Merhabalar
Forum Gerçek üyesi değilsiniz ya da Üye Girişi yapmamışsınız.
Sitemizden tam olarak yararlanabilmek için;
Lütfen Buraya tıklayarak üye olunuz.
Forum Gerçek

Forumları Okundu Kabul Et Bugünkü MesajlarYazdığım Cevaplar Açtığım Konular Kim Nerede
Geri git   Forum Gerçek > Sağlığımız ve Hastalıklar > Psikoloji

Psikoloji Psikoloji, psikiyatri ve kişisel gelişim


Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Eski 20.06.16, 02:15   #1
Müdavim

Suzim - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2015
Konular: 1199
Mesajlar: 6,703
Ettiği Teşekkür: 15539
Aldığı Teşekkür: 22130
Rep Derecesi : Suzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardırSuzim şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: Huzurlu
Standart Çocuklarda Çalmanın Çeşitleri, Sebepleri ve Öneriler

Çocuklarda Çalmanın Çeşitleri , Sebepleri ve Öneriler







Hırsızlık denince akla daha çok ekonomik yönden yoksunluk çekip bu eksikliği çalarak gidermeye çalışmak geliyor. Ancak bu yoksunluk yayıldı ve ruha kadar işledi.

Doğuştan iyi-kötü ayırımını yapamayan çocuk çevresel sebeplerden dolayı hırsızlığa başvuruyor.

Yetişkinler tarafından durumun yanlışlığı konusunda doğru eğitilen çocuk, biyolojik açlık yaşasa da çoğu çocuk sadece bu sebepten hırsızlığa başvurmuyor aslında.

Bu suç işlediğinde sebep olarak ekonomik yoksunluk gösterilmeden önce nasıl yetiştirildiğinin sorgulanması daha uygun.

Çocuklarda doğuştan mülkiyet kavramı bulunmaz. Özellikle 2 yaş civarında öyle davranış özellikleri olur ki hırsızlık olarak düşünülebilir; ancak değildir.

Her şey onundur, başkasına ait olamaz. Zamanla kendinin olanla olmayanı ayırt etmeye başlar ama bencil tutumun uzun süre değişmediğini bilelim.

Bu tür eylemleri çalmak olarak kabul etmemek gerekir. Okul çağında tekrarlanan çalmalar üzerinde daha önemle durulmalıdır.

Çocuk, aile ve çevresiyle birlikte araştırılmalıdır. Yaşıtların göre olgunlaşmamış kimi çocuklar, annesinin çantasından para aşırarak çevresindeki çocuklara dağıtır.

Kazanamadığı arkadaşlığı para ile kazanmaya çalışır. “Hırsız” sözcüğü çalmayı alışkanlık haline getirmiş çocuklar için kullanılır.

Bu tip çocuklar, çeşitli anti-sosyal davranış (suçluluk) karakteristikleri gösterirler. Bu durum, bedenen değil de ruhen yaşanan açlıkların sonucudur.

Hırsızlığın Çeşitleri

1 – Çalınan Objenin Kullanılması
  • Yarar Sağlamayan Hırsızlıklar
    Çalmak için çalmak durumudur. Herhangi bir yarar ya da çıkar amacı güdülmez.
  • Cömertlik Hırsızlıkları
    Çalınan şey değer görmek ve kabul edilmek için paylaşılır.
  • Gereksinim Hırsızlıkları
    Yoksul, evden kaçan ya da amaçsız dolaşan çocuklarda görülür. Para hırsızlıklarının birçoğunda, çocuk ya da gencin şiddetle gereksinme duyduğu veya istediği bir şeyi elde etmek için çaldığı ileri sürülebilir. Ancak hırsızlığın kötülüğünü iyice öğrenmiş olan çocuk, gereksinme ne denli önemli ve güçlü olursa olsun, bunu hırsızlık yoluyla doyurmaya kalkmaz.
2 – Patolojik Hırsızlıklar
  • Saldırgan Hırsızlık
    Bazı kişi veya kişilere duyulan öfkenin veya inadın sonucu olan hırsızlıktır.
  • İç Tepkisel Hırsızlık
    Düşünülmeksizin ve bir plan yapılmaksızın gerçekleştirilir.
  • Zevk Hırsızlığı
    Bu tür hırsızlıklar ergende ve çete suçlarında görülür. Tehlike ve korkuyu yenme zevki birliktedir. Bu tür hırsızlıklarda yeni ve heyecan verici deneyimler yaşamak ya da çevresini atlatarak bir üstünlük veya egemenlik duygusu elde etmek amacı yatmaktadır. Çocuk veya gençlerde bu isteklerin doyurulması doğal ruhsal bir gereksinmedir. Bu istekler eğitsel faaliyetlerle yönlendirilmediği taktirde, komşunun bahçesinden meyve, pastacıdan çörek çalarak doyurmaya kalkışır. Genel olarak grup halinde işlenir ve çalınan nesneyle bir gereksinmeyi karşılamak söz konusu değildir.
  • Telafi Hırsızlığı
    Aşağılık duygusu olanlarda, çekingen ve duygusal kişilik yapısındakilerde görülür. Burada sevgi eksikliği telafi edilir. Bunlar aynı zamanda kardeş doğumu, kardeşler arası kıyaslama gibi nedenlere bağlı olarak ortaya çıkan kıskançlık ve avunma hırsızlıklarıdır.
Hırsızlığın Sebepleri
  • Doyumsuzluk
Her isteği alınan çocuk sınır tanımaz. Doyumsuzluk çok çeşitli durumlarda ortaya çıkabilir ve kısa süreli ya da uzun süreli olabilir. Sevilmediğini ya da ebeveynin sevgisini yitirdiğini sanan, ihtiyaçları karşılanmayan bir çocuk, onların ilgisini çekmek amacıyla bu davranışa yönelebilir. Ailede yeni doğan çocuğun olması ve bu nedenle papucunun dama atıldığını düşünen çocukta, annesinin kendisini yüzüstü bıraktığını düşünerek ondan öç alma isteğiyle çalma davranışına yönelebilir.
  • Sevgi Açlığı
Genellikle ana-baba yoksunluğu çeken çocuklarda görülür. Çocukta sevgi açlığından güvensizlik duygusu oluşur. Bu güvensizlik duygusunu da ancak kendisine ait birtakım eşyalar elde ettiğinde giderebilecektir. Sevilmediğini düşünen çocuk, ilgi çekmek için çalabilir. Bazen anne-baba kaybından sonra da ortaya çıkabilir. Genellikle çalma davranışı gösteren çocukların, alkolik veya suçlu ebeveyn tarafından yetiştirildiği ve ihmal edildiği belirlenmiştir.
  • Arkadaşlar Arasında Özel Bir Yere Sahip Olmak
Arkadaşları arasında özel bir yere sahibi olmak için rüşvet vermek amacıyla kullanılan küçük eşyaları çalarlar. Bu hırsızlık, en fazla arkadaşlar arasındaki yarışmalarda başarısız olan çocuklarda görülür. Çocuklar saygı göremedikleri gibi kendilerine de saygı duymazlar ve kendilerini kabul ettirmek için bu yolu deneyebilirler.
  • Çocuğa Yeterli Harçlık Vermemek
Çocuğun temel ihtiyaçlarının karşılanmaması durumunda görülür. Alışkanlık haline gelmediği sürece tedavi edilmesi kolaydır. Ayrıca istekleri çokça kısıtlanan çocuklar ise mahrumiyet yaşadıklarından hırsızlığa yönelir.
  • Çocukta Mülkiyet Fikrinin Gelişmemiş Olması
6-7 yaşına kadar çocuğun mülkiyet fikrini kazanması beklenir. 4 yaşından itibaren özel eşyalarının kullanılması ve yerlerinin değiştirilmesi konusunda çocuktan izin alınırsa veya odası bulunuyorsa odasına girmek için kapısı tıklanırsa mülkiyet kavramı için zemin oluşturmaya başlamış olursunuz.
  • İntikam Almak
Başarılı bir çocukla kıyaslanan bir çocuk, ondan intikam almak için eşyalarını alabilir. Otoriter anne-babadan ya da öğretmenden intikam almak için de çalabilir.
  • Anne-Babanın Çocuğun Bu Davranışıdan Bilinçaltı Zevk Alması
Çocuk bunu hisseder ve çalmaya devam eder.
  • Özdeşleşmek İçin Kendine Kötü Örnek Seçmesi
Çocuk bir grubun onayını almak için çalma eylemini yapabilir. Etrafta gördüğü olumsuz örnekleri de örnek almış olabilir.
  • Özgüven artırmak
Bazı çocuklar kendi güçlerini kanıtlama eğilimi gösterirler. Özellikle erkek çocukları, toplumda tabu haline gelen ‘erkekliği kanıtlamak’ için çalarlar.


Anne Babaya Öneriler
  • Çalma olayı 5-6 yaşına kadar sorun teşkil etmez. Çocuğun kendisine ait eşyalarının olması sağlanmalı. Başkalarına ait şeyleri izinsiz alamayacağı öğretilmelidir. Çocuğun ayrı odası ve çekmeceleri olması da tercih edilebilir. Çocuğa dürüstlük ve başkalarının mülküne önem verme öğretilebilir.
  • Eğer evde çocuk yakın ilişkiden yoksunsa ve çocuğa yeterli zaman ayrılmıyorsa aile bireyleri arasındaki ilişki güçlendirilmelidir.
  • Çocuklara 7-8 yaşından itibaren düzenli olarak harçlık verilmelidir. Harçlık yaşa, ekonomik olanaklara göre değişebilir. İlkokul öğrencisine günlük, ortaokul öğrencisine haftalık, lise öğrencisine aylık harçlık vermek tercih edilebilir. Yaş düzeylerine göre belirtilen zamanlar, kendi harçlığını idare etme özelliği ile aynı zamanda sorumluluk da kazandıracaktır.
  • Çocuk, ailenin diğer bireylerinin eşyalarını almaya kalktığında, bunların kime ait oldukları hatırlatılmalıdır. Aile bireyleri çocuğa iyi bir örnek olmaları için, başkalarına ait eşyaları izinsiz almamaları gerekir. Ebeveyn, çalma davranışı karşısında soğukkanlı davranmaları gerekir. Çocuk, bu davranışın sonucunda acımasızca cezalandırılmamalıdır. Bu tutum çocukta sevilmediği inancını doğurur. Aldığı ceza ve gördüğü sevgisiz tutumla çocuk cezasını çektiğini düşünerek yeniden çalmaya yönelebilir.
  • Anne-baba olarak çocuğunuza davranış şeklinizi değerlendirin. Ona gerçekten sevginizi gösterebiliyor musunuz düşünün. Çünkü çalan çocuk, anne ve babasına karşı duyduğu kızgınlıktan ileri gelen suçluluk duygusuyla bu amaca yönelebilir. Ayrıca; okulda çalma davranışı göstermesi, bir yandan aralarına giremediği arkadaşlarından öç alma, öte yandan ana-babayı yaralamak amacını güdebilir.
  • Bir yere gitmeden önce yapılması gerekenler hakkında konuşulmalı.
  • Çalma davranışına meylettiği anlaşıldığında dikkati başka şeylerle dağıtılabilir.
  • Eve kendisinin olmayan oyuncakla gelen bir çocuğa annenin “Hırsız! Niye çaldın? Senin neyin eksik!?”, “Artık sana güvenmiyorum!” demesi yerine hiçbir şey söylemeden oyuncağının geri verilmesi en doğru yoldur. Bu durumda çocuk kazançlı çıkmayacak ve yaptığı davranışı da yinelemeyecektir. Çocuk gereksiz yere suçlanmamış ve davranışı da onaylanmamış olur. Hatasından sonra onunla inatlaşmak yanlıştır.
  • Maddi ödülleri abartmak da hatalıdır. Bu defa doyumsuzluk meydana gelir ve hırsızlığa kendiniz ortam hazırlamış olursunuz.
  • Çocuğunuzu hırsız olarak nitelendirip, yaptığı her hareketinden kuşkulanmayın. Eğer böyle davranırsanız, çocuğunuzun kendine karşı olan sevgi ve güvenini yok edersiniz. Kabahatini tekrarlamasını beklediğiniz fikrini onun zihninde uyandırırsınız. Çocuğunuz bilinçsiz olarak bu korktuğunuz şeyi yerine getirebilir.
Öğretmene Öneriler
  • Çok duyarlı ve bağışlayıcı davranmaları yerinde olur. Çalma bir uyum ve davranış bozukluğu semptomu olarak kabul edilmeli. Bir alarm sinyali olduğu bilinmelidir.
  • Sert tutum gösterme ve görmezden gelme yanlıştır. Davranışla ilgili duygu ve düşünceler paylaşılmalı. Tekrarlanmayacağına dair inanç ve güven dile getirilmeli.
Psikolojik Danışmana Öneriler
  • Sınıf içi rehberlikle aidiyet konulu etkinlikler yapılabilir.
  • 1. sınıf öğrencilerine hırsızlık ve yalanın nesnelden öznel sorumluluk bilinci oluşturacak şekilde bilgilendirme yapılmalı.
  • Bir öğrenciyle ilgili hırsızlık dile geldiğinde, emin olmak için ikinci defa yapılması beklenebilir. Çünkü bazen yanlış anlamalar olabiliyor. Konuşurken nedenler öğrenilsin. Konuşmak istemiyorsa zorlanmasın. Hatasını kabul etmiyorsa kabul ettirilmeye çalışılmasın. Konuşulurken olumlu özelliklerinden söz edilerek ardından hatasıyla ilgili kaygılar söylensin. Yani tost yöntemi. Malzemeler: 2 parça ekmek, biri alta diğeri üste olmak üzere ortaya süper bir köfte. Önce ekmeğin alt parçasını alın yani karşı tarafın eleştirilecek olumsuz davranışından önce güzel yanını söyleyin. Böylece karşı tarafın savunma mekanizmasını yıkmış olursunuz. Sonra karşı tarafa sizi rahatsız eden olumsuz yönünü söyleyin bu köfte olmaktadır. Ekmeğin üst tarafını tamamlamak için iltifat edin. Olabilecek güzel sonuçla bağlayın.
  • Evde ve okulda hayal kırıklıklarını ve beklentilerini ifade edecekleri ortamlar oluşturulmalı.
  • Bilginin gizliliği için aile ve öğretmen uyarılmalı.
  • Hırsızlığın devamında saldırganlık, sık yalan gibi olumsuz davranışlar gözlemleniyorsa çocuk ve ergen psikiyatristine yönlendirilmeli.
  • Empati özelliğinin çocuğa kazandırılması ve hayatı boyunca uygulaması için en başta aileye bu konuda eğitim ve destek verilmeli.
Çocukta Empati Nasıl Geliştirilir?
  • Empati geliştirin. “Bu salıncağa binmekten korkuyor musun? Eğlenceli görünüyor olsa da oldukça hızlanabiliyor. Bu korkutucu olabilir. İstersen şuradaki küçük kaydırağa binelim.”
  • Başkalarının ne hissettiğini ona söyleyin. “Ablan, onun oyuncağını elinden çektiğin için kızdı. Lütfen, şimdi oyuncağı ona geri ver ve sana başka bir tana seçelim.”
  • Çevrenizdekilere empati göstererek örnek olun. Empatiyi yaşatın. “Gel, arkadaşının yarasına ilaç sürelim.”
  • Duygularla ilgili farkındalığını geliştirin. Farklı yüz ifadeleri gösterin ve hikayeler okuyun.
  • Öz farkındalık kazanmasını sağlayın. Aynada kendini tanıyabilir.
  • Ben dilini kullanarak kendini sizden ayırt etmesini sağlayın. “Bana vurmanı istemiyorum. Vurduğun zaman canım acıyor.”
  • Kızgınlık, korku gibi duyguları yaşamasına izin verin yoksa kızgın bir arkadaşının ne hissettiğini anlayamaz. Sevdiği çizgi filmi izlemesini istemiyorsanız televizyonu kapattığınız zaman ne hissettiğini anladığınızı ona söyleyin. “Biliyorum filmi kapatmama kızdın. Seni anlıyorum ama bunu izlemeni de istemiyorum. Sakinleşince seninle birlikte oyuncaklarınla oynayabiliriz.”
  • Arkadaşlarıyla yaşadığı paylaşamama sorunlarını oyunlarda konu edinin. O gün arkadaşının elinden oyuncağını çekip aldıysa rol değiştirerek onu ağlayan çocuğun yerine koyun. Oyunda olayı tekrar canlandırıp ne hissettiğini anlattırın. Doğru davranışı bulmasını sağlayın.
  • “Özür dilerim.” demesi için zorlamayın. Önemli olan yanlışlarını bilmesidir. “Görüyor musun? Onun yerini kaptığın için Ece nasıl da ağlıyor. Çok üzülmüş.” Böylece davranışlarının sonuçlarını anlar.
Bencillik çocuk olmanın bir parçasıdır. 3 yaşına kadar beklentinizi sınırlı tutun.
  • Yetişkin olup da bencilliği bırakamamış nice insan var.
KAYNAKÇA

Kuzucu, Y. (2014). Küçükler için Büyüklere (Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı). Ankara:Pegem Akademi.
HÜLYA YAZICI -Psikolojik Danışman
__________________
''Türkiye, Atatürk'ü Allah'a borçlusun, geriye kalan her şeyi de Atatürk'e...''
Suzim isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Suzim'in Mesajına Teşekkür Etti
Eski 20.06.16, 02:49   #2
Uzman Üye

nurideniz34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2016
Konular: 707
Mesajlar: 3,696
Ettiği Teşekkür: 58110
Aldığı Teşekkür: 8875
Rep Derecesi : nurideniz34 isimli üye Tecrübe puanını kapatmıştır.
Ruh Halim: Suspus
Standart Cevap: Çocuklarda Çalmanın Çeşitleri, Sebepleri ve Öneriler

Mutlaka çocuk böyle bir olaya şahit olmuştur...O yaşlarda çalmanın ne olduğunu bilmezler....
__________________
....................................
nurideniz34 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz nurideniz34'in Mesajına Teşekkür Etti.
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
çalmanın, Çeşitleri, Çocuklarda, öneriler, sebepleri


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



WEZ Format +3. Şuan Saat: 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
Copyright ©2000 - 2019 www.forumgercek.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.
Page Rank Icon
Bumerang - Yazarkafe
McAfee Site Denetleme
Norton Site Denetleme
www.forumgercek.com Creative Commons Alıntı-Lisansı Devam Ettirme 3.0 Unported Lisansı ile lisanslanmıştır.