Forum Gerçek

AnasayfaForumları Okundu Kabul Et Bugünkü Mesajlar
Geri git   Forum Gerçek > Bir Yudum İnsan > Sosyal Bilimler

Sosyal Bilimler Sosyoloji, felsefe, hukuk


Yeni Konu aç  Cevapla
 
Seçenekler
Eski 01.10.2014, 14:53   #1
Çevrimdışı
Mislina
Süper Üye

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart SGK İşveren Teşvikleri | Sigorta Prim Desteğinden Yararlanma Şartları

T.C.

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI

Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü

Sayı : B.13.2.SGK.0.10.04.00/73-031/ 365 7/6/2011

Konu: 6111 sayılı Kanunla yapılan sigorta primi desteği düzenlemeleri



4- 4447 Sayılı Kanunun Geçici 10 uncu Maddesinde Öngörülen Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteğinden Yararlanılmasına İlişkin Usul ve Esaslar

6111 sayılı Kanun ile 4447 sayılı Kanuna geçici 10 uncu madde eklenmiştir. Bu maddede yer alan hükümler çerçevesinde gerek işverenlerimizce, gerekse Sosyal Güvenlik İl Müdürlüklerimizce/Sosyal Güvenlik Merkezlerimizce yapılacak iilemler ve dikkat edilmesi gereken hususlar aşağıda açıklanmıştır.

4.1- 4447 Sayılı Kanunun Geçici 10 uncu Maddesinde Yer Alan Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteğinden Yararlanma Şartları ve Süresi

4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için,
Sigortalı yönünden;

a) 1/3/2011 ila 31/12/2015 tarihleri arasında işe alınmış olması,
b) 18 yaşından büyük olması,
c) İşe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kurumumuza verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmaması,
ç) Fiilen çalışması,

İş yeri yönünden;

d) Özel sektör işverenlerine ait olması,
e) Sigortalının, ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılması,
f) Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması,
g) Aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde Kurumumuza verilmesi,
ğ) Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi
şartlarının birlikte gerçekleşmiş olması gerekmektedir

Diğer taraftan, yukarıda belirtilen şartlar 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten yararlanılması için gerekli genel şartlar olup, sigortalının;

a) Erkek olması halinde, işe giriş tarihi itibariyle 18 ile 29 yaş aralığında ya da 29 yaşından büyük olup olmadığı,
b) İşe giriş tarihi itibariyle veya çalışmakta iken; mesleki yeterlilik belgesine sahip olup olmadığı, mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi bitirip bitirmediği, Türkiye İş Kurumunca düzenlenen iş gücü yetiştirme kursunu bitirmiş olup olmadığı, işe alındığı işyerinde mesleki yeterlik veya mesleki ve teknik öğretim ya da İşKUR kurs belgesinde belirtilen mesleklerde ya da alanlarda çalıştırılıp çalıştırılmadığı,
c) Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsiz olup olmadığı,
hususları destekten yararlanma süresini etkileyen şartlardır.

4.1.1- Destekten yararlanılabilmesi için gerekli genel şartlar

a) Sigortalının 1/3/2011 ila 31/12/2015 tarihleri arasında işe alınmış olması
4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde yer alan işveren hissesi sigorta prim desteğinden yararlanılabilmesi için, sigortalının 1/3/2011 ila 31/12/2015 tarihleri arasında işe alınmış olması gerekmektedir.

b) Sigortalının 18 yaşından büyük olması
4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için sigortalıların 18 yaşından büyük olması gerekmektedir. Dolayısıyla yaşı, 18 yıl 00 ay 00 gün (dahil) ve üzerinde olan sigortalılardan dolayı maddede aranılan diğer şartların da sağlanmış olması kaydıyla sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılması mümkün olacaktır.

Örnek 1-15/3/2011 tarihinde işe alınan ve 12/1/1989 doğumlu olan sigortalının yaşı;
İşe giriş tarihi : 15 03 2011
Doğum tarihi : 12 01 1989
İşe giriş tarihi itibariyle yaşı : 03 gün 02 ay 22 yıl
olduğundan, söz konusu sigortalıdan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden, maddede öngörülen diğer şartların da sağlanmış olması kaydıyla 15/3/2011 tarihinden itibaren yararlanılabilecektir.

1/3/2011 ila 31/12/2015 tarihleri arasında işe alınmış olan sigortalıların işe alındığı tarih itibariyle 18 yaşından küçük olması halinde ise, sigorta primi işveren hissesi desteğinden maddede öngörülen diğer şartların da sağlanmış olması kaydıyla 18 yaşını doldurdukları tarihten başlanılarak yararlanılabilecektir.

Örnek 2- 25/4/2011 tarihinde işe başlayan ve 20/2/1994 doğumlu olan sigortalının yaşı;

İşe giriş tarihi : 25 04 2011
Doğum tarihi : 20 02 1994
İşe giriş tarihi itibariyle yaşı : 05 gün 02 ay 17 yıl olduğundan,
söz konusu sigortalıdan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten maddede öngörülen diğer şartların da sağlanmış olması kaydıyla 20/2/2012 tarihinden itibaren yararlanılabilecektir.

Diğer taraftan, işe alındığı tarih itibariyle yaşı 29 yıl 00 ay 00 gün veya üzerinde olan erkek sigortalılardan dolayı 18 ile 29 yaş arasında olma şartının sağlanamamış olması nedeniyle 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesi ile getirilen sigorta prim desteğinden yararlanılabilmesi için; sigortalının, Türkiye İş Kurumuna kayıtlı işsizler arasından işe alınmış olması ya da işe alındığı tarihten önce veya çalıışmakta iken mesleki yeterlik belgesini alması/mesleki ve teknik eğitim veren orta veya yüksek öğretimi bitirmesi veya işe alındığı tarihten önce Türkiye İş Kurumunca düzenlenen işgücü yetiştirme kursunu bitirmiş olması ve sahip olduğu öğrenim veya kurs belgelerinde belirtilen meslek ya da alanlarda işe alınmış ve/veya çalışıyor olması gerekmektedir.

c) Sigortalının işe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kurumumuza verilmiş aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmaması

1/3/2011 ile 31/12/2015 tarihleri arasında işe alınan sigortalılardan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten yararlanılabilmesi için, sigortalının işe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde, gerek işe alındığı işyerinden, gerekse farklı bir işyerinden Kurumumuza verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmaması gerekmektedir.

Örnek 3- (D) Limited şirketinin 17/3/2011 tarihinde işe almış olduğu (A) ve (B) sigortalılarından;

- (A) sigortalısının en son 2010/Mayıs ayına ilişkin,
- (B) sigortalısının ise en son 2010/Aralık ayına ilişkin,
aylık prim ve hizmet belgesi ile Kurumumuza bildirilmiş olduğu varsayıldığında, (A) sigortalısından dolayı, maddede aranılan diğer şartların da sağlanmış olması kaydıyla, sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılması mümkün olacak, buna karşın (B) sigortalısından dolayı, işe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kurumumuza verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı olması nedeniyle bahse konu destekten yararlanılması mümkün olamayacaktır.

Yine, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılığı sona ermeden veya sona erdikten sonra hizmet akdine istinaden çalışmaya başlayan sigortalıların, işe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı olmaması halinde, anılan Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılığı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten yararlanılmasına engel teşkil etmemektedir.

Örnek 4- Şirket ortaklığı 20/1/2011 tarihinde sona eren (A) gerçek kişisinin 27/4/2011 tarihinde (B) Anonim şirketinde hizmet akdine istinaden çalışmaya başladığı varsayıldığında, anılan sigortalının 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen diğer şartlar ile birlikte işe alındığı tarihten önceki altı aylık dönemde Kuruma verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalılar dışında olması kaydıyla işe alındığı tarihten önceki altı aylık sürede 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine tabi sigortalı olduğu üzerinde durulmaksızın söz konusu destekten yararlanılabilecektir.

Diğer taraftan, sigortalıların;

- Aday çırak, çırak veya iĢletmelerde meslekî eğitim görmesi nedeniyle 7 veya 42 nolu belge türü seçilmek suretiyle
- Meslek liselerinde okumakta iken veya yüksek öğrenimleri sırasında staja tabi tutulması nedeniyle ya da 2547 sayılı Yüksek öğretim Kanununun 46 ncı maddesine tabi olarak kısmi zamanlı çalıştırılması ve aylık prime esas kazanç tutarının 82. maddeye göre belirlenen günlük prime esas kazanç alt sınırının otuz katından fazla olmaması nedeniyle 22 veya 43 nolu belge türü seçilmek suretiyle
- Türkiye İş Kurumunca düzenlenen kurslara katılmış olması nedeniyle 25 veya 44 nolu belge türü seçilmek suretiyle
düzenlenmiş aylık prim ve hizmet belgeleri ile Kurumumuza bildirilmiş olması halinde, bu süreler işe giriş tarihinden önceki altı aylık süre içinde Kurumumuza bildirilmiş süreler içinde dikkate alınmayacaktır.

ç) Sigortalının fiilen çalışması

4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden, kapsama giren sigortalıların fiilen çalıştıkları süreler zarfındaki hak ettikleri ücretlerinden dolayı yararlanılabilecektir.
Diğer taraftan, 4857 sayılı İş Kanunu uyarınca hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil günleri ile yıllık ücretli izinli olunan süreler gibi sigortalılara fiilen çalışılmış gibi ücreti ödenen süreler zarfında hak kazanılan ücretlerden dolayı da, 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi desteğinden yararlanılması mümkün bulunmaktadır.
Buna karşın, 4857 sayılı Kanunda çalışmış süreler gibi değerlendirilerek ücreti ödenen süreler haricindeki fiilen çalışılmayan (örneğin sigortalıların istirahatli oldukları) sürelere ilişkin işverenlerce ücret ödenmesi halinde bu ücretlerden dolayı anılan maddede öngörülen sigorta prim desteğinden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.

Örnek 5- 4447 sayılı Kanunda aranılan şartları haiz olan (A) sigortalısının, 2011/Nisan ayında 20 gün fiilen çalıştığı, 10 gün de yıllık ücretli izinli olduğu, söz konusu aydaki çalışmasından dolayı bir aylık çalışma karşılığı 1.300,00 TL brüt ücrete hak kazandığı varsayıldığında, söz konusu sigortalının hak kazandığı 1.300,00 TL tutarındaki kazancından dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten yararlanılabilecektir.

d) İşyerinin özel sektör işverenlerine ait olması

4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden, ihale konusu işyerleri hariç olmak üzere, özel sektör işverenlerine ait işyerlerinde çalışan sigortalılardan dolayı yararlanılabilecektir. Destekten yararlanılamayacak işyerleri ise anılan maddenin yedinci fıkrasında açıklanmıştır. Buna göre,

1) Genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli idareler, döner sermayeler, fonlar, belediyeler, il özel idareleri, belediyeler ve il özel idareleri tarafından kurulan birlik ve iĢletmeler, sosyal güvenlik kurumları, bütçeden yardım alan kuruluşlar ile özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum, kurul, üst kurul ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıkları ile müessese ve işletmelerinde ve sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan diğer ortaklıklara ait işyerlerinde çalıştırılan sigortalılardan dolayı,

2) 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki alım ve yapım işleri, 4734 sayılı Kanundan istisna olan alım ve yapım işleri ile uluslararası anlaşma hükümlerine istinaden yapılan alım ve yapım işlerinde/iş yerlerinde çalıştırılan sigortalılardan dolayı,
yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
Bu bağlamda, anılan maddede öngörülen destekten, mahiyet kodu 1 veya 3 olarak tescil edilmişya da resmi nitelikte olduğu halde mahiyet kodu 2 veya 4 olarak tescil edilmiş işyeri işverenlerince yararlanılamayacağı gibi, ihale konusu iş üstlenen işyeri işverenlerince de yararlanılamayacaktır.

e) Sigortalının ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılması

4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten, maddede aranılan diğer şartların yanı sıra, sigortalının işe alındığı tarihten önceki aydan başlanarak son altı aylık döneme ilişkin Kurumumuza verilmiş aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısının ortalamasına ilave olarak çalıştırılması kaydıyla yararlanılabilecektir.

Ortalama sigortalı sayısı, sigortalının işe başladığı işyerinde işe giriş tarihinden önceki altı ayda Kurumumuza bildirilmiş olan toplam sigortalı sayısının, aynı dönem aralığında Kurumumuza bildirim yapılmış ay sayısına bölünmesi suretiyle bulunacaktır. Sigortalıların, ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılıp çalıştırılmadığının tespiti sırasında, ortalama sigortalı sayısının küsuratlı çıkması halinde, yarıma kadar kesirler dikkate alınmayacak, yarım ve üzerinde olan kesirler ise tama iblağ edilecektir. Buna göre, ortalama sigortalı sayısının küsurat kısmı 0,01 ila 0,49 arasında ise 0 (sıfır) olarak dikkate alınacak, 0,50 ila 0,99 arasında ise tama iblağ edilecektir.

Örnek 7- 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesine göre sigortalılar yönünden aranılan şartlara sahip olan (B) sigortalısının, (A) Limited şirketine ait kırtasiye malzemeleri satışı faaliyet konulu işyerinde 20/3/2011 tarihinde işe alındığı ve bahse konu işyerinin son altı aylık döneminde,

2011/Şubat ayında : 6
2011/Ocak ayında : 3
2010/Aralık ayında : 3
2010/Kasım ayında : 5
2010/Ekim ayında : 5
2010/Eylül ayında : 6

sigortalı çalıştırılmış olduğu varsayıldığında,
Baz alınan aylardaki toplam sigortalı sayısı: 6 + 3 + 3 + 5 + 5 + 6 = 28
Ortalama sigortalı sayısı: 28 / 6 = 4,6 = 5 olacaktır.
Bu durumda, bahse konu sigortalıdan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten 6 ve üzerinde sigortalının çalıştırıldığı aylarda yararlanılabilecektir.
Dolayısıyla, maddede aranılan diğer şartlara sahip olan sigortalılar, ortalama sigortalı sayısına ilave olarak işe alınmasalar dahi, sonraki aylarda iş yerinde çalışan sigortalı sayısı ortalama sigortalı sayısının üzerine çıktığı takdirde, bahse konu sigortalılardan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten yararlanılabilecektir.

Örnek 8- 7 nolu örnekteki işyerinde, 20/3/2011 tarihi itibariyle işe alınan (B) sigortalısı ile birlikte çalışan toplam sigortalı sayısının;

2011/Mart ayında 5 sigortalı
2011/Nisan ayında 6 sigortalı
2011/Haziran ayında 4 sigortalı
2011/Temmuz ayında 7 sigortalı
olduğu varsayıldığında, anılan sigortalıdan dolayı 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen destekten ortalama sigortalı sayısının açıldığı 2011/Nisan ve 2011/Temmuz ayına ilişkin düzenlenecek aylık prim ve hizmet belgesinden dolayı yararlanılabilecektir.
Bu bağlamda, yeni işe alınan ve maddede aranılan diğer şartlara sahip olan sigortalıların ortalama sigortalı sayısına ilave olarak işe alınmış olup olmadıkları hususu her bir ayda işe alınan sigortalılar için ayrı ayrı belirlenecektir.

Örnek 9- (A) Anonim şirketince, 2011/Nisan ayında kapsama giren (A) sigortalısının, 2011/Mayıs ayında ise kapsama giren (B) ve (C) sigortalılarının işe alındığı ve söz konusu işyerinde çalışan sigortalı sayısının,

2011/Nisan ayında işe alınan 2011/Mayıs ayında işe alınan
(A) sigortalısı için : (B) ve (C) sigortalısı için:
2011/Mart ayında : 1 2011/Nisan ayında : 2
2011/Şubat ayında : 2 2011/Mart ayında : 1
2011/Ocak ayında : 1 2011/Şubat ayında : 2
2010/Aralık ayında : 2 2011/Ocak ayında : 1
2010/Kasım ayında : 1 2010/Aralık ayında : 2
2010/Ekim ayında : 1 2010/Kasım ayında : 1
olduğu varsayıldığında,
2011/Nisan ayında işe alınan (A) sigortalısı için dikkate alınacak ortalama sigortalı sayısı; 1 + 2 + 1 + 2 + 1 + 1 = 8
8 / 6 = 1,33 = 1
2011/Mayıs ayında işe alınan (B) ve (C) sigortalısı için dikkate alınacak ortalama sigortalı sayısı; 2 + 1 + 2 + 1 + 2 + 1 = 9
9 / 6 = 1,5 = 2
olacaktır. Dolayısıyla, söz konusu destekten (A) sigortalısından dolayı bir sigortalıya ilave olarak çalıştırılması halinde, (B) ve (C) sigortalılarından dolayı ise iki sigortalıya ilave olarak çalıştırılmaları halinde yararlanılabilecektir.

Örnek 10- 9 nolu örnekteki iş yerinde;

2011/Nisan ayında : (A) ve (D) sigortalılarının
2011/Mayıs ayında : (A), (B) ve (C) sigortalılarının
2011/Haziran ayında : (A), (B), (C) ve (E) sigortalılarının
2011/Temmuz ayında : (A), (C) ve (E) sigortalılarının
2011/Ağustos ayında : (A) ve (C) sigortalılarının
çalıştırıldığı varsayıldığında,

2011/Nisan ayında, yalnızca (A) sigortalısından dolayı,
2011/Mayıs ayında, (A) sigortalısının yanı sıra (B) ve (C) sigortalılarından yalnızca birinden dolayı,
2011/Haziran ayında, (A), (B) ve (C) sigortalılarından dolayı
2011/Temmuz ayında, (A) ve (C) sigortalılarından dolayı,
2011/Ağustos ayında, yalnızca (A) sigortalısından dolayı,
yararlanılabilecektir.
Ortalama sigortalı sayısının tespitine esas olan bazı aylarda sigortalı çalıştırılmamış olması halinde, ortalama sigortalı sayısı, bildirim yapılmış aylardaki toplam sigortalı sayısının bildirim yapılmış ay sayısına bölünmesi suretiyle hesaplanacaktır.

Örnek 11- 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde aranılan şartlara sahip bir sigortalının 12/4/2011 tarihinde işe alındığı ve bahse konu işyerinde çalışan sigortalı sayısının,

2011/Mart ayında : Bildirim yapılmamış,
2011/Şubat ayında : 6
2011/Ocak ayında : 5
2010/Aralık ayında : 3
2010/Kasım ayında : 3
2010/Ekim ayında : Bildirim yapılmamış
şeklinde olduğu varsayıldığında, ortalama sigortalı sayısı,
6 + 5 + 3 + 3 = 17
17 / 4 = 4,25 = 4 olacaktır.
Ortalama sigortalı sayısının tespitine esas olan altı aylık sürede, gerek işyerinin yeni tescil edilmiş olması, gerekse sigortalı çalıştırmaya ara verilmiş olması nedeniyle geriye doğru altı aylık süre içinde sigortalı bildiriminde bulunulmamış olması halinde, sigortalıların, ortalama sigortalı sayısına ilave olup olmadıklarına bakılamayacağından, kapsama giren sigortalıların tamamından dolayı sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilecektir.

Örnek 12- 5510 sayılı Kanun kapsamına 13/4/2010 tarihinde alınmış olan bir işyerinde, 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde aranılan diğer şartlara sahip (A) sigortalısının 28/4/2011 tarihinde işe alınmış olduğu varsayıldığında, bahse konu işyerinde 2011/Nisan ayı içinde işe alınanlar için, 2011/Mart ve öncesinde sigortalı çalıştırılmamış olması nedeniyle ortalama sigortalı sayısından söz edilemeyeceğinden, söz konusu destekten yararlanılıp yararlanılmayacağının tespitinde 2011/Nisan ayında işe alınan sigortalının ortalama sigortalı sayısına ilave olarak işe alınıp alınmadığına bakılmayacaktır.
Gerek ortalama sigortalı sayısının tespitine esas olan altı aylık sürede, gerekse destekten yararlanılacak olan aylarda çalışan sigortalı sayısının tespiti sırasında, sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalışan sigortalılar ile çeşitli nedenlerle ay içinde çalışması bulunmayan ve ücret ödenmeyen (istirahat veya ücretsiz izin gibi nedenlerle aylık prim ve hizmet belgesinde 0 gün ve 0 kazançlı olarak kayıtlı) sigortalılar da hesaplamaya dahil edilecektir.

Örnek 13- Ortalama sigortalı sayısının tespitinde dikkate alınacak olan 2011/Ocak ayına iliĢkin düzenlenen aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı sigortalıların prim ödeme gün sayısı ve prime esas kazanç tutarının;

(A) sigortalısı 20 gün, 1.000,00 TL
(B) sigortalısı 25 gün, 1.200,00 TL
(C) sigortalısı 0 gün, 0,00 TL
(D) sigortalısı 10 gün, 300,00 TL (SGDP‟ne tabi çalışan)
olduğu varsayıldığında, 2011/Ocak ayında Kuruma bildirilmiş sigortalı sayısının 4 olduğu kabul edilecektir.
Yine, Kuruma bildirilmiş toplam sigortalı sayısının tespiti sırasında, her bir ayda çalışan sigortalı sayısı, ilgili dönemlerde Kuruma verilmiş asıl ve ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısından, iptal nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısı düşülmek suretiyle tespit edilecektir.

Örnek 14- (A) Limited şirketinin ortalama sigortalı sayısının tespitinde dikkate alınacak aylardan olan 2011/şubat ayında, 1 nolu belge türü seçilmek suretiyle düzenlenmiş olan “asıl nitelikteki” aylık prim ve hizmet belgesi ile 8 sigortalı, 1 nolu belge türü seçilmek suretiyle düzenlenmiş olan “ek nitelikteki” aylık prim ve hizmet belgesi ile 3 sigortalı, 1 nolu belge türü seçilmek suretiyle düzenlenmiş olan iptal nitelikteki aylık prim ve hizmet belgesi ile 2 sigortalı, 2 nolu belge türü seçilmek suretiyle düzenlenen “asıl nitelikteki” aylık prim ve hizmet belgesi ile 3 sigortalı bildiriminde bulunulmuş olduğu varsayıldığında, bu işyerinde 2011/Şubat ayında çalıştırılmışolan sigortalı sayısı 8 + 3 – 2 + 3 = 12 olarak kabul edilecektir.
Ortalama sigortalı sayısının tespitine esas olan altı aylık döneme ilişkin düzenlenen aylık prim ve hizmet belgelerinde, bir sigortalının işten ayrılmasını müteakip aynı ay içinde ayrıldığı iş yerinde tekrar işe başlamış olması halinde, bu sigortalı için ilgili aylık prim ve hizmet belgesinde iki ayrı kayıt yer alacağından, sigortalı sayısının tespitinde bu nitelikteki kayıtlardan mükerrer olanlar dikkate alınmayacaktır.
Ay içinde Kuruma bildirilmiş sigortalı sayısının tespitinde, ay içinde işe giren veya işten çıkan sigortalılar da hesaplamaya dahil edilecektir.

Örnek 15- 2011/Ocak ayında Kuruma verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgesinin
Sigortalı Prim Gün Sayısı İşe Giriş Tarihi İşten Ayrılış Tarihi

(A) Sigortalısı 10 21/1/2011
(B) Sigortalısı 1 31/1/2011
(C) Sigortalısı 2 2/1/2011
şeklinde olduğu varsayıldığında, 2011/Ocak ayında çalışan sigortalı sayısı 3 olarak kabul edilecektir.

f) İş yerinin yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması

4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için, sigortalının işe alındığı işyerinden dolayı Kurumumuza yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması gerekmektedir.

Dolayısıyla, aynı veya farklı Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünde/Sosyal Güvenlik Merkezinde işlem gören birden fazla işyeri bulunan işverenlerce, söz konusu destekten, yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan işyerlerinden dolayı yararlanılabilecek, yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunan iş yerlerinden dolayı bahse konu borçlar ödenmediği sürece yararlanılamayacaktır.
Hal böyle olmakla birlikte, gerek on-line tahsilata geçilmeden önce meydana gelen hatalı kayıtlar dolayısıyla, gerekse "TL‟den "YTL‟ye geçiş sürecinde yapılan yuvarlamalar dolayısıyla her bir alacak türü yönünden ayrı ayrı olmak üzere 15,00 TL ye kadar olan alacak asılları sorgulama sırasında dikkate alınmamaktadır.

Yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları bulunmayan özel nitelikteki iş yeri işverenlerinin 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanabilmeleri için, aylık prim ve hizmet belgelerini Kuruma 06111 kanun numarasını seçmek suretiyle göndermeleri gerekmektedir.
Aylık prim ve hizmet belgelerinin 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle gönderilmesi sırasında, Kurum veri tabanından ilgili işyerinin yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunup bulunmadığı sorgulanacak ve yalnızca yasal ödeme süresi geçmiş borcu bulunmayan işyerleri için 06111 kanun numarasının seçilmesine izin verilecektir.
Bununla birlikte, cari aylara ilişkin primlerin yasal ödeme süresinin sona erdiği tarihi izleyen 15 inci günün sonuna kadar katma değer vergisi iade alacağından mahsup suretiyle ödenmesi mümkün bulunmaktadır. Katma değer vergisi iade alacağından mahsup suretiyle tahsil edilen primler her ne kadar Kuruma on-line olarak aktarılsa da, söz konusu primlerin off-line olarak müfredat kartlarına aktarılması nedeniyle, bir sonraki aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin gönderilmesi gereken süre içinde bir önceki aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden dolayı tahakkuk eden ve katma değer vergisi iade alacağından mahsup edilmek suretiyle tahsil edilen paraların aktarım işlemleri tamamlanamamaktadır. Bu nedenle, aylık prim ve hizmet belgelerinin 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle Kurumumuza gönderilmesi sırasında, bir önceki aya ilişkin primlerin ödenip ödenmediği sorgulanamamaktadır.
Bu bağlamda, önceki aylardan kaynaklanan prim, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan işverenlerin bir önceki aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgelerinden kaynaklanan prim borçlarını ödememiş olmaları halinde, E-Sigorta kanalıyla aylık prim ve hizmet belgelerinin 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle gönderilmesine sistem tarafından izin verilse de, yasal ödeme süresi geçmiş prim borçlarının bulunması nedeniyle, söz konusu borçlarını ödemeden 06111 kanun numarasını seçmemeleri gerekmektedir. Öte yandan, yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçları bulunmakla birlikte, söz konusu borçları çeşitli kanunlar gereğince yeniden yapılandırılmış veya 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş olan işverenler, yapılandırma veya taksitlendirme işlemlerinin devam ediyor olması ve yapılandırma veya taksitlendirme kapsamına girmeyen başka borçlarının bulunmaması kaydıyla söz konusu destekten yararlanabileceklerdir.
4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanmak amacıyla, aylık prim ve hizmet belgelerini 06111 kanun numarasını seçmek suretiyle göndermek isteyen işverenlerin, 6111 sayılı Kanuna istinaden yeniden yapılandırılmış ya da 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş borçları varsa, bu borçlar sorgulama sırasında dikkate alınmayacaktır.
Aylık prim ve hizmet belgelerini 06111 kanun numarasını seçerek göndermek isteyen işverenlerin borçları, 6111 sayılı Kanuna istinaden yeniden yapılandırılmış ya da 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş ise, bilgisayar programlarınca yapılacak olan sorgulama sırasında, bu işverenlerin yalnızca yapılandırma veya tecil ve taksitlendirme kapsamına girmeyen dönemlere ilişkin muaccel borçlarının olup olmadığına bakılacaktır.
Bu bakımdan, borçları yeniden yapılandırılmış veya tecil ve taksitlendirilmiş işverenlerden, yeniden yapılandırma veya tecil ve taksitlendirme anlaşmaları bozulması gerektiği halde bozulmamış olanlarının ödeme planları, en geç bozma koşulunun oluştuğu tarihten itibaren bir ay içinde bozulacaktır.

4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılması sırasında, işverenlerin, yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası borçları ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının kesinleşmemiş olması halinde, bu borçlar kesinleşinceye kadar yasal ödeme süresi geçmiş borç kapsamında değerlendirilmeyecektir.

g) Aylık prim ve hizmet belgesinin Kurumumuza yasal süresi içinde gönderilmesi
4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenmişolan aylık prim ve hizmet belgesinin yasal süresi içinde Kuruma verilmiş olması gerekmektedir.
Diğer taraftan, Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna Verilmesine ve Primlerin Ödenme Sürelerine Dair Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğin, „Aylık prim ve hizmet belgelerinin Kuruma verilme şekli ve süresi başlıklı‟ bölümünde,
- Toplu iş sözleşmeleri uyarınca geriye yönelik olarak ödenmesine karar verilen ücret farklarına ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin, toplu iş sözleşmesinin imzalandığı tarihi,
- Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan ve toplu iş sözleşmesi dışında kalan sigortalılar ile özel sektöre ait iş yerlerinde sendikalara üye olmamaları sebebiyle toplu iş sözleşmesi kapsamı dışında kalan sigortalılara, geriye dönük ödenmesine karar verilen ücret farklarına ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin, alınan karar tarihini,
- Ücretleri Maliye Bakanlığının vizesine tabi olan personele ödenen ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin, vize işleminin gerçekleştiğine ilişkin yazının tarihini,
- Bir aydan fazla istirahat alan sigortalılara Kurumca ödenen geçici iş göremezlik ödeneğinin yanı sıra istirahatli bulunulan süre için işverenlerince toplu iş sözleşmesine dayanılarak ücret ödenmesi hâlinde, bu ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin istirahat süresinin sona erdiği tarihi,
- 4857 sayılı İşKanununun 21 inci maddesine istinaden iş mahkemelerince veya özel hakem tarafından verilen kararların tebliğinden sonra, on iş günü içinde sigortalı, işe başlamak üzere işverene başvurduğu takdirde, iş mahkemeleri veya özel hakemlerce verilen karar uyarınca ödenmesine karar verilen ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin kesinleşen mahkeme kararının sigortalıya tebliğ edildiği tarihi izleyen onuncu iş gününü,
- İdare mahkemesi kararlarına göre görevlerine iade edilen sigortalı personele ödenmesine karar verilen ücretlere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin kesinleşen mahkeme kararının idareye tebliğ edildiği tarihi,
- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) bendi kapsamına giren ve 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sigortalılara enflasyon farkı veya başka ad altında geriye yönelik olarak yapılan ödemelere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin, ödemenin yapıldığı tarihi,
- Toplu iş sözleşmelerine tabi iş yeri işverenlerince veya kamu idarelerince ya da yargı mercilerince verilen kararlara istinaden, hizmet akdinin mevcut olmadığı veya askıda olduğu bir tarihte ödenen ücret dışındaki ödemelere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin (ücret dışındaki bu ödemeler hizmet akdinin devam ettiği en son ayın kazancına dahil edilecektir) belirtilen mercilerin kararlarının kesinleşme tarihlerini,
takip eden ayın/dönemin, iş yerinin özel nitelikte olması halinde 23 üne, resmi nitelikte olması halinde ise 7‟sine kadar, Kuruma, e-Sigorta kanalıyla gönderilmesi veya kağıt ortamında verilmesi halinde yasal süresi içinde verilmiş kabul edileceği öngörülmüştür.

Buna göre, yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan özel nitelikteki işyeri işverenlerince, kapsama giren sigortalılara ilişkin olarak yukarıda maddeler halinde sayılan nedenlerden dolayı düzenlenecek asıl veya ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle yukarıda belirtilen tarihleri izleyen ayın 23‟üne kadar Kurumumuza gönderilmesi halinde 4447 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinde öngörülen sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilecektir.
Örnek 16- Kapsama giren (A) sigortalısına ilişkin 2011/Mart ayına ait aylık prim ve hizmet belgesinin 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle;

Prim Ödeme Gün Sayısı : 30 gün
Prime Esas Kazanç Tutarı : 1.000,00 TL
olarak yasal süresi içinde Kurumumuza gönderildiği, daha sonra 17/10/2011 tarihinde yapılan toplu iş sözleşmesine istinaden anılan sigortalıya brüt 300,00 TL tutarında ücret farkı ödenmesine karar verildiği varsayıldığında, söz konusu destekten prime esas kazanç üst sınırına kadar olan kazançlardan dolayı yararlanılması mümkün olduğundan, adı geçen sigortalıya ödenmesine karar verilen brüt 300,00 TL tutarındaki ücret farkı 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenecek olan aylık prim ve hizmet belgesi ile yasal süresi içinde Kurumumuza bildirildiği takdirde anılan maddede öngörülen destekten yararlanılabilecektir.
Diğer taraftan, söz konusu haller dolayısıyla 06111 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenen aylık prim ve hizmet belgelerinin işleme alınması sırasında, işverenlerin yasal ödeme süresi geçmiş borçlarının olup olmadığı hususu aylık prim ve hizmet belgesinin verildiği tarih itibariyle sorgulanmaktadır
Bu bağlamda, aslı herhangi bir kanun numarası seçilmek suretiyle Kurumumuza gönderilen aylık prim ve hizmet belgeleri ile ilgili olarak yukarıda sayılan haller dolayısıyla ek nitelikte aylık prim ve hizmet belgesi düzenlendiği durumlarda, ek belgenin de yine aynı kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenmesi gerekmektedir. Ancak ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgesinin işleme alınması sırasında işverenin yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunması halinde, belge her ne kadar aynı kanun numarası seçilmek suretiyle işleme alınsa da, yasal ödeme süresi geçmişborçlardan dolayı sistem tarafından herhangi bir destek tahakkuku oluşturulmayacaktır.

ğ) Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi

06111 kanun numarası seçilmek suretiyle yasal süresi içinde Kurumumuza verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk etmiş sigorta primlerinin işveren hissesine ait kısmın beş puanlık bölümünün Hazinece, kalan bölümünün İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanabilmesi için, aynı aya ilişkin düzenlenmiş aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk etmiş olup işveren tarafından ödenmesi gereken sigorta primlerinin tamamının yasal süresi içinde ve eksiksiz olarak ödenmesi gerekmektedir.
İşveren tarafından ödenmesi gereken tutarın yasal süresi içinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, gerek işveren tarafından ödenmesi gereken kısma, gerekse Hazine ve İşsizlik Sigortası Fonu tarafından karşılanması gereken kısma isabet eden gecikme cezası ve gecikme zammı işverenden tahsil edilecektir.

Örnek 17- 2011/Nisan ayına ilişkin 06111 ve 05510 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenmiş ve yasal süresi içinde Kurumumuza verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinden dolayı tahakkuk eden tutarın;

Hazine hissesi : 500,00 TL
İşsizlik Sigortası Fonu hissesi : 1.800.00 TL
İşveren tarafından ödenmesi gereken tutar : 2.250,00 TL
şeklinde olduğu varsayıldığında, işveren tarafından ödenmesi gereken 2.250,00 TL tutarındaki sigorta primi 31/5/2011 tarihine kadar ödendiği takdirde, 500,00 TL tutarındaki sigorta primi Hazine tarafından, 1.800,00 TL tutarındaki sigorta primi ise İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır.

Örnek 18- 17 nolu örnekteki işveren tarafından ödenmesi gereken 2.250,00 TL tutarındaki sigorta priminin yasal süresi içinde ödenmediği varsayıldığında,
500,00 + 1.800,00 + 2.250,00 TL = 4.550,00 TL tutarındaki sigorta primi, tahsil tarihine kadar hesaplanacak gecikme cezası ve gecikme zammı ile birlikte işveren tarafından ödenecektir.

Kaynak
__________________
"Ama gerçek, aziz dostum, can sıkıcıdır."

  Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
desteğinden, işveren, prim, sigorta, teşvikleri, yararlanma, İşveren, Şartları


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Hızlı Erişim


WEZ Format +3. Şuan Saat: 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.