Merhabalar
Forum Gerçek üyesi değilsiniz ya da Üye Girişi yapmamışsınız.
Sitemizden tam olarak yararlanabilmek için;
Lütfen Buraya tıklayarak üye olunuz.
Forum Gerçek

Forumları Okundu Kabul Et Bugünkü MesajlarYazdığım Cevaplar Açtığım Konular Kim Nerede
Geri git   Forum Gerçek > Bir Yudum İnsan > Sosyal Bilimler > Yaşamıyla İz Bırakanlar


Cevapla
 
LinkBack Seçenekler
Eski 26.04.10, 13:16   #1
Müdavim

Kartal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2009
Konular: 1439
Mesajlar: 5,976
Ettiği Teşekkür: 19939
Aldığı Teşekkür: 26226
Rep Derecesi : Kartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: none
Standart Arthur Schopenhauer Üzerine Notlar



Arthur Schopenhauer Üzerine Notlar


Arthur Schopenhauer (1788-1860)


"Düşüncelerini incelemek yerine bir filozofun yaşam öyküsünü okumak, bir tablonun kendisini ihmal edip yalnızca çerçevesinin biçimine dikkat kesilmekten; iyi veya kötü oyulup oyulmadığını, yaldızının kaça mal olduğunu tartışmaktan farksızdır."

Her ne kadar filozofun kendisi böyle söylese de Schopenhauer'un felsefesini daha iyi anlamak için onun yaşamından bazı kesitleri bilmemiz gerekir. Mesela kadınlar hakkındaki katı ve oldukça insafsız sayılabilecek tutumunun altında yatan sebeplerden birinin "annesi ve kız kardeşine olan nefreti" olması okuyucunun dikkatinden kaçmamalıdır. Über die Weiber (Aşka ve Kadınlara Dair) adlı denemesinde şöyle der:

"Bir şey ne kadar soylu ve mükemmel ise onun olgunluğa erişmesi o kadar geç ve yavaştır. Erkek akli melekesinin ve ruhi kabiliyetlerinin olgunluğuna yirmi sekizinden önce nadiren ulaşır; kadınlar ise henüz on sekiz yaşlarında; fakat kadınların durumunda bu çok zayıf ve dar sınırlar dahilinde gerçekleşir. Bu sebepten ötürüdür ki kadınlar bütün hayatları boyunca çocuk kalırlar, .... , gerçek yerine bir şeyin görünüşüne teslim olurlar ve en önemli işlere karşı önemsiz şeyleri tercih ederler."

Schopenhauer'ın (şopenhauır) neden çok önemli bir filozof olduğu üzerinde durmakta fayda var. Felsefe tarihinde çok önemli bir yer tutmasının aslında başlıca iki sebebi vardır. Birincisi kendinden önce gelen filozofların yüzyıllardır tartıştığı bilgi, metafizik gibi fazlaca soyut felsefi problemleri geriye itip "insan nasıl yaşamalıdır?" sorusunun üzerinde yoğunlaşmıştır.

Daha çok somut ve insan zihnini yüzyıllardır kurcalayan sorunlar üzerinde kafa yormuştur. İlhamını bizzat yaşamın kendisinden almıştır. İkincisi ise çağın eğilimlerine uymayıp evrensel olana yönelmiştir. "Her filozof bir bakıma kendi çağının temsilcisidir" önermesi doğru ise Schopenhauer tamamen bir istisnadır. Schopenhauer çağının hastalıklarından biri olan milliyetçiliğe yakasını hiç kaptırmamış aksine Alman ulusuna karşı olan antipatisini çok net bir dille (fazlasıyla net) belirtmiştir.






"Vefat etme ihtimali için burada itiraf ediyorum ki, Alman ulusunu taşkın aptallığı yüzünden küçümsüyorum ve ona ait olmaktan utanıyorum."

Schopenhauer, 22 Şubat 1788'de Danzig'de (diğer bir ismiyle Gdańsk; bugün Polonya'ya bağlıdır) başlayan hayatına, 1860'da Frankfurt'ta yapayalnızca veda eder. Ömrünün büyük bir kısmını yalnızlık ve anlaşılamamakla geçirmiştir. Tüccar babasının intihar etmesinin ardından onun işlerini sürdürmeye çalışır ancak başarılı olamaz. Küçükken tüccar olmak istemesine karşın yirmili yaşlarında üniversiteye başlamıştır. Ömrü boyunca neredeyse tüm Avrupa'yı gezmiştir.

Schopenhauer
'ın hayatının en dramatik kesiti -hiç kuşkusuz- "baş yapıtım" dediği Die Welt als Wille und Vorstellung'un (İstenç ve Tasarım Olarak Dünya) ilk kez basıldığında neredeyse hiç satmaması ve sonunda atık kağıdı olarak toplanması olmuştu. Zaten tanınmaya başladığı ömrünün son yıllarının haricinde ufak tefek dergilerin dışında hiç fark edilmedi. Çünkü o dönem Hegel'in Alman ve Avrupa felsefesini kasıp kavurduğu bir dönemdi.
Arhur Schopenhauer'ı diğer Alman filozoflarından(Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Friedrich Nietzsche, Immanuel Kant gibi) ayıran en önemli özelliği sahip olduğu olağanüstü akıcı üslubudur. Yazıları yalın, anlaşılır, açık ve net ama bir o kadar da derindir ve bir dahinin kaleminden çıktığı çabucak anlaşılır. Uzun ama karışık olmayan cümleler kullanarak okuyucuyu hemen kendine çeker. Kelime oyunları, süslü anlatımlardan imtina eder. Onun tek amacı okuyucusuna bir şeyler anlatabilmektir. Bir Alman olmasına karşın, kendisinin Alman felsefe ekolünün tipik bir örneği olduğunu söylemek çok güçtür. Yine de Almanlara has bir "Romantizm" yok değildir.






Schopenhauer'dan bahsetmişken Doğu Felsefesine olan tutkusundan söz etmemek doğru olmaz. Doğu felsefesine, en başta Hinduizm'e karşı -bildiği dillerde çok az kaynak olmasına rağmen bu kaynakları çok iyi kullanmak suretiyle- müthiş bir ilgisi vardır. Vedanta felsefesinden ve Budizm'den oldukça etkilenmiştir. Yaşamın ızdırap ve can sıkıntısı arasındaki salınımlardan ibaret olduğunu ve mutlu bir yaşama ulaşma rüyasını bir kenara bırakıp onun yerine ızdırapsız bir yaşamı hedeflemek gerektiğini savunur.

Doğunun bilgeliğini, Antik Çağ Grek bilgeliğinden daha fazla önemsemiştir. Öyle ki Antik Çağ Grek felsefesi nasıl ki Rönesans'a neden olduysa (Rönesans aydınlarına ilham kaynağı olarak) Eski Çağ Hint felsefesinin de yeni bir Rönesans'a neden olacağını savlıyordu. Ancak aradan geçen yüz elli yıldan fazla zamanın bu savını doğruladığı söylenemez. Yine de günümüzde Avrupa toplumlarının-buna Amerikan toplumunu da dahil etmek gerekir- Hristiyanlık ve Greko-Roman bilgeliği dışında, başka arayışlar içinde de olduğunu yadsıyamayız (Budizm gibi).






Schopenhauer tıpkı Aristophanes gibi karamsar (pessimistic) bir filozoftu. Schopenhauer yaşamı öylesine karamsar bir temele oturtuyor ki, ulaştığı bu mutlak karamsarlığa katılmasanız bile kendi savını desteklemek için tespit ettiği gerçekleri neredeyse tartışmasız kabul ediyorsunuz. Jung bu yüzden Schopenhaur'ın felsefesi için şöyle demiştir:

"Evrenin temellerinde her şeyin en iyi olmadığını gören en az bir filozof vardı. Schopenhauer'ın karanlık dünya resmini tamı tamına onayladım; ama soruna getirdiği çözümü onaylamadım..."

Çözüm iradenin hizmetinde olan aklı önce iradenin boyunduruğundan kurtarmak ve sonra iradeyi alt etmekti. İşte Schopenhauer bize nasıl yaşamamız gerektiğini kulağımıza fısıldıyordu. Ve nasıl bir yaşam sorusunu şöyle özetliyordu:
"Kendi kendimize yeten bir yaşam." İyiliği de kötülüğü de kendimizde bulduğumuz, mutlak bilgeliğe (insan-ı kamil'e) ulaştığımız bir yaşam. Ve bu ancak yaşama iradesinin inkarıyla mümkün olur. Çünkü insan ebediyen doyurulamayan varlıktır ve yaşam mütemadiyen yoksunluk, ihtiyaç ve sonsuz ızdıraptır. İhtiyaç ve yoksunluğun pençesinden kurtulur kurtulmaz hayatın mutlak yavanlığının ve boşluğunun farkına varırız. Schopenhauer'un şu sözleriyle nasıl yaşamalı sorusuna nihai bir cevap bulmuş oluruz.






"Akıllı adam her şeyden önce ızdıraptan ve harici sıkıntıdan azade olmak için çabalayacak, sessizliği ve boş vakti, dolayısıyla mümkün olan en az sayıda beklenmedik ve tehlikeli karşılaşma ile birlikte sakin, mütevazı bir hayatı arayacaktır; ve böylelikle sözüm ona hemcinsleriyle çok az bir ortak tecrübeyi paylaştıktan sonra, münzeviyane bir hayatı tercih edecektir, hatta büyük bir ruha sahipse büsbütün yalnızlığı seçecektir."

Ve böylece Schopenhauer, safi münzeviliğin bile yetersiz olduğunu; insanın hayattan elini eteğini çekmesi gerektiğini söyleyerek Kinizm'e çok yaklaşmış ve hayat rüyasına kendilerini fazlaca kaptıranları sertçe eleştirmiştir.



Yararlanılan Kaynaklar

Aşka ve Kadınlara Dair - Arthur Schopenhauer (Say Yayınları)
Hayatın Anlamı - Arhur Schopenhauer (Say Yayınları)
Okumak, Yazmak ve Yaşamak Üzerine - Arhur Schopenhauer (Say Yayınları)
Parerga ile Paralipomena I.Kitap - Arthur Schopenhauer (Biblos Yayınları)
Schopenhauer - Thomas B. Saunders (Say Yayınları)
Stanford Encyclopedia Of Philosophy, Arhur Schopenhauer Maddesi
Wikipedia English ve Türkçe, Arhur Schopenhauer Maddesi..



Kartal isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 26.04.10, 13:39   #2
Kroniköğrencideğilartık:D

Mathematician - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Sep 2009
Konular: 298
Mesajlar: 3,143
Ettiği Teşekkür: 12775
Aldığı Teşekkür: 17397
Rep Derecesi : Mathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevherMathematician işlenmemiş cevher
Ruh Halim: Cok Yorgun
Standart Cevap: Arthur Schopenhauer Üzerine Notlar

Teşekkürler Kartal. Ben de bu iki sözünü çok seviyorum.


"En büyük bilgelik şu andan zevk almayı hayatın en büyük amacı kılmaktır, çünkü tek gerçek budur, başka her şey düşünce oyunudur. Ama bunun en büyük budalalığımız olduğunu da söyleyebiliriz, çünkü yalnızca kısa bir süre için var olan ve bir rüya gibi kaybolan içinde bulunduğumuz bu an asla ciddi bir çabaya değmez."

Arthur Schopenhauer

"Hakikat, onu arzu etmeyenin boğazına sarılan bir fahişe değildir. Hatta o kadar çekingen bir güzeldir ki, onun için her şeyini feda etmiş olan bile onun lütufundan emin olamaz."

Arthur Schopenhauer
__________________
Mathematician isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Mathematician'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 26.04.10, 13:49   #3
Müdavim

Kartal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Jan 2009
Konular: 1439
Mesajlar: 5,976
Ettiği Teşekkür: 19939
Aldığı Teşekkür: 26226
Rep Derecesi : Kartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardırKartal şöhret ötesinde bir itibarı vardır
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Arthur Schopenhauer Üzerine Notlar

Evet insan hayatındaki tezatları,çok güzel yorumlamış.Biraz sert olsada kendi hayatında yaşadıklarıda onu çok etkilemiş..

Teşekkür ederim yorumun için
Kartal isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
2 Üyemiz Kartal'in Mesajına Teşekkür Etti.
Eski 19.11.11, 00:27   #4
Uzman Üye

Karagöz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik Tarihi: Nov 2011
Konular: 327
Mesajlar: 1,716
Ettiği Teşekkür: 1947
Aldığı Teşekkür: 8872
Rep Derecesi : Karagöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmedeKaragöz muhteşem bir gelişmede
Ruh Halim: none
Standart Cevap: Arthur Schopenhauer Üzerine Notlar

"Bu bodur, dar omuzlu, geniş kalçalı ve kısa bacaklı soya, cins-i latif ismini verebilen sadece
cinsel içgüdüsüyle aklı yahut görüş ufku bulutlanıp kararmış olan erkeklerdir"

Schopenhauer
__________________
Karagöz isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Karagöz'in Mesajına Teşekkür Etti
Cevapla

Bu Sayfayı Paylaşabilirsiniz

Etiketler
arthur, schopenhauer


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


İlgili Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Tarihte En Etkili Filozoflar Asena Sosyal Bilimler 25 24.04.18 12:09
Nutuk Ekin Atatürk Kimdir? 27 11.10.15 13:04
I.Dünya Savaşı oneyouu Dünya Tarihi 0 25.01.09 06:04
Karamanoğulları (Karamanoğlu) Beyliği oneyouu Türk Tarihi 2 25.01.09 02:43


WEZ Format +3. Şuan Saat: 22:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
Copyright ©2000 - 2019 www.forumgercek.com
Protected by CBACK.de CrackerTracker
Önemli Uyarı
www.forumgercek.com binlerce kişinin paylaşım ve yorum yaptığı bir forum sitesidir. Kullanıcıların paylaşımları ve yorumları onaydan geçmeden hemen yayınlanmaktadır. Paylaşım ve yorumlardan doğabilecek bütün sorumluluk kullanıcıya aittir. Forumumuzda T.C. yasalarına aykırı ve telif hakkı içeren bir paylaşımın yapıldığına rastladıysanız, lütfen bizi bu konuda bilgilendiriniz. Bildiriniz incelenerek, 48 saat içerisinde gereken yapılacaktır. Bildirinizi BURADAN yapabilirsiniz.
Page Rank Icon
Bumerang - Yazarkafe
McAfee Site Denetleme
Norton Site Denetleme
www.forumgercek.com Creative Commons Alıntı-Lisansı Devam Ettirme 3.0 Unported Lisansı ile lisanslanmıştır.