13.06.2009, 21:35 | #1 |
Çevrimdışı
|
Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Türkiye'nin ilk ve tek sanayi müzesi... Genişleyen eser koleksiyonu ve eklenen yeni binasıyla, dünyadaki en büyük örnekleriyle yarışıyor. 1994 yılından bu yana faaliyet gösteren Rahmi Koç Müzesi'nin ikinci ve daha kapsamlı bölümü, 10 Temmuz 2001'de, çok sayıda ünlünün katıldığı görkemli bir galayla açıldı. Rahmi Koç, müzenin yeni bölümünü heyecanla ve düşlediği şeyi gerçekleştirmenin gururuyla tanıttı. Çocukluğunda başlayan "koleksiyon yapma" alışkanlığının meyvelerini topluyordu ne de olsa... Babası Vehbi Koç'un, Almanya'dan getirdiği elektrikli trenle başlamıştı bu hobi. O günden itibaren, mekanik ve endüstriyel objeleri özenle toplamış ve biriktirmişti. Yıllar geçtikçe bu koleksiyon o kadar genişlemiş ki, hiçbir yere sığmaz olmuş. Koç Topluluğu 1950'lerde sanayiye atılınca, dünyanın büyük sanayi kuruluşlarıyla görüşmeleri de yoğunlaşmış. Rahmi Koç, bu şirketlerin, ilk ürünlerinden başlayarak, ürettikleri her örneği topladıkları bir müzeleri olduğunu görmüş. Onlara çok özenmiş ve böyle bir koleksiyona sahip olmak istemiş. Ancak, bu konuda danıştığı yabancı uzmanlar, bu tür müzelerin sanayicilerden başka kimsenin ilgisini çekmeyeceğini söylemişler. Ama, bu fikrinden asla vazgeçmemiş. Yurtdışı gezilerinde teknik ve endüstriyel müzeleri gezmeye başlamış. Münih'teki Deutsches Museum ve Londra'daki Science Museum'u çok beğenmiş. Ama, Detroit'teki Henry Ford Müzesi'ni gördüğü anda bütün koleksiyonunu bir çatı altında toplamaya karar vermiş. Düşüncesini iyice olgunlaştırdıktan sonra, arkadaşlarına da açmış ve hepsinden olumlu tepkiler almış. Hemen harekete geçerek uygun bir yer aramaya başlamışlar. Rahmi Koç, oyuncak otomobil ve trenlerle başladığı koleksiyonunu, her daldan farklı teknik eserlerle zenginleştirmeyi sürdürmüş. Eserleri seçerken özel bir kriter gözetmediğini belirtiyor, hoşuna giden, ruhunu okşayan, kendisine hitap eden bütün objeleri toplamış. Bu arada, Koç Holding'in Turizm ve Hizmetler Grubu başkanı ve şu anda müzenin yönetim kurulu üyesi Dr. Bülent Bulgurlu, araştırmalarının sonucunda, Haliç kıyısında Tekel'e ait bir ispirto deposunun bulunduğunu öğrenmiş. Gidip binayı incelemişler. Temelleri 12. yüzyıla dayanan ve 1730'larda, Osmanlı döneminde donanmaya çıpa ve döküm parçaları yapan "Lengerhane"den çok etkilenmişler. Osmanlılar'da, gemiyi sabitlemek için denize atılan zincir ve zincirin ucundaki çıpaya "lenger", yapılan yere de "Lengerhane" dendiği için, yapı bu adla anılıyordu. 1950'lerde Tekel tarafından tütün deposu olarak kullanılan bina, 1984'te büyük bir yangın geçirmiş ve o tarihten itibaren kendi haline terk edilmiş. Ancak, bahçesi ispirto deposu olarak kullanılmayı sürdürmü. Bina, Rahmi M. Koç Müzecilik ve Kültür Vakfı tarafından 1991 yılında satın alınmış ve 1993'te aslına uygun olarak onarılmış. Anıtlar Kurulu, tarihi eserlerin restorasyonunda büyük titizlik gösterdiğinden fazla bir değişiklik yapılamamış. Eserler binaya uyumlu hale getirilmek zorunda kalmış, bu da sergileme işleminde büyük zorluklar yaşatmış. 2.100 metrekarelik alana sahip Müze, 13 Aralık 1994'te ziyarete açıldı. Türkiye'nin ilk ve tek sanayi müzesi büyük ilgi gördü. İkinci sınıf eski eser olan bu yer, koleksiyonun esas çekirdeğini barındırıyor. Gerçek boyutlarda buharlı makineler, ilginç lokomotifler göz dolduruyor. Bilimsel aletler ve astronomiyle ilgili eserler insanın merak duygusunu kamçılıyor. Eski hesap makineleri, telekomünikasyon ile ilgili parçalar ve seyir aletleri, teknolojinin nasıl da baş döndürücü bir hızla ilerlediğini gösteriyor. Ayrıca, denizcilik alanında çarpıcı model eserler de sergileniyor. Aralarında, eskiden Yeni Cami'nin önünde siyah-beyaz fotoğraf çeken körüklü bir fotoğraf makinesi bile var. Bazı günlerde bu makinenin ustası, müzeye gelerek ziyaretçilere nasıl çalıştığını gösteriyor ve fotoğraflarını çekiyor. Dikkatlerin üstünde yoğunlaştığı bir başka obje de bozuk para basan makine... Haftada bir gün darphaneden gelen bir görevli, makineyi ziyaretçilere tanıtıp, nasıl çalıştığını gösteriyor. Atatürk Bölümü
Aynı kısımda ayrıca kıymetli Atatürk Efemeraları da sergilenmektedir.
|
20 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
21.01.2010, 15:13 | #2 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Karayolu Ulaşımı
Meşhur İskoç şirketi Albion, ürettiği özellikle kamyon ve otobüs gibi ticari araçlarla tanınmıştır. Birinci Dünya Savaşı'nda İngiliz Ordusu tarafından en çok kullanılan şasilerden biri olan A10 kuvvetli ve güvenilir olmasıyla tanınmış ve yaklaşık 8.800 adet üretilmiştir. Sergilenen araç Ocak 1917'de sadece şasi olarak ısmarlanmış (kasası ve X-ray cihazı daha sonra İngiltere'de takılmıştır) ve muhtemelen Muttefik Kuvvetler ve Osmanlı İmparatorluğu arasındaki çatışmalarda görev almıştır. Araç savaştan sonraki yıllarda Türkiye'de bir süre kullanılmış, 2001'de Müze tarafından depoya yerleştirilmiş ve daha sonra Müze Atölyesi'nde restore edilmiştir.
Magirus İtfaiye Aracı
Ford Model T
|
11.03.2010, 21:12 | #3 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Demiryolu Ulaşımı La Littorina Mototren
Moda Tramvayı
Saltanat Vagonu 1866 yılında Saltley, Birmingham'da Metropolitan Carriage & Wagon Company'de Sultan Abdülaziz için üretilmiş ve kendisine İzmir - Aydın hattında sefer yapan Osmanlı tren yolu şirketi tarafından hediye edilmiştir. Sultan bu vagonu 1867 yılında Avrupa turu esnasında kullanmıştır. Atölyemizde 1998 yılında restore edilmiştir. Ülkemizde ise ilk atlı tramvay seferi 3 Eylül 1872 tarihinde İstanbul'da Azapkapı-Ortaköy güzergahında kullanılmış, atlı tramvaylar yerlerini 1914 yılında elektriklilere bırakmışlardır. Bu tramvay, 14 no'lu Beşiktaş - Karaköy hattında hizmet vermiştir. Tramvay, Osmanlı Dönemi'ndeki orijinal haliyle gösterilmektedir. Galata ve İstiklal Caddesi arasındaki kısa ve dik bir yeraltı yolu olan tünel, Londra ve New York metrolarından sonra üçüncü en eski yeraltı taşıma sistemidir, 17 Ocak 1875 yılında hizmete açılmıştır.Tünel'e ait, 19. yüzyıldan kalan bu yolcu vagonu, 1873'te Schnieder Creusot Iron Steel Works şirketi tarafından Fransa'da üretilmiştir. Prusya yapımı G10, 0-10-0 sisteminde dizilmiş farklı bir tekerlek sistemine sahiptir. 1912/13 yıllarında Borsig firması tarfından imal edilmiştir. Prusya Demiryollarında (KPEV) görev yaptıktan sonra Türkiye’ye gelmiştir. TCDD tarafından kullanılmış 49 adet 55000’lik lokomotiften biri olarak uzun yıllar hizmet vermiştir. 18,9 m uzunluğunda ve 76 ton ağırlığında olan lokomotif TCDD tarafından 55022 olarak numaralandırılmıştır.. |
29.07.2014, 05:31 | #4 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
İstanbul Liman Şirketi tarafından Hollanda'da KREBER Firmasına ısmarlanan Liman 2 römorkörü, 1935 yılında kızağa konmuş ve 1936 yılında yapımı tamamlanarak İstanbul'a gelmiştir. Büyük gemilerin limana giriş ve çıkışlarında yol göstermek amacıyla kullanılan gemi, 1988 yılına kadar aralıksız olarak çalışmıştır. 1990 yılında Sayın Rahmi M. Koç tarafından müzeye dönüştürülmek üzere satın alınmıştır. Restorasyonuna 1990 yılında başlanmış ve 1992'de tamamlanarak yeniden hayata dönmüştür. Çalışır durumdaki Liman 2 ile yaz boyunca hafta sonları Haliç'te geziler düzenlenmektedir.
1965-1968 yılları arasında 'Kısmet' adlı tekneleriyle dünyayı dolaşan Sadun Boro ve eşi Oda Boro, Türk Bayrağını dünya denizlerinde dolaştıran ilk Türk yatçıları olarak denizcilik tarihimize geçmişlerdir. Osman Atasoy, bu destansı seyahatin anılarını okuduktan sonra bu kitaptan esinlenerek kendisi de aynı maceraya atılmaya karar vermiştir. Yeni evli Osman ve Zuhal Atasoy çifti, 1990 yılında iki direkli Uzaklar yelkenlisini satın alarak yola çıkmış ve 4 yıl, 10 ay, 6 gün süren maceraları, 1997 tarihinde Antalya'da başarıyla tamamlanmıştır. Yolculuğun sonuna gelindiğinde Uzaklar, yaklaşık 40.000 deniz mili yol almıştır ve halen dünya turu yapan en küçük Türk teknesi olma özelliğini korumaktadır.
Ünlü Riva Tersanesi 1842'de İtalya'nın Sarnico kasabasında Pietro Riva tarafından kurulmuştur. Bu çift motorlu Aquarama tüm zamanların en güzel ve en çok aranan sürat motorlarından biridir. Bu örnek, üretilmiş 100. Aquarama'dır ve Vinaigrette II adı ile Monako'da Lux Boat tarafından satışa sunulmuştur. Tahlisiye Sandalı Yenilikçi cankurtaran teknesi tasarımlarıyla tanınan The Royal National Lifeboat Institution (RNLI)-(Milli Kraliyet Cankurtaran Botu Enstitüsü), İngiltere çevresinde denizlerdeki kurtarma operasyonlarından sorumludur. 541 seri numaralı, 1951'de Isle of Wight'da, Groves and Guttridge tarafından imal edilen bu araç, hem kendi kendini dengelemekte hem de batmamaktadır. Türkiye Denizcilik İşletmeleri tarafından Karadeniz kıyısındaki Kilyos'ta kullanılmıştır.
Türk takası, geleneksel deniz taşımacılığında yerleşmiş, sevilen bir taşıttır ve pek azı günümüze ulaşabilmiştir. Yerel taşımacılık işleri için inşa edilen sağlam ahşap gövdeli bu rengârenk takalara İstanbul sularında sıkça rastlanırdı. Sergilenmekte olan örnek, 2. Dünya Savaşı sonrasında Karadeniz'de imal edilmiş ve Tekel tarafından kullanılmıştır. Boğaziçi Gezinti Kayığı Denizcilik koleksiyonunun en değerli parçalarından birini, Boğaziçi ve Marmara'da kullanılan, kancabaş veya alamana adı verilen türdeki bu kayık oluşturur. İki üç çifte kancabaşların Boğaziçi'nde gezinti amacıyla kullanıldığı bilinmektedir. 6,8 metre uzunluğundaki bu kancabaş, üç çifte Boğaziçi gezinti kayığı, zengin süslemeleriyle döneminin son derece zarif bir örneğidir. Sayın Dr. Bülent Bulgurlu tarafından bağışlanmıştır. |
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
29.07.2014, 06:01 | #5 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
İlk uçuşunu 1935'te yapan ve şimdiye kadar yapılanlar içinde en başarılı ve en çok sevilen uçak olan DC-3. 1940-50'lerde dünya sivil havacılığının belkemiği haline gelmiştir. Yapımından 60 yıl sonra bile 400'den fazla DC-3 hizmet vermekteydi. Bu uçak, Amerikan Hava Kuvvetleri'nde askeri C-47 Skytrain olarak hizmet görmüş, daha sonra DC-3 olarak değiştirilmiştir. 1986'ya kadar taşımacılık hizmetlerinde kullanılmıştır. Sayın Nedim Sulyak tarafından bağışlanmıştır. B-24 Liberator "Hadley's Harem"
De Havilland Vampire FB Mk 6 İlk uçuşunu 1943 yılında gerçekleştiren İngiliz üretimi De Havilland DH100 Vampire Savaş Uçağı, 2. Dünya Savaşı sırasında İngiltere Kraliyet Ordusu tarafından kullanılan ikinci jet motorlu uçaktır fakat o dönemde savaşta aktif olarak çarpışmaya girmemiştir. Şeklinden dolayı "Örümcek Yengeci" lakabını taşıyan bu uçaklar, o dönemde yüksek performanslı askeri uçak yapımında kullanılan teknikle üretilen, ahşap ve metal malzemenin bir arada kullanıldığı son uçaklardır. Düz kanatları ve yumurta şeklindeki alüminyum gövdesine yerleştirilmiş jet motoru ve çift kuyruğu ile çekici bir tasarıma sahiptir. Sergilenen Mk 6 versiyon, 1952 yılında F. W. Emmen tarafından İsviçre'de yapılan lisanslı üretimlerden biridir. Rahmi M. Koç Müzesi tarafından 2007 yılında satın alınıp restore edilmeden önce İngiltere'de amatör bir pilot tarafından kullanılmaktaydı. |
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
29.07.2014, 09:15 | #6 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Makineler
Hızar
67 Numaralı Kalender Gemisi'nin Makinesi
Marshall Seyyar Buhar Makinası
Tipo Baskı Atölyesi
|
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
29.07.2014, 09:24 | #7 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Bilimsel Aletler
Elektrostatik Endüksiyon Makinesi
Cary Cep Mikroskobu
Fuller Sürgülü Cetvel
Gök Küresi
|
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
29.07.2014, 09:32 | #8 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
İletişim
Zoetrop
Edison Telgrafı
Borulu Gramofon ve İğneleri
J. Lancaster & Son Fotoğraf Makinası
|
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
29.07.2014, 09:36 | #9 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Modeller
'Fire King' Lokomotif Modeli
Aveling & Porter Buharlı Silindir Modeli
Üç Genleşmeli Gemi Makinesi Modeli
TS Savarona Modeli
|
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
29.07.2014, 09:57 | #10 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Türkiye'nin İlk ve Tek Sanayi Müzesi
Oyuncaklar
Oyuncak Sandal
Teneke Oyuncak Otomobil
Marklin Tren Seti
|
3 Üyemiz ReaL'in Mesajına Teşekkür Etti. |
Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz |
Etiketler |
ilk ve tek, müze, müzesi, rahmi, rahmi koç, sanayi, türkiye'nin, türkiyenin |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
|
|
Önemli Uyarı | |
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz. |