13.06.2017, 01:13
|
#1
|
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
|
Victor Vasarely (1908 - 1997) | Fransız Ressam ve Grafiker
Fransız Ressam ve Grafiker Victor Vasarely'nin Biyografisi ve Eserleri
Victor Vasarely (Vásárhelyi Győző; d. 9 Nisan 1908 - ö. 15 Mart 1997), Macar asıllı Fransız ressamdır. İç içe girmiş kareler, yuvarlaklar, elipsler, yamuklar ve çokgenler ile çok renkli bir soyutlamaya ulaşarak Op Sanatı'nın en önemli temsilcilerinden biri olmuştur. Yapıtlarında görsel bir devinim egemendir.
Op-Art sanatının en önemli temsilcilerinden biri olan Victor Vaserely, 1908'de Macaristan'da doğdu. Budapeşte'de Bauhaus anlayışında öğrenim gördükten (Muhely Akademi*si, 1928-1930) sonra Paris'e yerleşen Victor Vasarely (1930) grafikçilik ça*lışmalarının yanı sıra aksonometrik perspektif (üç boyutlu nesnelerin eğik düzlem üstüne dik izdüşümü) ve çizgisel türevlerle ilgili kuramsal araştırmalara girişti.
(Bauhaus; 20. yüzyılda mimari, tasarım, sanat alanlarında yeni akımlar yaratmış bir okuldur. Kurulduğu zaman dünyanın en seçkin ve çağdaş mimarlarını, sanatçılarını, bir araya getirerek, yalnızca bir eğitim kurumu yaratmamış, aynı zamanda bir üretim merkezi ve tüm bunların konuşulup tartışıldığı bir yer haline gelmiştir.)
Grafizm dizileri (Sat*ranç Tahtaları, Zebralar, vb.) bu araştırmalara tanıklık eder. 1937'den sonra resimde değişik üslupları deneyen sanatçının ışık üstüne, optik yön*temlerle (kinetizm, 1955'ten sonra) ya*ratılan hareket yanılgıları ya da izlenimleriyle, resim yapıtının toplumsal yaşamdaki işleviyle ilgili araştırmala*rı giderek, bir gözenin (düzlem geo*metrinin bir figürünü içeren kare) yinelenmesiyle belirlenen yapısal bir sanata ulaştı.
Vasarely, 1940'larda geometrik biçimler ve içiçe renkler kullandığı özgün üslubunu geliştirdi. 1950'lerin ortalarında ve 1960'larda bu üslubu olgunlaştırarak optik yanılsama yoluyla hareket izlenimi uyandıran daha parlak ve titrek renkler kullanmaya başladı.
Söz konusu göze titizlik*le düzenlenmiş ve renklere göre dönü*şüm geçirebilen bir gözedir. Hareket, söz konusu yapıtlarda izleyicinin mi*mari uzamlar ve hacimler içine yer*leştirilmiş olan yapıta karşısında yer değiştirmesiyle yaratılır.
Sanatçının kullandığı "plastik birimler alfabesi", çok sayıda gücül yapıt doğurabilecek güçte tipler düzenlemesine olanak vermiştir. Vasarely'nin matematiksel kesinliğe dayanan sanatı, teknik modernlikle sanatı uzlaştırmaya çalışır.
1965 Sao Paulo İkiyıldabir Sergisi'nde birincilik ödülünü kazanan Vasarely'nin halıcılık alanında da çeşitli giri*şimleri vardır. Gordes'da (Güney Fransa) bir Vasa*rely Müzesi (1970), Aix-en-Provence'ta da Vasarely Vakfı (1976) kuran ve mimari sorunlarla da ilgile*nen sanatçının ayrıca çeşitli yazıları vardır. Bunlar:
1955 - Le Mani feste jaune (Sarı Bil*dirge)
1970 - Plasticite
1973 - Folklore planâtaire (Gezegen Folkloru)
|
|
|