Merhabalar
Forum Gerçek üyesi değilsiniz ya da Üye Girişi yapmamışsınız.
Sitemizden tam olarak yararlanabilmek için;
Lütfen Buraya tıklayarak üye olunuz.
Forum Gerçek

Forumları Okundu Kabul Et Bugünkü MesajlarYazdığım Cevaplar Açtığım Konular Kim Nerede
Geri git   Forum Gerçek > Müzik > Müzik Kültürü ve Tarihi

Müzik Kültürü ve Tarihi Müzik evrenseldir

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Eski 15.02.11, 01:34   #11
Tam Üye

şövaLye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2011
Konular: 36
Mesajlar: 256
Ettiği Teşekkür: 827
Aldığı Teşekkür: 1028
Rep Derecesi : şövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerde
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Rast Makamı


Durağı: Rast Perdesi
Güçlüsü: Neva Perdesi
Seyri: Çıkıcı
Yedeni: Irak Perdesi
Donanım: Segah(Si )ve Eviç(Fa#)
Dizisi: Rast perdesinde Rast 5'lisine Neva perdesinde Rast 4'lüsünün eklenmesiyle oluşur.




  • Rast Makamının Seyri:
Seyre Rast perdesinde başlar. Rast 5'lisinin ve Yegah'taki Rast 4'lüsünün seslerinde dolaştıktan sonra Neva perdesinde geçici olarak yarım karar yapılır. Nevadaki Rast 4'lüsü ve daha az olarak Gerdaniye üzerindeki Rast 5'lisinin inici nağmelerde Eviç perdesi yerine Acem perdesi kullanılır. Bu durumda Neva üzerindeki Rast çeşnisi Buselik çeşnisine dönüşür.Rast 5'lisine Nevada Buselik 4'lüsü eklenmesiyle oluşan dizi Acemli Rast adını alır. Seyir esnasında Rast'ta Rast, Segahta Segah, Dügahta Uşşakli asma kalışlar yapılır. Kararsa çoğu zaman yedenli olur.





Not: Rast kelimesi Türk müziğinde aynı zamanda SOL sesi için de kullanılır ("Rast perdesi", "Rast üzerinden girmek").
  • Bu makamdan besteler
Ay gülsün ufuktan sana (İsmail Baha Sürelsan)
Bir gönül vardı bende, henüz aşkı tatmamış (Ferit Sıdal)
Saçların tarumar gözlerinde nem (Şekip Ayhan Özışık)
Yine bir gülnihal aldı bu gönlümü (İsmail Dede Efendi)
Gönül aşkınla gözyaşı dökmekten usandı artık (Selahattin İnal)

Gül ağacı değilem, her gelene eğilem (Necib Mirkelamoğlu)
Gelse o şuh meclise, naz ü tegafül eylese (Hafız Post)
Açılan bir gül gibi, gir kalbe gönül gibi (Dramalı Hasan)
Belki bir sabah geleceksin (Şekip Ayhan Özışık)
Saçının tellerine gönlümü taktı kader (Selahattin İnal)
Senden uzak günlerim zindan oluyor (AlaeddinYavaşça)
Ömrümce hep adım adım heryerde seni aradım (İrfan Özbakır)

Sevmediklerinle gönül avutma (Mısırlı İbrahim Efendi)
Aylar geçiyor sen bana hala geleceksin (Selahattin Pınar)
Nihansın dideden ey mest-i nazım (Hacı Faik Bey)
Bilmem ki nedendir bana sen hor bakıyorsun (Selanikli Ahmet Efendi)

Ne sevincin ömrü varmış, ne gün gören çok yaşarmış (Mehmet Ilgın)
Yoksun bu gece yine zehroldu şarâbım (Zeki Müren)
İçime hep hüzün doluyor (Yıldırım Gürses)
  • Bu makamdan örnek

İçime hep hüzün doluyor
Yine sensiz sabah oluyor
Geçiyor günler ömür doluyor
Yine sensiz sabah oluyor

(derlemedir)
__________________
Ulusal onurdan yoksun olanlar, insanlık onurundan da yoksundurlar...
şövaLye isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
5 Üyemiz şövaLye'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 24.02.11, 04:04   #12
Tam Üye

şövaLye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2011
Konular: 36
Mesajlar: 256
Ettiği Teşekkür: 827
Aldığı Teşekkür: 1028
Rep Derecesi : şövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerde
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Nihavend Makamı


Türk Musıkisi makamları içerisinde en fazla kullanılan makamlardan biri olan Nihavent Makamı, Buselik dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir. Dizisinin seslerinin müsait olması nedeniyle Batı Müziği enstrümanları ile de rahatlıkla icra edilebilir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: Inici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Irak perdesidir
e. Donanim: Si küçük mücennep bemol, Mi küçük mücennep bemol




Dizinin Seyri:

İnici - çıkıcı seyre sahip olan Nihavent Makamının seyrine genellikle orta seslerden başlanır. Neva perdesi üzerindeki Kürdi veya Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak güçlü sesi olan Neva perdesinde asma kalışlar yapılır. Buselik beşlisinin sesleri kullanılarak tiz seslerde dolaşılır. İnişte çeşitli geçkiler kullanılarak tekrar Neva perdesinde asma kalış yapılır. Dizinin orta seslerinde dolaşılır. Karar perdesine inilirken Buselik sesleri kullanılır. Karardan önce, dizi alt taraftan Hicaz sesleriyle genişleme yapar. Buselik beşlisinin sesleri ile Yedeni olan Irak perdeside gösterilerek Karar sesi olan Rast perdesinde karar verilir.


  • Bu makamdan besteler:

Bakmıyor çeşm-i siyh feryade (Hacı Arif Bey)
Biraz kül biraz duman o benim işte (Avni Anıl)
İçimde nice uzun yılların özlemi var (Avni Anıl)
Ağlamakla inlemekle ömrüm gelip geiyor (Sadi Hoşses)
Ahımı hicranımı sakladım gizli tuttum (Selahattin İnal)
Ayrılmak ne kadar zor, unutulmak çok acı (Ekrem Güyer)
Bahar bitti güz bitti, artık bülbül ötmüyor (Sadettin Kaynak)
Bir demet yasemen aşkımın tek hatırası (Zeki Müren)
Doymadım sana ağlarım ah ederek yana yana (Nevzat Akay)
Gizli aşk bu, söyleyemem derdimi hiç kimseye (Zeynettin Maraş)

Güzel bir göz beni attı bu derin sevdaya (Osman Nihat Akın)
İnleyen nağmeler ruhumu sardı (Zeynettin Maraş)
Kalbe dolan o ilk bakış, unutulmaz unutulmaz (Erol Sayan)
Körfezdeki dalgın suya bir bak, göreceksin (Osman Nihat Akın)

Mümkün mü unutmak güzelim, neydi o akşam (Rakım Elkutlu)
Şarkılar seni söyler, dillerde nağme adın (Muzaffer İlkar)
Unutturamaz seni hiç bir şey, unutulsam da ben (Ekrem Güyer)
Yine bu yıl Ada sensiz içime hiç sinmedi (Osman Nihat Akın)
Yok baska yerin lütfü ne yazdan ne de kıştan (Münir Nurettin Selçuk)
Geçti hayal içinde bunca yıl bir gün gibi (Osman Nihat Akın)

  • Bu makamdan örnek



Geçti hayal içinde bunca yıl bir gün gibi
En eski hatıralar daha henüz dün gibi
Neden gönül bu içli hayata küskün gibi
En eski hatıralar daha henüz dün gibi

(tr.wikipedia.org)
__________________
Ulusal onurdan yoksun olanlar, insanlık onurundan da yoksundurlar...
şövaLye isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
5 Üyemiz şövaLye'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 04.03.11, 10:49   #13
Tam Üye

şövaLye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2011
Konular: 36
Mesajlar: 256
Ettiği Teşekkür: 827
Aldığı Teşekkür: 1028
Rep Derecesi : şövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerde
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Kürdilihicazkar Makamı


İlk kez Hacı Ârif Bey tarafından oluşturulan Kürdilihicazkar Makamı, Kürdi Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: Inicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir (İkinci derecede Çargah)
d. Yeden: Acemaşiran perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol, Mi küçük mücennep bemol, La küçük mücennep bemol

  • Dizinin Seyri
İnici bir seyre sahip olan Kürdilihicazkar Makamının seyrine genellikle tiz durak sesi olan Gerdaniye perdesinden başlanır. Çok parlak ve renkli nağmelerin yapıldığı Kürdilihicazkar Makamının seyri yapılırken Gerdaniye perdesindeki Kürdi ve Hicaz'lı kalışlar bu makamın karekteristik özelliğidir. Dizinin diğer sesleri kullanılarak Neva perdesinde Bayati'li kalışlar yapılır. Ana dizinin sesleri kullanılarak Kürdi dörtlüsünün sesleri ile Rast perdesinde karar verilir.
  • Bu makamdan besteler
* Avuçlarımda hala sıcaklığın var inan (Yusuf Nalkesen)
* Beni kör kuyularda merdivensiz bıraktın (Münir Nurettin Selçuk)
* Bitmez tükenmez bu dert, ömür diyorlar buna (Selahattin İçli)
* Bu akşam bütün meyhanelerini dolaştım İstanbul'un (Avni Anıl)
* Bu ateşi sen yaktın içime, gel de sen söndür (Necdet Tokatlıoğlu)
* Çamlar arasından süzülürken mehtap (Muzaffer İlkar)
* Geçmesin günümüz sevgilim yasla (Alaeddin Yavaşça)
* Gel sen bize akşam, yine mehtap görünsün (Muzaffer İlkar)
* Nereden sevdim o zalim kadını (Selahattin Pınar)
* Ömrümce o saf aşkını kalbimde yaşatsam (Yesari Asım Arsoy)
* Öyle dudak büküp hor gözle bakma (Avni Anıl)
* Saymadım kaç yıl oldu sen ellerin olalı ( Yusuf Nalkesen)
* Seni ben ellerin olsun diye mi sevdim (Baki Duyarlar)
* Şarap mahzende yıllanır, aşkın kalbimde yıllanıyor (Sadi Hoşses)
* Yıldızlı semalardaki haşmet ne güzel şey (Sadi Hoşses)
* Zil, şal ve gül (Endülüs'te raks) (Münir Nurettin Selçuk)
* Her tel saçı bir ter dudağın değdiği yerdir (Kaptanzade Ali Rıza Bey)
* Dertleri zevk edindim, bende neşe ne arar (Selahattin İnal)
  • Bu makamdan örnek


Dertleri zevk edindim bende neşe ne arar
Elem dolu kalbimden gitmiyor hatıralar
Maziden kalan her iz beni içten yaralar
Elem dolu kalbimden gitmiyor hatıralar


(Bülent Dizdar / wowturkey.com)
__________________
Ulusal onurdan yoksun olanlar, insanlık onurundan da yoksundurlar...
şövaLye isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz şövaLye'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 04.03.11, 21:48   #14
Ne Mutlu Türküm Diyene

LaLe - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2009
Konular: 2490
Mesajlar: 21,832
Ettiği Teşekkür: 88528
Aldığı Teşekkür: 127782
Rep Derecesi : LaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardırLaLe şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: Huzurlu
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Makamların arasında en sevdiğim Nihavend Makamıdır.

Sevdiğim ve arada fısıldadığım şarkıların da hemen hemen hepsi bu makamdadır


Ellerine sağlık Şövalye, şarkıyı da keyifle dinledim.
LaLe isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz LaLe'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 13.03.11, 18:03   #15
Tam Üye

şövaLye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2011
Konular: 36
Mesajlar: 256
Ettiği Teşekkür: 827
Aldığı Teşekkür: 1028
Rep Derecesi : şövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerdeşövaLye Karimasını arttırmak için doğru yerde
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Şehnaz Makamı


Şehnaz Makamı Dizisi, yerinde Hicaz, Uzzal veya Hümayun dizilerinden biri ile Hüseyni perdesindeki Hümayun dizilerinin birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si bakiye bemol, Do bakiye diyez






  • Dizinin Seyri
İnici bir seyre sahip olan Şehnaz Makamının seyrine tiz durak civarından başlanır. Hüseyni perdesi üzerindeki Hümayun dizisinin seslerinde dolaşılır. Tiz durak olan Muhayyer perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır. Muhayyer perdesinde Buselik beşlisi halinde genişleme sesleri kullanılabilir. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak Hüseyni perdesine inilir. Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Sonra Hicaz ailesinin sesleri kullanılarak pes seslere inilir ve Dügah perdesinde karar verilir.
  • Bu makamdan besteler
Gönül durmaz, su gibi çağlar (Dede Efendi)
Denizin dalgasını bekliyorum, dinliyorum (Şemsettin Ziya Bey)
Söyle niçin benden kaçtın, yüreğime yare açtın (Bimen Şen)
Didem yüzüne nazır, nazır yüzüne didem (Nazım Yahya Efendi)
Ey dilber-i işvebaz, nedir bu sendeki naz (Rahmi Bey)
Feryad ki feryadıma imdat edecek yok (Tanburi Cemil Bey)
Fırsat bulsam yare varsam (Tanburi Mustafa Çavuş)
Bana derler külhanlı, tığ gibi delikanlı (Kadri Şençalar)
Sakiye mey sun ki bir gün lalezar elden gider (Alaeddin Yavaşça)
Beni ateşlere salan o kapkara siyah gözler (Zeki Arif Ataergin)
  • Bu makamdan örnek

Beni ateşlere salan o kapkara siyah gözler
Beni çılgın gibi yakan o tatlı sözler güler yüzler
Hayatımda sana kanmak nasip olmaz ise eğer
Kapansın perde çekilsin, cihan sensiz hiçe değer

(makamlar.net, wowturkey.com)
__________________
Ulusal onurdan yoksun olanlar, insanlık onurundan da yoksundurlar...
şövaLye isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz şövaLye'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 13.03.11, 18:43   #16
Müdavim

Öykü - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2010
Konular: 20
Mesajlar: 3,454
Ettiği Teşekkür: 49616
Aldığı Teşekkür: 15722
Rep Derecesi : Öykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmedeÖykü muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Teşekkürler şövalye harika bir paylaşım için.
__________________
Öykü isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Öykü'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 19.11.11, 19:21   #17
Uzman Üye

Karagöz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2011
Konular: 327
Mesajlar: 1,764
Ettiği Teşekkür: 1986
Aldığı Teşekkür: 8997
Rep Derecesi : Karagöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Wink Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları



Makamların şahını yazmamışsın oldu mu şimdi


Sabâ makamı



Ses örneği:




Durak: Dügâh
Güçlü: Çargâh
Yeden: Rast
Yapı: Birleşik
Seyir: Çıkıcı


Sabâ makamına dügâh veya çargâh açılarak başlanır. Genel kural budur, seyir çıkıcı bir nitelikte olur.

Çargâh perdesi makamın güçlü perdesidir. Bu perde o kadar metin bir güçlülük görevini yerine getirir ki, diğer makamlardan bestelenen eserlerde, Çargâhın açılması durumunda, sabâ makamına geçilecekmiş gibi bir duygu hissedilir.

Çargâh perdesi etrafındaki seslerde dolaşılırken segah perdesinde belirgin asma kararlar verilir. Bu asma kararlarda segah perdesi biraz pest olarak kullanılır. Bu pestlik eksik bakiye bölgesi içinde yapılır. Karar perdesi olan dügâhta da geçici kararlar verilir ve tekrar çargâha dönülerek çargâh perdesi vurgulanır veya asma karar verilir.

Çargâh perdesi etrafında doyurucu derecede seyirler gösterildikten sonra gerdaniye perdesi açılarak, gerdaniye üzerindeki hicaz makamı seyri içine girilir, bu seyirlerde çargâh etrafındaki yapılan seyirler gibi uzun gösteriler yapılmaz, tekrar gerdaniye gösterilir, Acemde vurgulama yapılır ve çargâha inilerek asma kararlardan sonra, segahta da asma kararlar verilerek kesin karar için dügâha düşülür ve rast perdesi yeden alınarak dügâhta kesin karara varılır. Bu karar uşşak çeşnisi gösterilerek verilir.

Miyanda başka makamlara geçilmesi usulden olduğu için, bestekâr veya ic-rakâr uygun gördüğü perdeden miyan açar ve değişik makamlarda seyirler gösterir. Bu seyirler genellikle hüseynî ve muhayyer perdelerinden başlatılır. Ancak, başka ve uygun görülen perdelerden de başlatılabilir. Mesela, tizde sekizli içinde sabâ gösterilmek istenirse, Tiz çargâh açılarak miyan gösterilmeye başlanabilir.

Sabâ makamında kullanılan arızalı sesler üzerinde önemle durmamız gerekmektedir. Hicaz makamının (dik kürdî - nim hicaz) arasını teşkil eden artık ikili aralığı genelde 12 komadan oluşur. Acaba bu artık ikili çargâh üzerine göçürü-lürse durum ne olur?

Çargâh üzerine nakledilen hicaz beşlisinin bu şemada gösterildiği gibi olması icap eder:

Halbuki, gerek bestekârlar ve gerekse icracılar bu beşliyi şemada gördüğümüz şekilde kullanmazlar. Şu suretle ki: hicaz perdesi (re bakiye bemol) Sabâ makamında hemen hiç kullanılmaz. Burada duyulması ve icra edilmesi gereken ses eksik bakiye bölgesi içindeki re bemoldür. Diğer bir deyişle, hicaz perdesinden bir, bazan iki koma dik olarak kullanılan re bemoldür. Eğer hicaz makamında kullandığımız bakiye bemolünü, sabâ makamının seyrinde kullanacak olur isek, sabâ çeşnisini arzu edilen nitelikte vermemiş oluruz. Çünki, sabâ makamı pest düşen bakiye bemolünü istemez; icra edildiğinde kulağımıza istenmeyen ve mülayim olmayan bir re bemol sesi gelir. Yine bu artık ikilinin üst perdesini gösteren koma bemollü mi sesi de, sabâ makamında kullanılmaz. Tam hüseynî perdesi icra olunur. Eğer dik hisar (koma bemollü mi) perdesi kullanılırsa, sabâ çeşnisinin verilmesi istenilen düzeyde yerine getirilemez ve daha çok çargâh üzerindeki hicaz makamına doğru bir çeşni meyli görülür. Bu tür bir icra sabâ makamının çeşnisini çok belirgin olarak bozar.

Bestekârlarımız bu sakat icra ve çeşni bozukluğunu gidermek için gayet güzel ve ince bir buluşla, artık ikilinin aralıklarını değiştirmeden, dik hisarı hüseynîye çevirmişler, hicaz perdesini de daha bir koma kadar tizleştirerek, sabâ makamına uygun sesleri bulmuşlardır.

Tizde, gerdaniye üzerindeki hicaz dörtlüsünde bir değişiklik yapılmamış, dörtlü aynen muhafaza edilmiştir.

Saba makamı karardan peste doğru bir genişleme yapmaz, yeden perdesi olan rast perdesinden daha peste doğru inmez.






Ayrıntılı bilgileri:
Beste : Şâkir Ağa
Güfte : Nûri
Makamı : Sabâ makamı
Usûlü : Semaî usûlü
Söyleyen : Hakkı Demirok


Sözleri:

Gelmiş değil böyle perî
Hiç görmedim çoktan beri
Olsam ne var ben müşterî
Hiç görmedim çoktan beri

Semmur gibi zülfün teli
Seyreyleyen olur deli
Değmişmidir ağyâr eli
Hiç görmedim çoktan beri

Notası:


__________________
Karagöz isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz Karagöz'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 12.12.14, 15:24   #18
Süper Üye
Mislina - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: May 2012
Konular: 458
Mesajlar: 2,989
Ettiği Teşekkür: 4166
Aldığı Teşekkür: 9717
Rep Derecesi : Mislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzelMislina gerçekten güzel
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Türk Sanat Müziği Makamları

Acembûselik Makamı

Tahminen iki asırlık, Türk mûsikisinde bir birleşik makam.
Acem makamının sonuna bir buselik beşlisi eklenerek yapılmıştır.Bu makamdan günümüze 40 kadar eser kalmıştır.

III. Selim tarafından terkip edildiği kabul edilmektedir. Adından da anlaşılacağı gibi, acem makamının icrası sıraasında çargâh perdesinden faydalanılarak buselik makamına geçilip bu makamın nağmeleriyle karar verildiğinde meydana gelir. Donanımına, mûsiki nazariyatçılarından S. Ezgi ve E. Karadeaniz'e göre arıza konmaz. Güçlüleri acem, neva ve çargâh perdeleri, durağı dügâh perdesidir. Bütün birleşik makamlar gibi inici seyir gösterir.

Acembûselik makamına örnek olarak, Kemânî Sâdık Ağa'nın sakîl. Tosun Ağa'nın çenber ve Neyzen Yûsuf Paşa'nın devr-i kebir usulündeki peşrevleri ile Abdülbâki Nasır Dede'nin âyîn-i şeriafi gösterilebilir.


Makamdan besteler:

Acembuselik peşrev (aşağıda) (Neyzen Yusuf Paşa)
Hasretli günler bir kor mu tanrım (Turhan Taşan)
Çoktan idim sana hasret (Kemençeci Usta Yani)
Acembuselik Mevlevi ayin-i şerifi (Abdülbaki Nasır Dede)
Ey sîne-sâf-ı lâl-i mül (II. Mahmud)
Acembuselik saz semaisi (Aydın Oran)



Abdülbâkî Nâsır Dede (1765-1821) Türk mûsikîsi bilgini ve bestekarıdır. Bestekar olarak bugün elimizde Acembûselik makamında bir Mevlevî Ayîn-i Şerîfi bulunan Abdülbâkî Dede, Isfahan makamında da bir Ayîn bestelemiş, fakat bu ayîn zamanla unutulup, kaybolmuştur.


Kaynak: Derleme
__________________
"Ama gerçek, aziz dostum, can sıkıcıdır."

Mislina isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Mislina'in Mesajına Teşekkür Etti
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
müziği


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


İlgili Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Türk Bezeme Sanatı Suzim Hobilerim | Fobilerim 10 08.06.15 02:53
Bana Adını Sor Film Müziği | Kal Ölene Kadar | Şarkı Sözleri Almora Film | Dizi Müzikleri 0 25.03.15 08:01
21. ENKA Kültür Sanat Bahar Etkinlikleri KaLiNKa Sinema Haberleri 0 19.02.09 17:19
Çağdaş Türk Müziği Opera Sanatçıları oneyouu Müzik Kültürü ve Tarihi 0 26.01.09 04:30
Türk Musıkisi (Türk Sanat Müziği) Ve Makamları oneyouu Müzik Kültürü ve Tarihi 0 25.01.09 20:32


WEZ Format +3. Şuan Saat: 01:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
Copyright ©2000 - 2017 www.forumgercek.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.
Page Rank Icon
Bumerang - Yazarkafe
McAfee Site Denetleme
Norton Site Denetleme
www.forumgercek.com Creative Commons Alıntı-Lisansı Devam Ettirme 3.0 Unported Lisansı ile lisanslanmıştır.