Lütfen Buraya tıklayarak üye olunuz.
Forum Gerçek

Forumları Okundu Kabul Et Bugünkü MesajlarYazdığım Cevaplar Açtığım Konular Kim Nerede
Geri git   Forum Gerçek > Türkiye ve Dünyadan Haberler > Ülkemiz ve Dünya Gündemi > Mustafa Akten

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Eski 15.11.15, 13:13   #1
Abdülmelik Hankendi

Mustafa Akten - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2013
Yaş: 74
Konular: 532
Mesajlar: 2,782
Ettiği Teşekkür: 21541
Aldığı Teşekkür: 11270
Rep Derecesi : Mustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardırMustafa Akten şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: Yalniz
Standart Köy Enstitüleri

KÖY ENSTİTÜLERİ


Cumhuriyetin ilk yılları! Türk insanı canı dahil tüm varlığını ortaya koyarak bir kurtuluş savaşı vermiş, itilaf devletleri denen, yedi düvel olarak nitelenen ve o günün koşullarında motorize birliklerle savaşa giden, 1936 yılların teknolojilerini kullanan devletler varken, bunlardan dahi yoksunluk içinde olan Türk milleti, Türk köylüsü kara sapan ile çift sürmeye çalışıp yaşamı idame ettirmeye çalışıyordu.


Henüz Atatürk sağ yaşıyorken, bir yandan devrimler ile halkın kalkınması planlanıyor, kıyafet devrimi, harf devrimi, iktisat kongreleri derken, şehirlinin efendisi sayılan köylerin, köylerin içinde yaşayan efendilerin, kentliler ile aralarındaki her konudaki bozuk dengeyi izale etme adına 1936 yılında köy halkına pratik ve faydalı bilgiler vermek üzere Saffet Arıkan Bakanlığı döneminde Köy Eğitmeni adı altında bir proje uygulamaya konulur.. Askerliğini onbaşı ve çavuş olarak yapan okuma yazma bilenlerin içinden seçilenler Mahmudiye Devlet Üretme çiftliğinde yetiştirilerek tarım teknikleri konusunda fayda sağlamak hemde her köye bir öğretmen anlayışı hedeflenerek, bir uygulama başlatılır, uygulama 1939 yılında çıkarılan kanunlarla güçlendirilmiş olarak devam eder..

Yukarıda özet olarak ifade etmeye çalıştığım uygulamalar sonraları kurulacak Köy Enstitülerinin temelini oluşturur.


Bana göre Cumhuriyet tarihinin en milliyetperver, en dürüst, en çok kalkınma ve medeniyet aşığı olan bakanlarından ve insanlarından biri olan Hasan Ali Yücel, o günün parlamentosunda Köy Enstitülerini savunma adına adeta bir savaş verir savunur. Çünkü Köy Enstitülerinin toplumda yeni ve ayrıcalıklı bir sınıf yaratacağı savı ve iddiaları vardır. Köylülerin parasız çalıştırılacağı, istismar edileceği, tıpkı bu günki zeka seviyesi geriliğinden özürlü olanların söylediği gibi, kız erkek bir arada eğitim görmesinin genel ahlak kurallarına aykırı olacağı söylemleri vardır, Köy Enstitülerinin keyfi olarak geliştirilmiş bir model olduğu, yarım aydın insanlar yetişeceği savları, iddiaları ve eleştirilerine karşın Hasan Ali Yücel'in savaşı ve sonuçta kazanımı vardır.

17 Nisan 1940 Köy Enstitüleri yasası çıkarılarak Köy okullarında görev alacak öğretmenleri yetiştirmek üzere kent ve kasabalardan uzak, geniş arazilere sahip uygun bulunan yerlerde Köy Enstitüleri kurulmaya başlanır.
Listede görüleceği üzere Anadolunun muhtelif yerleri bu eğitim yuvaları ile donanır: Adana/Düziçi, Ankara/Hasanoğlan, Antalya/Aksu, Aydın/Ortaklar, Balıkesir/Savaştepe, Diyarbakır/Dicle, Erzurum/Pulur, Eskişehir/Çifteler, İsparta/Gönen, İzmir/Kızılçullu, Kars/Cılavuz, Kastamonu/Gölköy, Kayseri/Pazarören, Kırklareli/Kepirtepe, Konya/İvriz, Malatya/Akçadağ, Sivas/Yıldızeli, Samsun/Ladik, Trabzon/Beşikdüzü.


"Köy Enstitülerinde devletin az bir yardımı ile, öğretmen adayları, iş içinde çalışarak hem kendi barınaklarını, dersliklerini ve diğer gereksinimlerini, çalışma yerlerini yapmışlar; hem de gereken genel kültür ile meslekî bilgileri ve tarım çalışmaları yaparak köy için gerekli olan beceriyi kazanmışlardır. Bunlar, işi bilen öğretmen ve usta öğreticilerin rehberliği altında gerçekleşmiştir."


1942-1943 öğretim yılında Köy Enstitülerine öğretmen, bölge okullarına yönetici, gezici başöğretmen, ilköğretim müfettişi yetiştirmek amacı ile Hasanoğlan Köy Enstitüsü içinde Yüksek Köy Enstitüsü açılır.

Tüm bu uğraşlar ne için yapılıyordu? Türk milletinin makus talihini ber taraf etmek, aydınlanma yolunda köylüsüyle kentlisiyle muasır medeniyet seviyesine çıkmak, yoksul ve eğitimsiz olan halkın eğitim seviyesini yukarılara çıkarmak hedef idi. Cumhuriyetin devrim ilkesi zaten bunu gerektiyordu!


Köy Enstitüleri deyip geçmeyin lütfen! Cumhuriyet tarihinde ve köy kent kalkınmasında önemli katkıları olan kuruluşlardır.

Bir Köy Enstitülerine birde sonradan kapatılıp yerlerine ikame edilen İmam Hatip okullarına bakınız!

Birisi ileriyi muasır medeniyet seviyesini hedeflemiş, diğeri, din eğitimi, adı altında çağ dışılığı, yobazlığı gericiliği hedeflemiş, içinden yetişen güzide insanları muaf tutarak, birilerinin hedeflerine ulaşması için arka bahçesi olmuş, keza birilerine kindar ve dindar militan gençliğin yetişmesi amaç ve hedefi kurumlar olmuştur. Asıl hedef Cumhuriyet ve ilkeleri düşmanlığıdır.

Cumhuriyet ve ilkeleri düşmanlığının uzantıları bu gün içimizde değillermi? Türkiye Cumhuriyeti idaresi kadroları içinde değillermi? Eğitim kadroları içinde değillermi? Adalet dağıtan kadrolar içinde değillermi, Polis teşkilatı içinde değillermi? Tüm bakanlık kadrolarında değillermi? Cumhurbaşkanlığı kadrolarında değillermi? Yandaş kılınmış adı basın olan sahte basın içinde değillermi? TSK içinde değillermi? Karma eğitime karşı çıkanlar, yetişkin Prof.lara karşı olup, din ulemasına sormayı yeğleyenler, devlet idaresinde laik düzen varken çarpık din anlayışını bulundukları makamlara monte etmeye çalışanlar, ben böyle yetiştim deyip, işgal ettikleri makamlara çarpık zihniyetlerini kabul görmez siyasi ve dini düşüncelerini monte etmeye çalışanlar içimizde, başımızda, idaremizde değilmi? Örneklerini yaşarak görmüyormuyuz?

Büyük bir uğraş sonucu Yüksek Köy Enstitüsü açılır. Enstitülerin ilk resmî öğretim programı 1943 yılında yayımlanmıştır. Programa göre, ilkokulu bitiren çocuklar sınavla Köy Enstitülerine alınır ve karma eğitim uygulanır. Toplam beş yıl süren öğretim zamanının yarısı kültür derslerine, dörtte biri tarım dersleri ve çalışmalarına, dörtte biri de sanat ya da teknik derslere ve çalışmalara ayrılmıştır.

Türkçe, Tarih, Coğrafya, Yurttaşlık Bilgisi, Matematik, Fizik, Kimya, Tabiat ve Sağlık Bilgisi, Yabancı Dil, El Yazısı, Resim-İş, Beden Eğitimi ve Ulusal Oyunlar, Müzik, Askerlik, Ev İdaresi ve Çocuk Bakımı, Öğretmenlik Bilgisi, Toplumbilim, İş Eğitimi, Çocuk ve İş Ruhbilimi, İş Eğitimi Tarihi, Öğretim Metodu ve Tatbikat, Zirai İşletmeler Ekonomisi ve Kooperatifçilik: Tarla Ziraatı, Bahçe Ziraatı, Fidancılık, Meyvecilik ve Sebzecilik Bilgisi, Sanayi Bitkileri Ziraatı, Zooteknik, Kümes Hayvanları Bilgisi, Arıcılık, İpek Böcekçiliği, Balıkçılık ve Su Ürünleri Bilgisi, Ziraat Sanatları.

Teknik Dersler ve Çalışmalar:
Köy Demirciliği nalbantlık, motorculuk, Köy Dülgerliği, marangozluk Köy Yapıcılığı, Tuğlacılık ve Kiremitçilik, Taşçılık, Kireçcilik, Duvarcılık ve Sıvacılık, Betonculuk, Kızlar için Köy Ev ve El Sanatları, Dikiş-Biçki, Nakış, Örücülük ve Dokumacılık, Ziraat Sanatları.

Bütün derslerde ve çalışmalardaki temel yöntemin yaparak öğrenme ilkesi olduğu söylenebilir. Gerek öğretimin eğitsel bir biçimde yapılmasında, okuldaki toplumsal ortamın yaratılmasında ve gerekse toprakların işlenip uygar bir eğitim kurumunun oluşmasında öğrenci - öğretmen ilişkilerinin bir aile yuvasındaki gibi içten oluşunun büyük rolü olmuştur. Zamanla sayıları 21'i bulan Köy Enstitüleri 1944'ten itibaren yılda ortalama 2000 öğretmen mezun etmeye başlar.

Köy Enstitüleri deyip geçmeyin lütfen!

1946'ya kadar köylerdeki öğretmen açığını kapatan 16.400 kadın ve erkek öğretmen ile 7300 sağlık memuru ve 8756 eğitmen yetiştirmiş olmasıdır.


Ve sonuç:


1946'da Köy Enstitülerine verilen yasal ve kişisel destekler durdurulur ve sonraki yıllarda hiç karşı dayanışma olmaksızın ortadan kaldırılır. Köy Enstitüleri tümünde rahmetli İnönü'nün büyük ağırlığı olmuştur. İnönü'nün bu desteği savaş bitene, memleketimizde ve dünyada yeni bir güçler dengesi kurulana kadar sürmüştür. Çok partili döneme girilince İnönü artık eski gücünü bulamamış ve bu desteği enstitülere verememiştir. Köy Enstitüleri de, Türkiye'nin öteki reform girişimleri gibi yukarıdan geldiği, tabanda itici bir kuvvete dayanmadığı için, İnönü desteğinin ortadan kalkması enstitülerin oturduğu temellerden en önemlisinin yıkılması olmuştur. Bundan başka, kırsal kesim halkı böyle bir kuruluşun gerekliliğine yeterince hazırlanmamıştır. Böylece proje dinamizm geliştirememiş ve kendi kendisini yürüten bir sürece dönüşememiştir.

Köy Enstitüsü sistemi, 1946 iktidar değişikliğinden sonra değiştirilmeye başlanmıştır. Özellikle üretime dayalı eğitim, mezunların izlenmesi iş demokrasi gibi temel öğeler kaybolmuştur. 1953 yılına kadar eriyerek süren sistem,1953 yılında programının İlköğretmen Okulu biçiminde değiştirilmesi ile özgünlüğünü tümden yitirmiş 1954/6234 sayılı yasa ile de adı “İlköğretmen Okulu” olarak değiştirilip tarihe karışmıştır.

Gerileme adına 1950-1960 yılları ki Adnan Menderes dönemidir.. Ülkemiz için bir çok kayıpların, Atatürk değer ve ilkelerinden sapıldığı yılların, altından kalkılamayacak ikili anlaşmaların yapılıp Türkiye'nin geleceğinin bazı konularda ve bağımsızlık adına ipotek altına alındığı yılların adıdır 1950-1960 dönemi! Menderes gibi bazı toprak ağalarının Toprak reformuna karşı çıkarak CHP içinden ayrılışları ile başlayan DP iktidarı ile geçen hüsran ve acı dolu günler, Türkiye tarihi içinde seçkin değil ama telin ve acıların yaşandığı bir dönemin adıdır 1950-1960 yılları! Günümüz idarecilerinin çoğunun, kendine rehber aldığı, önder kıldığı dönemin adıdır 1950-1960 yılları! İşte Köy Enstitüleri de bu dönemde son bulmuş, Adnan Menderes iktidara gelince, ilk iş, köy enstitülerini kapatmış, İmam Hatipleri açmıştır.. İzmir/Kızılçullu köy enstitüsü binasını Amerikalılara vererek NATO karargahı yapılmasına izin vermiştir.

Bu gün eğitim sistemimiz bir öğrenci velisi hanım efendinin günün eğitim bakanına söylediği gibi çocukları ve velileri fırldak hale getirmiştir, evet köy enstitüleri yoktur, öğretmen okulları yoktur, eğitim fakülteleri vardır, insan ve eğitim planlaması yapılmadığı için eğitim fakültelerinden mezun olanların bir çoğu marjinal işlerde bir çoğu eğitimi ile ilgili olmayan farklı işlerde iş bulabilirse çalışmakta bulamazsa emekli maaşı ile geçinen ebeveynlerin yardımı ile ayakta durmaktadırlar. İlköğretimde 4+4+4 sistemi Cumhuriyet ilkeleri yerine, tevhid-i tedrisat yerine getirilmiş din esasına dayalı gericiliği ve softalığı hedefleyen imam hatipler ile güçlendirilmeye çalışılan bir eğitim sistemidir.
Nerede köy entitüleri? Nerede imam hatipler!
Herzaman dilimizden düşürmediğimiz eğitim, eğitim, eğitim faktörü bilimin ışığında değil irticanın karanlığında sürdürülen eğitim haline gelmiştir.


15.11.2015
Mustafa AKTEN

NOT: YAZI HAZIRLANIRKEN CUMHURİYET TARİHİ,
YAKIN TARİH KAYNAKLARINDAN YARARLANILMIŞTIR.
__________________
Mustafa Akten isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Mustafa Akten'in Mesajına Teşekkür Etti.
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
enstitüleri


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



WEZ Format +3. Şuan Saat: 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
Copyright ©2000 - 2017 www.forumgercek.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.
Page Rank Icon
Bumerang - Yazarkafe
McAfee Site Denetleme
Norton Site Denetleme
www.forumgercek.com Creative Commons Alıntı-Lisansı Devam Ettirme 3.0 Unported Lisansı ile lisanslanmıştır.