Merhabalar
Forum Gerçek üyesi değilsiniz ya da Üye Girişi yapmamışsınız.
Sitemizden tam olarak yararlanabilmek için;
Lütfen Buraya tıklayarak üye olunuz.
Forum Gerçek

Forumları Okundu Kabul Et Bugünkü MesajlarYazdığım Cevaplar Açtığım Konular Kim Nerede
Geri git   Forum Gerçek > Kültür | Sanat | Edebiyat > Türk Edebiyatı

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Eski 22.11.13, 14:29   #21
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

Kahya Kadın Mizah Dergisi





4 Haziran 1326/17 Haziran 1910 -7 Temmuz 1326/20 Temmuz 1910 tarihleri arasında toplam sekiz sayı yayınlanmış olan Kâhya Kadın mizah dergisinin takdim yazısında 4. sayıya kadar yok 5. ayıdan itibaren: Cuma ve Salı günleri neşrolunur mizah gazetesi ibaresi yer almaktadır. İdare müdürlüğünü Ahmed, sorumlu müdürlüğünü Ali Rıza’nın yaptığı derginin başyazarı Tolgalı’dır.

Gazetenin 1. Sayısının 2. Sayfasında yer alan “İhtar” başlıklı yazıda vatanperverlikten maksadın milletin menfaati olduğuna göre ve böyle hassas zamanlarda hamiyet erbabına parti kavgalarına karışmaları yakışmayacağından, gazetede yer alan yazıların da partilere göre yorumlanmaması rica edilerek, gazete lisanına müdahale edilmemesi edeple temenni edilmiştir. Bu ihtarın devamında suikast sonucu öldürülen Sada-yı Millet gazetesi başyazarı Ahmed Samim’in vefatından duyulan üzüntü dile getirilmiş ve ailesine taziyede bulunulmuştur.

Bundan sonra hemen hemen her sayıda yer alan “Mangal Başı” başlıklı muhaverelere yer verilmiştir. Bu konuşmalar yukarıda bahsi geçen konular hakkındadır ve konuşmacılar genellikle, Kahya Kadın ve Baş Kalfa arasında cereyan etmiştir. Aşağıda buna bir örnek olarak ilk sayıda yer alan “Mangal Başı” yazısına yer verilmiştir. Yazıda, her türlü kabahati işleyebilirsin ama duyurma.Ya da esas yapılması gerekeni yapmak önemli değil önemli olan yanlışları duyurmamaktır anlamında iş görülsün, görülmesin, yıkılsın yapılsın. Gürültü patırtı olmamalı. Yani… Asıl lazım olan ses çıkmamalı. İşte bu kadar. ifadesi kullanılmış ve yine devrin yolsuzluklarına ve liyakatsiz insanlarına dikkat çekilmek istenmiştir.

Mangal Başı Konuşmaları;


(Kâhya Kadın, 4 Haziran 1326, (17 Haziran 1910) Numara 1, sahife 2)

Kâhya Kadın – Hu! Kızlar, buraya gelin! Bakın bugünkü sözlerimi tam can kulağıyla dinlemeli ha! Yoksa inan olsun işiniz fenadır.
Baş Kalfa Sema – Üstüme iyilik sağlık ! Yine ne var? Bizim Kâhya Kadın bu sabah ters tarafından kalkmış olacak. Ne o hanım Kâhya!
Kahya – Bütün kızları topla! Bu haftalık yalıda yeni tertibat var. Bunları güzelce
dinlemeli, ona göre işi yoluna koymalı anladın mı?
Baş Kalfa - Allah! Allah! O yeni tertibat da ne oluyormuş? Ayol konağa daha dün taşındık!
Kahya – şu haspaya bak!.. daha ilk lakırdıya dilini pabuç gibi uzatıyor.
Baş Kalfa – A..aa.. üstüme iyilik sağlık…….aaa.. anlaşılan bizim kahyayı periler çarpmış ! Ayol bu ne ağız bu?
Kahya – Ne sandın! İnsan sözünü dinletmek isterse böyle yapmalı. Size başka türlü bu söz geçmiyor ki…..
Kalfa – Ne ne demek istiyorsun sanki!
Kahya – Bakındı (Bak hele). Sanki bir şeyden haberi yok…. Vurdumduymaz olmuş. Ayol işte bizimkini gelin ediyorlar. Ona göre yalıda hazırlık var. Kızlar silip süpürecekler.
Kalfa – Dışarı mı veriyorlar.
Kahya- Dışarı verirler içeri alırlar. O senin bileceğin iĢ değil. Geride yapacak iĢ
kalmamış da şimdi bunu düşünüyor. Bana bak üstüne lazım olmayan şeye karışma. şimdi sen emirlerimi dinle! Evvela: Yalının Marmara’ya karşı olan pencerelerine dokunmayın. Onlar kapalı kalsın.. bu bir.. Sonra: O aydınlık gelen yerlere de tül perdeler asılacak.
Kalfa- Aaaa…. Ayol…. Sonra karanlık olmaz mı?
Kahya – Kız sana ne! sen ne karışıyorsun? Bakın hele şuna! Lafımı da şaşırttı. Sonra her taraf silinip süpürülecek. Hiç hiç bir tarafta şey bırakılmayacak.
Kalfa- O şey ne oluyormuş?
Kahya- şey… işte….yani kir pas,leke falan anladınız mı?
Kalfa- Sonra?
Kahya- Sonrası can sağlığı…. Fakat yalnız şuna dikkat etmeli. iş görülsün, görülmesin,
yıkılsın yapılsın. Gürültü patırtı olmamalı. Yani… asıl lazım olan ses çıkmamalı. işte bu kadar.
Kalfa- Anlaşıldı. Demek bu kadar? Kahya- Ne sandın ya?

**
Tasallufat-ı Alem başlıklı yazıda çeşitli mesleklerden cüzdanını kaybedenlerin nasıl tepki vereceklerinin tahmin edildiğini okuyunca, devirler değişse de tepkilerin aynı kalabildiğini gözlemleyebiliyoruz.

Tasallufat-ı Alem (Alemin yapmacık nezaketleri)


(Kahya Kadın, 4 Haziran 1326, (17 Haziran 1910) Numara 1, sahife 2)

Bugünlerde “mühim bir sirkat (hırsızlık) başlığıyla gazetelerde bir vaka yer aldı. Çalınan eşyalar listesinde bir de cüzdan var idi. Umumiyetle bir adamın cüzdanı çalınırsa ne olur? Biz şöyle bir tahlil yaptık.

Bir avantür pasaportuna yanar
Bir aşık mektuplarına acır
Bir banker çeklerine kıvranır
Bir gazeteci hüviyet varakasına tasalanır
Bir şair emeğini yadırgar
Bir muharrir istida yollarına içini çeker
Bir bakkal alacaklarına yanar
Bir mebus özürü bulunduğuna sevinir
Bir borçlu param çalındı diye kabarır
Bir nazır muskasına acır
Kaynana: Hayır Nazırın muskası olmaz, muska nazar dükkânlarında olur.


(II. Meşrutiyet Dönemi Mizah Basını ve İçeriklerinden Seçilmiş Örnekler / Salih SEYHAN)
__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 22.11.13, 15:45   #22
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

Eşref/Musavver Eşref Mizah Dergisi





II. Meşrutiyet’in ilanından sonra İstanbul’da yayın hayatına atılmış olan Eşref ve Musavver Eşref dergileri 5 Mart 1325/18 Mart 1909-25 Şubat 1325/10 Mart 1910 tarihleri arasında 52 sayı çıkmıştır. İlk 26 sayıdan sonra dergi yeniden numaralandırılmıştır ve 26 sayı daha yayımlanmıştır. Yayın hayatına büyük boy olarak başlayan dergi 26. sayıdan sonra küçük boy çıkmaya başlamıştır. İlk sayısı “Haftalık mizah gazetesidir-Şimdilik haftada bir kere Perşembe günleri neşr olunur” ibaresiyle yayımlanmıştır. İmtiyaz sahibi ve sorumlu müdürü Hüseyin Nazmi, baş yazarı Şair Eşref, yazı kurulu üyeleri ise Zevki ve Muhittin’dir.

Derginin ilk sayısında “Bir İki Söz” başlıklı, mukaddime niteliğindeki yazıda, Eşref’in içeriği, yazar kadrosu hakkında bilgi verilir:

Bugünden itibaren Eşref namıyla haftada bir defa neşrolunmak üzere bir ceride çıkarmaya ibtidar ediyoruz. Ceridemiz ekseriyet mündericatı itibariyle bir mizah gazetesi olmakla beraber kıymet-i mahsûsa-i edebiyeyi hâiz mensur, manzum eserlere de cilvegâh olacaktır. Ara sıra ‘Mahfûzât’ sernâmesi altında ârâyiş-i hafızâ-i üdeba olmaya seza âsâr-ı girân-baha görüleceği gibi ‘Gazetelere Bir Nazar’, ‘Müteferrika’ serlevhaları altında rakik nükteleri, dakik mazmunları hâvî fıkralar da manzur olacaktır. Hele her nüshâmız sermuharrir-i dehâperverimiz şâir-i ateş-zebân Eşref Efendinin âsârıyla pirâyedâr olacağı gibi edib-i hatır, üstâd-ı bî-nâzir Sait Beyefendinin, sühanver-i fezâilperver Hayret ve Muallim Feyzi Efendilerin, şâir-i mâhir Süleyman Nazif, muharrir-i şehir Ahmet Rasim, İzmir mebusu Şekip Beylerin vesâir zevat-ı kemâlât- simâtın lütfen ihdâ buyuracakları âsâr-ı kıymetdâr ile de tezyîn-i sahâif edecektir.

Elhâsıl Eşref’in en şerefli kalemlerin âsâr-ı mergubesiyle müzeyyen olarak âlem-i matbuâta çıkarılacağını vaat ve beyân ve bu sayede emsâli cerâid miyanında temeyyüz etmek şeref-i azimini ihrâz edeceğini kaviyyen ümit eyleriz. Her halde tevfîk Allah’tandır.





2. sayıda yazı kurulu Muhittin ve Neşatî şeklinde değişmiştir. 4. sayıda ise “Haftalık mizah gazetesidir” ifadesi “Haftalık edebî mizah gazetesidir” şeklinde değişir. 12. sayıya gelindiğinde “Eşref” isminin önüne “musavver” sıfatı eklenir, ancak 22. sayıda “musavver” sıfatı kaldırılır. Bu sayıda dergi “Perşembe günleri neşrolunur edebî rîsâle-i mevkûtedir” ibaresiyle çıkar. 23. sayıda ise tanıtıcı ibare “Perşembe günleri neşrolunur edebî ve mizahî Osmanlı gazetesidir” şeklinde değişir. Derginin 26. sayıdan sonra küçük boy çıkmasıyla tekrar “musavver” sıfatı eklenir ve bu kez dergiyi tanıtıcı ibareler kaldırılır. 23.sayıda sorumlu müdür Baha Tevfik olur. Daha sonraki sayılarda da sorumlu müdür sık sık değişir. 10(36). sayıda tekrar Hüseyin Nazmi, 13(39). sayıda Ahmet Rıfkı ve 24(50). sayıda Cevdet Maşuk sorumlu müdür olur.

Derginin sayfa sayılarında da zamanla değişiklikler görülür. Eşref 12. sayıya kadar dört sayfa, bu sayıdan itibaren ise sekiz sayfa çıkmaya başlar. 11. sayıda yayımlanan “ Kariîne Teşekkür ve Tevsî-i Hizmet” başlıklı yazıda bir sonraki sayıdan itibaren sayfa sayısının artacağı, gerekçeleri de ifade edilerek okuyucuya duyurulur.




Eşref/Musavver Eşref’e bir bütün olarak bakacak olursak derginin edebî yönünün mizahî yönünden daha ağır bastığını söyleyebiliriz. Derginin mizahî kısımları fıkra, muhavere, latife ve bilmecelerden oluşmaktadır. Özellikle ilk sayılarda başta Şair Eşref olmak üzere derginin daimî şair kadrosu tarafından kaleme alınmış hicivler ve latife tonlu şiirler de derginin mizahî kısmının önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Ancak zaman içinde mizahî kısımları giderek azalan dergide bunların yerini mensur şiir, hikâye, tenkit gibi edebî değeri daha yüksek ve ciddî tonda yazılmış eserlerin aldığını söylemek mümkündür.

(Sakaryaedebiyat / Hürdünya Şahan)
__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 22.11.13, 21:15   #23
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

Nekregû ile Pişekâr



Haftada bir çarşamba günleri neşrolunur, resimli mizah gazetesidir. Sahib-i İmtiyaz: Mithat Rebii. Müdür-i Mes’ul: Tahir Safvet. Müdürü: Şevki. Muharirleri: Tahir Safvet, Mithat Rebii. İlk 5 sayısı Nekregû adı altında yayımlanmıştır. 18 Ağustos 1324 ( 1908 ) – 29 Temmuz 1325 (1909) arasında yayımlanan dergi 6. sayıdan itibaren Nekregû ile Pişekâr adı altında yayınına devam etmiştir
__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 22.11.13, 21:17   #24
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

II. Meşrutiyet Dönemi Mizah Dergiler

II. Meşrutiyet yıllarında (özellikle basın alanında hemen hemen hiçbir kural ve kanunun
tanınmaz olduğu ilk 8-10 ay içerisinde) çıkan mizah dergilerinin çokluğu da
dikkat çekmektedir.

Doğrudan doğruya mizahi hüviyetle çıkanlardan akla ilk gelenler şunlardır:

Afacan (1911)
Alafranga (1910)
Arz-ı hâl (1909)
Boşboğaz ile Güllâbi (1908)
Cadaloz (1911)
Cart Beyim (1911)
Cellat (1908)
Cem (1910–1928)
Cici (1911)
Cingöz (1911)
Coşkun Kalender (1909)
Curcuna (1911)
Çekirge (1911)
Çıngırak (1908)
Çimdik (1910)
Dalkavuk (1911)
Davul (1908 -1909)
Deccal (1919)
Dertli (1919)
Dertli ile Garip (1910)
Diken (1918-1920)
Düşünüyorum (1910)
Edep Yâhû (1908-1909)
El-üfürük (1908)
Eşref (1909)
Eşşek (1910-1912)
Feylesof (1914)
Gaga Burun ile ibiş (1908),
Gıdık (1910-1912)
Hacivat (1908)
Hande (1910)
Hande (1916-1917)
Hayâl-i Cedit(1910-1911)
Hoca Nasrettin (1908)
Hokkabaz(1908)
İncili Çavuş (1908)
Kalem (1908-1911)
Karakuş Ezop (1908)
Kara Sinan (1911)
Karikatür (1914)
Karikatür (1919)
Kartal (1909)
Kibar (1910)
Körük (1908)

Kukuruk (1908)

Lâla (1910)
Latîfe (1911)
Leylak (1914)
Malum (1910)
Mir’at-ı Âlem (1908)
Musavver Cellat (1908)
Musavver Geveze (1908-1909)
Musavver Karnaval (1908)
Musavver Papağan (1908-1909),
Nekregû ile Pişekâr (1908)
Perde (1911-1913)
Püsküllü Bela (1908-1909)
Şâhika (1910)
Şaka (1911)
Şakacı (1908)
Tasvir-i Hayâl (1908)
Tonton Risalesi (1908)
Üç Gazete (1908)
Yeni Geveze (1910-1912)
Yeniçeri (1911- 1912),
Yuhâ (1910)
Zevzek (1908)
Zıpır (1908)
Zuhuri (1908)
Züğürt (1911).

(II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı / T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI)
__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 22.11.13, 21:37   #25
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

Diken Mizah Dergisi




Diken, Sedat Simavi tarafından İstanbul'da çıkarılan edebi ve siyasi mizah dergisi (30 Ekim 1918 - 19 Eylül 1920). İlk başlarda 15 günde bir çıkarılan dergi daha sonraları haftalık olarak çıkarılmaya başlamıştır ve 72 sayı basılmıştır.

Sedat Simavi derginin ilk sayısında derginin misyonunu "bükülen dudaklara biraz tebessüm vermek" olarak kısaca belirterek dönemin kapanan diğer degileri Kalem ve Cem'in yerini tutacağını belirtmiştir. Diken Kurtuluş Savaşı'nı desteklemesiyle başarılı bir dergi olmuştur. Dergide Sedat Simavi'nin karikatür ve yazılarının yanı sıra, Fazıl Ahmet (Aykaç), Selahattin Enis (Atabeyoğlu), Rıza Tevfik (Bölükbaşı), Aka Gündüz, Yusuf Ziya (Ortaç), İbnürrefik Ahmet Nuri (Sekizinci), Ahmet Rasim, Ömer Seyfeddin gibi yazarların ürünleri de yer almıştır.



Diken Dergisinden Bazı Karikatürler



*****



*****



*****



*****

*****





*****


*****



*****


__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 26.11.13, 09:57   #26
« Gün Batımı »

Cansuyu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2013
Konular: 1857
Mesajlar: 7,734
Ettiği Teşekkür: 20107
Aldığı Teşekkür: 34522
Rep Derecesi : Cansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardırCansuyu şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: Neseli
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

Güzel bir konu olmuş emeğinize sağlık teşekkürler..
__________________
“Gittin mi büyük gideceksin!
Ayrılık bile gurur duyacak seninle..



Cansuyu isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Cansuyu'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 26.11.13, 20:57   #27
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi


Millî Mücadele Dönemi Mizah Basını


Türk milletinin Mustafa Kemal önderliğinde dünyanın o dönemdeki en büyük güçlerine karşı verdiği Millî Mücadele’de elindeki en büyük güç liderinin askerî ve idarî dehası ile Türk milletinin istiklâl fikrine ve liderine olan inancıydı. Vatanın kurtuluşunun İstanbul’daki yönetimle mümkün olamayacağına kanaat getiren Mustafa Kemal’in 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıkışından itibaren Türk milletinin ona olan inancı ve desteği Millî Mücadele’nin başlangıç noktasını teşkil eder. Mustafa Kemal’in önderliğinde verilen Millî Mücadele sadece cephelerdeki askerî olaylarla sınırlı olmayıp, halkın topyekûn katıldığı bir süreci temsil eder. İmkânların çok sınırlı olduğu bu dönemde, en çok ihtiyaç duyulan şeylerin başında belki de moral ve güven yer almaktaydı. İşgâlin en ağır, umutsuzluğun en yüksek olduğu anlarda dahi “moral” ve “güven”ini kaybetmeyenlerin başında ise TBMM ve basının önemli bir bölümü gelmekteydi. Özellikle mizah dergileri halkı önemli bir fonksiyonu yerine getirmişlerdir. Okuma-yazma oranının pek de yüksek olmadığı o yıllarda, kısmen resimli ve karikatürlü yayınlanan mizah dergileri Türk halkına moral ve güven vererek kamuoyu oluşturmuşlardır. Yunanlıların 15 Mayıs 1919'da İzmir’e çıkmasıyla savaştan savaşa sürüklenen acılı ulus, unuttuğu tebessüme yeniden kavuşabilmek için topyekûn silaha sarılmış, karikatür de bu savaşın içinde yer almıştır. Dünyanın ilk emperyalist savaşında, anti-emperyalist karikatürcülere büyük bir sorumluluk, sınırsız bir görev düşmüştür. Kendileri savaşçı, mizah dergileri silah, karikatürleri ise cephaneleri olmuştur.
.
İstanbul'un işgali ve Meclis-i Mebusân’ın kapatılmasından sonra birçok mebus, idareci ve asker Ankara'ya gelerek buradaki harekete katılmışlardır. Ankara'da BMM'nin açılması ve İstanbul’dan Ankara’ya gelen devlet ricalinin durumu İstanbul'daki Damat Ferid Hükûmeti’ni ve İtilaf Devletleri’ni oldukça rahatsız etmeye başlamıştır

Siyasî alandaki bu gelişmelerin bir tezahürünü de basın camiasında görmek mümkündür. Ali Kemal’in Peyâm-ı Sabah’ı, Refii Cevad (Ulunay)’ın Alemdar’ı, İstanbul dergisi, Millî Mücadele boyunca bu savaşı yürütenler aleyhinde yayın yapmış, gerek İstanbul Hükûmeti gerekse işgalci devletler tarafından her yönden desteklenmişler ve bu gazeteler için sansür söz konusu olmamıştır.

Buna karşılık Velid Ebüzziya’nın Tevhid-i Efkâr’ı başta olmak üzere Akşam, İleri, Vakit gibi günlük gazeteler İngilizlerin ve Saray’ın yoğun baskı ve sansürüne rağmen ellerinden geldiği ölçüde Millî Mücadele’ye destek vermişlerdir. Çeviker, süngüler arasında gerçeği yazıp çizen bu insanların, militanca mücadele verdiklerini, mizah dergilerinden yükselen hırçın seslenişleriyle dünya mizah tarihinde eşine pek az rastlanabilecek bir örnek oluşturduklarını ve bu karikatür birikiminin, tarihi görünen ve görünemeyen n moralini yüksek tutma açısından çok boyutlarıyla sergilediğini belirtmektedir. Millî Mücadele’nin basın cephesinde yer alan bu “askerler”, dünya tarihinde benzeri görülmemiş bir savaş vermiş, İstanbul'da
uygulanan sansüre rağmen, Millî Mücadele'nin her başarısını büyük bir heyecanla duyurmuş, millete moral veren yayınlar yapmışlardır.
.
Geçmişte yaşanan bütün savaşlarda mizah basını, dolayısıyla Türk karikatürü bütün imzalarıyla aynı hedefe yönelmişlerdir. Bu nedenle tümü birleştiğinde güçlü bir ses oluşturmuş, toplumun moral olarak ayakta kalmasına katkıda bulunmuşlardır.
.
Suphi Nuri İleri, Millî Mücadele mizah basınının toplumun moralini yüksek tutma konusundaki rolünü şu sözleriyle ortaya koymaktadır13: “Kötü habere karşı halkın
maneviyatını ve ümidini kuvvetlendirmek görevi biz gazetecilere düşüyordu. Böyle zamanlarda görevimiz ordumuzu, kumandanımızı övmek, zaferden emin olmak, borazanlı Mehmetçik sesleriyle halkın maneviyatını yükseltmek için çalışmaktı. İleri, bu görevi tamamıyla yaptı ve en güç zamanlarda hem ordumuza azim ve irade, ümit ve iman verdi.”

Ancak, Millî Mücadele döneminde Türk karikatürünün tam bir birlik ve beraberlik hâlinde olduğu söylenemez. Millî Mücadele yanlısı yayın organlarının yanı sıra Anadolu’da başlatılan bu harekete karşı olan, saltanat ve işgalci güçlerden yana tavır takınan bir grup da mevcuttur.
Sedat Simavi, Diken'den sonra kısa bir ara verip 5 Mayıs 1921’de Güleryüz dergisini çıkarmaya başlamıştır. Güleryüz Dergisi, ilk sayısının kapağındaki verdiği mesajla Saray, İstanbul Hükûmeti ve işgalci güçlere karşı Mustafa Kemal Paşa'yı ve Anadolu hareketini sonuna kadar savunacağını ilân etmiştir. Güleryüz’de Mustafa Kemal, Mehmetçik, Türk ordusu, halk, kadınlar ve manevi güçler, olağanüstü boyutlarda yansıtılmıştır. Güleryüz’ün en önemli üç karikatürcüsü Sedat Simavi, Cevat Şakir ve Sedat Nuri’dir14. Güleryüz’ün ardından benzer bir yayın politikası izleyen Yeni Eğlence ve Âyine dergilerinin de yayınlanmaya başlaması mizah basınında Millî Mücadele’ye desteği artırmıştır. Bu dönemde yayınlanan karikatürlerin ezici çoğunluğu Milli Mücadele'ye destek verir niteliktedir. Ciddi tek istisna olarak Refik Halit’in yayınladığı Aydede'de görülen Ahmet Rıfkı imzalı karikatürler gösterilebilir. Aydede, Mustafa Kemal Paşa ve öncülüğünü yaptığı kurtuluş hareketine karşı çıkan; sarayı ve işgalcileri tutan bir dergidir15.2 Ocak 1922’de Aydede’nin yayın hayatına girmesiyle Millî Mücadele dönemi mizah basınında yeni bir dönem başlamıştır. Güleryüz ile Aydede bu mizah savaşının iki önemli cephesini oluştururlar. 1918 yıl sonu ile 1922 yılı sonu arasındaki süreçte karikatürleriyle toplumu etkileyen iki karşıt fikirli karikatürcü olarak Sedat Simavi ve Ahmet Rıfkı ön plana çıkar.

Sedat Simavi Millî Mücadele’ye sonsuz destek verirken; Ahmet Rıfkı, Batılıların ve yerli işbirlikçilerinin uyguladığı temel politikayı açık vererek yansıtırken, işgal kuvvetleri komutanı ve subaylarını zevkle çizmiş, Mustafa Kemal’in kişiliğinde Millî Mücadele ile alay etmiştir. . Mizah basınının işaret ettiği çerçevelerden biri olan kolonyal çerçeve yani imparatorluğun Avrupa emperyalizminin kurban ya da hedeflerinden biri olarak görülmesi bununla bağlantılı olarak emperyalizmin boyunduruğu altındakiler ikilisine dayalı ilişkilendirme ve ayırmaya yönelik sınırların çizilmesidir.

Başka bir deyişle mizah basını, Avrupa’ya boyun eğme konumunu kendileriyle paylaşan devletlere yakınlık duymasıdır20. Ahmet Rıfkı’nın çizimlerinde hem emperyalist güçlerin kabul edilişi hem de Millî Mücadele’nin savaş verdiği Yunan komutan ve askerlerinin çizilmesi bu iki yaklaşımın da Ahmet Rıfkı’da mevcut olduğu şeklinde yorumlanabilir.

Kurtuluş Savaşı yıllarında İstanbul dışında da mizah dergileri yayınlanmıştır. Günlük gazetelerde yer alan karikatürlerin yanı sıra, Anadolu’nun farklı şehirlerinde Babalık Gazetesinin Mizah Eki, Kaval, Kahkaha, Dertli, Anadolu’da Kalem, Peyam-ı Sabah yerine çıkmaya başlayan Alay, Satvet-i Milliye dergileri yayınlanmıştır.

Millî Mücadele dönemi mizah basınında yer alan karikatürlerde işgalci güçler (İngiliz, Fransız, İtalyan); işbirlikçiler (Padişah Vahideddin, Damat Ferit Paşa, Ali Kemal, Sait Molla, Refik Halit, vd.) ve kurtuluş savaşçıları (Mustafa Kemal Paşa, İsmet Paşa, Mehmetçikler ve kadınlarımız, vd.) ele alınır. Çok uluslu bir savaş olmasına karşın, karikatürlerdeki ana düşman Yunanistan'dır. Bu nedenle karikatürlerde Yunan Kralı Konstantinos, Venizelos ve Eftoslar sık sık boy göstermişlerdir. İngiliz, Fransız, İtalyan komutanları ve askerleri de kuşkusuz karikatürlerin vazgeçilmez malzemeleri arasında yerlerini almışlardır. Karikatürlerde Türk askerleri yiğit, cesur, atak, bağışlayan ve savaşçıdır. Yunan askerleri ise korkak, kaçkın, teslimiyetçi, kalleş, uyuşuk, beceriksiz ve yağmacı olarak çizilmişlerdir. Bu nitelikler, komutanlar ve subayları için de geçerlidir. Aydede çizeri Ahmet Rıfkı dışında bütün karikatürcüler düşmanı bu gözle ele almışlardır. Ancak bu yolla zafer kapıları açılacaktır.




“Anadolu’daki nisbetsiz boks müsabakasının son safhası: Kulaktan tutup oyundan dışarı fırlatmak ameliyesi”

Güleryüz 6.10.1921 Sayı: 23 Kapak Kulağı çekilen Kral Konstantin

(Millî Mücadele ve Cumhuriyet Dönemi Mizah Basınında Mustafa Kemal Atatürk İmajı
Dr. Bülent AKBABA)
__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
3 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 26.11.13, 21:00   #28
Tam Üye

Psişik Tırtıl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2013
Konular: 59
Mesajlar: 218
Ettiği Teşekkür: 698
Aldığı Teşekkür: 1300
Rep Derecesi : Psişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmedePsişik Tırtıl muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi


Kurtuluş Savaşı sırasında yayımlanan önemli mizah dergileri: Güleryüz, Aydede, Karagöz ve Ayine'dir. Diken (1918-1920) dergisinden sonra Güleryüz (1921-1922) dergisini çıkaran Sedat Simavi (1898-1953), hem kendisi hem de bu dergide çalışan Cevat Şakir ve Sedat Nuri; işgalcilere, işgali destekleyenlere karikatürleriyle savaş açmış, Atatürk'ü, Ankara Hükümetini, Büyük Millet Meclisi'ni ve Anadolu hareketini desteklemiştir. Karagöz ve Ayine (1921-1923) dergilerinde de Güleryüz dergisine yakın bir politika görülür. Aydede 2 Ocak1922 9 Ekim 1922 tarihleri arasında, Refik Halid tarafından çıkarılmıştır. Saray ve işgal kuvvetlerini destekleyen, Ankara Hükümetini maceracılıkla suçlayan bir yayın politikası izler. Bu dergide Refik Halid yazılarıyla Ahmet Rıfkı (1888-1936) karikatürleriyle Mustafa Kemal hareketine karşı çıkmışlardır. Aydede, Kurtuluş Savaşı sonunda kapanmış, Refik Halid ve Ahmet Rıfkı da yurtdışına kaçmıştır Cumhuriyet'in kurulmasıyla tek parti dönemi başlar. Bu dönemde karikatür sanatı genç Cumhuriyet'in amaçları doğrultusunda yeniliklere açık modern bir toplum yaratma sürecine katkıda bulunmaya çalışır. Kurtuluş Savaşı'na muhalif olan Aydede dergisinin yerine Yusuf Ziya ve Orhan Seyfi ortaklığında yeni bir dergi; Akbaba yayımlanır. Akbaba (1922-1977); Aydede'nin yasaklı elemanları dışındaki tüm kadrosu ile (Cem, Ramiz, Münif Fehim, Sedat Nuri, Salih, Ratip Tahir, Togo) zaman içinde kapanmalar ve yeniden açılmalarla Türk mizah yayımcılığının en uzun ömürlü dergisi olmuştur. Akbaba'nm yayın politikası, çoğunlukla etliye sütlüye karışmayan, orta yolu izleyen bir politika olmuştur.





Prof. Atilla Özer ( Karikatür evi)
__________________
ayakkabı kutusuna,
sakladım
tüm göçebeliğimi
Psişik Tırtıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz Psişik Tırtıl'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 27.11.13, 16:09   #29
Uzman Üye

Paneb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Feb 2010
Konular: 29
Mesajlar: 1,434
Ettiği Teşekkür: 3052
Aldığı Teşekkür: 6063
Rep Derecesi : Paneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmedePaneb muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: Terbiyesiz
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

Anlaşılan o ki 1877den beri karikatürün siyasetten çekmediği kalmamış. Demokratikleş demokratikleş bir yere kadarsa demek. Zihniyet aynı değişen sadece sayılar, yıllar.

Konu için çok teşekkür ederim. Biraz şuna benzedi ama idareli kullanmalı bazı teşekkürleri bence

__________________
esena bola aga besa ama esi ucegiras.

-Üstada sormuşlar kırılan kalp yine sever mi?
Üstat da;Evet demiş..
Adam peki demiş,
-Üstadım siz hiç kırılan bardaktan su içtiniz mi?
Üstat da cevap vermiş;Peki sen hiç bardak kırıldı diye su içmekten vazgeçtin mi?
Paneb isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
4 Üyemiz Paneb'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 28.11.13, 22:40   #30
Çiçekci kız

Canan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Mar 2011
Konular: 5425
Mesajlar: 24,454
Ettiği Teşekkür: 97396
Aldığı Teşekkür: 135809
Rep Derecesi : Canan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardırCanan şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Geçmişten Günümüze Mizah Dergileri - Karikatür Tarihi

İlave bilgiler için de teşekkürler Psişik Tırtıl...
__________________


Canan isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Canan'in Mesajına Teşekkür Etti.
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
dergileri, geçmişten, günümüze, karikatür, mizah, mizah dergileri, tarihi


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


İlgili Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Geçmişten Günümüze: Kız Kulesi (İstanbul) DAMLA Türkiye'den Tarihi Yerler ve Mekanlar 76 24.06.16 17:21
Geçmişten Günümüze Çikolata | Çikolatanın Tarihçesi ReaL İcatlar - Mucitler | Keşifler - Kaşifler 23 21.07.14 13:41
Geçmişten Günümüze Ütüler AFiLi Her Konuda Kısa Bilgi ve Haberler 2 29.07.11 22:21
Geçmişten GüNüMüZe SCANIA (NeReDeN NeReYe) Kartal Araç Tanıtımları 3 21.07.09 00:23
Geçmişten Günümüze Kişilik Kavramı oneyouu Sosyal Bilimler 0 29.01.09 00:43


WEZ Format +3. Şuan Saat: 06:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
Copyright ©2000 - 2017 www.forumgercek.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.
Page Rank Icon
Bumerang - Yazarkafe
McAfee Site Denetleme
Norton Site Denetleme
www.forumgercek.com Creative Commons Alıntı-Lisansı Devam Ettirme 3.0 Unported Lisansı ile lisanslanmıştır.