Forum Gerçek

Forum Gerçek (http://www.forumgercek.com/)
-   Teknoloji Haberleri (http://www.forumgercek.com/teknoloji-haberleri/)
-   -   Uçaklarda Cep Telefonu Sorunu (http://www.forumgercek.com/teknoloji-haberleri/42655-ucaklarda-cep-telefonu-sorunu.html)

oneyouu 28.01.09 22:49

Uçaklarda Cep Telefonu Sorunu
 
Uçaklarda Cep Telefonu Sorunu


Bir okuyucumuz soruyor: ''Son uçtuğum uçakta cep telefonumu açık unuttuğum halde uçak düşmedi. Kişisel elektronik cihazlarının kokpitteki kontrol cihazlarını bozduğu iddiası ne kadar doğru?''

Yanıt: Okuyucumuz bu soruyu sorabildiği için kendini şanslı saymalı (Uçağı düşmediği için değil; telefonu çalıp hosteslerin ve diğer yolcuların gazabına uğramadığı için). Kişisel elektronik cihazlardan (KEC) yayılan elektromanyetik enterferans, uçağın elektroniğini çeşitli şekillerde bozar. Çünkü KEC'lerin içlerindeki devreler küçük elektromanyetik alanlar üretir ve bu değişen manyetik alanlar -ne kadar küçük olursa olsun- yakınlardaki tellerde akım yaratır. Şimdi bu tellerden birinin dümenden kokpite elektrik sinyali gönderen bir kablo olduğunu varsayalım. Portatif CD çalıcısını açıtıp kapattığınız zaman, manyetik alanı değişir. Dolayısıyla kablo üzerinde ek akım meydana gelir ve dümen sinyalini değiştirir. Eğer o anda normal seyir yüksekliğinde iseniz, bu sorun yaratmaz, fakat iniş durumunda bu bir felakete yol açabilir.

Ayrıca, bazı KEC'ler -cep telefonları, kablosuz İnternet kartlarına sahip dizüstüler vs..- elektromanyetik dalgalar üretmek üzere tasarlanmışlardır. Bunların sinyalleri spesifik dalgaboylarına ayarlıdır. Bu ayarlar, uçağın elektroniğine ayrılmış dalgaboylarının yakınından dahi geçmez. Yine de dizüstünün frekansı, yakınlardaki bir PDA'nın emisyonu ile birleşerek, yeni ve daha güçlü frekanslar yaratabilir. Bu da en kötü senaryoya göre uçağın elektroniği ile aynı band genişliğinde olabilir.

Bugüne dek KEC enterferansından kaynaklanan herhangi bir kaza bildirilmedi. Ve yapılan araştırmalar bu riskin çok düşük olduğunu gösteriyor. Yine de kokpitte meydana gelen bazı tuhaf olayların bu enterferanstan kaynaklandığı düşünülüyor. Sözgelimi bir altimetrenin (yükseklik gösteren cihaz) birdenbire çalışmamaya başlaması, otopilotun durup dururken devreden çıkması, uçağın rotasının aniden sapması, ekranlardan birinin nedensiz kapanması gibi aksaklıklar KEC'leden kaynaklanmış olabilir. Bu gibi olaylarda uçağın mürettebatı KEC'i kapatıp arızayı gidererek, bizim sorumuza kesin bier yanıt verebilir. Ancak değişkenler çok karmaşık olduğu için, mühendisler suçluyu tespit etmekte zorlanır.

Dolayısıyla havayolları sonradan pişman olacağına eşeğini sağlam kazığa bağlamayı tercih eder. Normal seyir sırasında bazı havayolları bu tür cihazların kullanılmasına izin verebiliyor. Ancak iniş ve kalkış sırasında bu izin koşulsuz olarak ortadan kalkıyor.

Cep telefonlarına ise uçuşun hiçbir aşamasında izin verilmez. Bu yasağın nedeni cep telefonlarının uçuşu bozması değil, yerdeki cep telefonu hizmetlerini çalışamaz hale getirmesidir. Cep telefonu ile ilgili altyapı, yere bağlı ve yavaş-hareket eden kaynaklardan gelen çağrılara cevap vermek üzere tasarlanmıştır. Sözgelimi hareket halindeki bir araçtan telefon ediyorsanız, aynı anda üç ya da dört cep telefonu istasyonunun denetimine girersiniz. Bu istasyonlar kendi aralarında anlaşır ve en yüksek sinyali alan kule daha sonra bir sonraki en yüksek sinyali alan kuleye görevi devreder. Havada ise bir anda yüzlerce kule sizi izlemek zorunda kalır. Sistem yüzlerce kulenin birbiriyle haberleşmesine uygun olmadığı için zavallı kuleler yerden gelen çağrılara kulaklarını tıkayarak, tüm enerjilerini havadan gelen sinyallere yoğunlaştırır. Yerdeki cep telefon trafiğinin akıbeti havayollarını fazla ilgilendirmemekle birlikte, yerde sürünen telekom şirketleri böyle bir tehlikeye karşı işbirliğine giderek, havayollarına cep telefonu yasağını sürdürmeleri yönünde baskı yaparlar.

Cumhuriyet 14.02.2004


WEZ Format +3. Şuan Saat: 00:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
Copyright ©2000 - 2019 www.forumgercek.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker